Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av mekkern »

Lillemann- har du prøvd deg på fks. Tom Clancys det absolutte mareritt?
eller boka om Jakten på Rød Oktober fra samme?
Dette er ikke fra attenhundre og hvitløk eller eldre......
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Baron von Waffel »

LilleMann skrev:No offence, men hvordan kan dere lese sånn og KOSE DERE? Jeg får narkolepsi av å lese omslaget på slike bøker (STRESS! *Snork*). Ikke for å skryte, men jeg karakteriserer meg som en god leser, som blir godt backet opp av Norsklæreren min. Jeg har lest alle Harry Potter bøkene minst 3 ganger hver, holder på å lese "De Fire og Han Som Gjør Galt Verre - Begynnelsen" for andre gang. (Anbefales!! Du, biblioteket, nå; Hans Frederik Follestad) I tillegg selvfølgelig mange andre oppover oppveksten (Grøsserne, Animorphs, Berts Dagbok, diverse Jack London), pluss alt som finnes av tegneseriene Donald Duck, Viggo, Sprint, Tommy og Tigern, Lucky Luke, Asterix, og Pondus.

Men ALLIKEVEL finner jeg aldri noe! Det finnes på en måte bare tre nivåer av bøker:

"Leseløver" - "Frans begynner på skolen", "Lise scorer mål"

Patetiske "Ungdomsbøker" som enten handler om en fjortis som er så oppiskyene forelska, eller 7 søsken; alle med astma, diabetes og narkotika-eller-alkohol-avhengige foreldre.

"Voksenbøker" - Ufortståelige skriverier om Kong Alfred den stores samling av England sett gjennom øynene til den unge jarlen Uthred.

Det måtte ut. Norsklæreren min driver for tiden diktatur, dvs: Jeg har ikke lov til å lese bøker om igjen. Jeg har ikke lov til å velge en bok med mindre enn 200 sider. Og i tillegg tror hun at hun er så smart... "Den må du lese, Jone André. Den har fått veldig god omtale, og alle som har lest den sier den er kjempebra". Sorry, men hva har det med hva jeg synes? Min erfaring er at dersom "alle" sier den er god, betyr det at jeg gidder ikke lese 1/3.

NÅ er jeg ferdig. Lover. :-#
Vel, jeg sa ikke at jeg koste meg med de bøkene, jeg sa jeg slukte dem. Jeg opplevde at de var godt skrevet og hadde mye handling, både på det ytre og det indre plan. Samtidig beskriver de en tid og holdninger som provoserte meg.

Men bøker som ikke engasjerer meg er ikke gode bøker for meg. Bøker jeg leser på fritiden leser jeg kun ut fra det subjektive at jeg ønsker å lese dem.

Jeg håper du etter hvert vil oppdage at det finnes bøker som treffer deg. Og at det ikke er bøker skrevet for barn eller ungdom. Det finnes utrolig mye bra bøker. Og de er så forskjellige at det blir umulig å bare kategorisere dem som voksenbøker. Til det er deres tema og publikum for variert. En god bok for meg er ikke nødvendigvis en god bok for deg, og omvendt.

Bokvalg i norsk skole må ta utgangspunkt i enten at de er definert i et pensum klassen skal gjennom sammen, eller bøker som kan bringe deg videre i din læringsprosess. Du lærer ikke så mye av å lese en bok en gang til. Hvis du da ikke repeterer den for å klare å gå dypere inn i den. En bok kan jo slukes eller leses sakte i en prosess hvor man koser seg med alle detaljer.

I forhold til bøker alle andre anbefaler må jeg igjen ta utgangspunkt i meg selv. Jeg har mange koblinger mot Arendal / Tromøya. Storebror til Knausgaard er en gammel skolekamerat og FB-venn. Likevel vil jeg ikke lese "Min kamp". Jeg misliker hans prosjekt med å utlevere sine omgivelser. Da hjelper det ikke at han skriver godt.

Når du skal ta stilling til om du skal lese en bok andre anbefaler, må du være bevisst hva slags bøker du liker. Så må du spørre hvorfor akkurat den boken vil engasjere deg.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

LilleMann
Innlegg: 199
Registrert: 09 aug 2010, 01:46
Motorsykkelen din: Yamaha YBR 125

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av LilleMann »

Meget mulig det har noe med alder å gjøre, ja... :8-[

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Cbr »

Lest boka "Survival of the fastest eller hvordan overleve på motorsykkel" (http://www.fastest.no" onclick="window.open(this.href);return false;).

Likte den da den ikke hva politisk korrekt å ga meg lysten tilbake på å kjøre mc så hva vekke en stund på sensommeren 2010.

