Får si litt om F650 CS siden jeg har en sånn
Fordeler:
- Lav setehøyde - bør være null problem med å få bena nedi.
- God sittestilling - rett opp og ned - gir også god oversikt når man pendler i kollektivfelt og bilkø.
- Pålitelig motor - ensylindret Rotax motor som går for å være veldig pålitelig (samme som bl.a. er brukt i Dakar-rally?)
- Hyggelig bensinforbruk (0.4l/mil - dvs tanken på 15L holder ca 37 mil... eller Gudvangen på Vestlandet via Røyken til bakkene før Heggedal i Asker for å si det på en annen måte...)
- Ekstremt lettmanøvrert og trygg nesten uansett hva du finner på - har reddet meg et par ggr. Er f.eks. ingen problem å gjøre store korrigeringer midt i sving om nødvendig.
- Godt nok drag til norske hastigheter og veier. Holder også godt til de aller aller fleste forbikjøringer men med mer krefter kunne man selvfølgelig sluppet unna med mindre giring.
- Kan legge seg langt ned i sving, så er skikkelig gøy når du begynner å stole på sykkelen.
- Remdrift - vedlikeholdsfritt, ingen smøring av kjede!
-
ABS bremser som standard
- Varmeholker er standard - godt på de kalde dagene/morgenene
- Man kan velge ganske lavt turtall (2500-3000) til jevn kjøring og turtallet ligger ganske lavt også ved motorveishastigheter.
- Bruker ikke olje
- Bensintank under setet gir lavt tyngdepunkt
Ulemper:
- Bortsett fra tank-veske/hard-case så er det litt sparsomt med lastemuligheter. Originale soft-bags er nevnt. Jeg stroppet fast en skipssekk til setet når jeg tok
Bergenstur i vår og man får plass til en god del i en sånn men for pendling til jobben bruker jeg en ryggsekk med laptop'en og "kontor-klær".
- Pga dekkene er dette ikke noen god grussykkel og remdriften er også litt utsatt om man er uheldig og får gruskorn som kapper i kanten. Når det er sagt så er remmen solid med bl.a. kevlar, så man skal ha skikkelig uflaks om det er noe så sterkt og skarpt som kommer inn der. Liten eller avrundet stein passerer bare. Porøs stein blir knust.
- Tilnærmet naken-sykkel, så man merker fartsvind godt - men personlig trives jeg med det, en del av opplevelsen.
- Endel vibrasjoner ved noen turtall - men som jeg ser det en del av karakteren til denne sykkelen.
- Utseendet er litt spesielt
Autofil video