Det jobbes med å få til motorsportsenter på vestlandet. Blir det av så tenke jeg banesykkel. Hvis ikke lure jeg på å dra lange veien te sørlandet på ferie for å kjøre på bane å ta banelappen. Tror jeg vil få mye igjen for det.

Mc tur til utlandet friste og. Blitt mye te at jeg mine kamerater slite litt med å bestemme oss for hvor vi egentligt ska kjøre. Å greit å få det perspektiv at Norge faktisk er et ettertrakta mc ferieland med flere veier en de vi kjøre om og om igjen.

Grei bok så ga meg noe innsikt nå jeg ellers måtte ha blitt veldig gammel for å få.

f.eks bekrefta det jeg allerde trodde at sportsmcn jeg har nå er mer nervøs en sporstoureren jeg hadde. Og at jeg gjør riktig i å ligge i et med den å ikke sitte lett fremoverlent så kameratene mine insistere på å gjøre uannsett fart.

Jeg ska ivertfall aldri være uten mc. Gir meg så mye.

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av SheDevil »

Her er hva det jeg mener om "Survivel og the fastest" http://www.bikeport.no/article.php?id=3090

Er nettopp ferdig med Drageløperen av Khaled Hosseini også.

En bok som gjør vondt å lese og viser forskjellige sider av et menneske.
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av SheDevil »

I dag har jeg hentet "Tusen strålende soler" av Khaled Hosseini som også er den som skrev "Drageløperen".

Dette er hans andre bok og man får et godt innblikk i hvordan kvinner i dette landet (Afganistan)blir behandlet.

Dette er en brutal beskrivelse av den patriarkalske despotismen som ghør kvinner avhengige av fedre, ektemenn og sønner. Men tross all sor og urettferdighet, vold og fattigsom, mord og henrettelser, løfte forfatteren og hans hovedpersone leseren med seg videre og nekter oss å gi opp håpet.
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Jompa »

Leser mye på senga, enkle krimromaner av kjente forfattere, har f eks lest serien om kurt wallander 2 ganger, minst.
det bør ikke være mere enn cA 1O personer i handlingen, og ikke flere paralelle handlinger.
Leser IKKE Wilbur Smith, han skriver altfor groteskt.
Ellers kjøper jeg mc-blader hvis jeg ser en interresant overskrift eller bilde på forsida. Jeg står ikke på kiosken og tyvleser bladene, men det hender at jeg ser litt på bildene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av jhn »

Lite tid til skjønnlitteratur, her går det i navigasjon,lastebehandling og engelsk

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Intruder »

Har nettopp lest "Himmelen over Everest av David Lagerkrantz,en beskrivelse av slit og endring av folks oppførsel på turen dit........ :thumleft
Er det noen som vet om lett lesestof i samme genre,kan de gjerne gi lyd fra seg...... :vs
Tror kanskje jeg har funnet noe fra Mekkern øverst på sida....
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Cbr »

Jack Campbell- The lost fleet serien

Godt gjennomtenkt hvordan romkrig vil bli utkjempet realistisk. Håpe det blir laget liv action serie.

The Lost Fleet: Dauntless (2006)
The Lost Fleet: Fearless (2007)
The Lost Fleet: Courageous (2007)
The Lost Fleet: Valiant (2008)
The Lost Fleet: Relentless (2009)
The Lost Fleet: Victorious (2010)

Plot summary
The Alliance has been fighting the Syndicate Worlds for a century, neither side able to gain an edge over the other. The Alliance, however, has gained access to a Syndic "hypernet key", allowing them to directly attack the Syndic homeworld. This turns out to be a trap and the remnants of the Alliance fleet find themselves trapped in enemy territory.

Before the battle the fleet had come across the hibernation escape pod of Captain John Geary. Known as "Black Jack" in the present, his legendary exploits are known to every schoolchild and he is revered for his heroic last stand in the early days of the war. The posthumously promoted survivor still sees himself in the light of a regular and all-too fallible naval officer, one who could not possibly live up to his flawlessly heroic legend. After an act of treachery during peace negotiations, Geary is left as the de facto fleet commander and with great reluctance takes it upon himself to lead the fleet to the safety of Alliance space. Geary does this in the knowledge that the survival of the hypernet key, the fleet, and of the Alliance itself, all depend on him.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av tagesk »

Er nettopp tilbake fra Roma; 16 varmegrader og sol!
Der fant jeg en 3.5 kg tung bok på salg.
Den heter Chiese di Roma og inneholder beskrivelser og (fantastiske) bilder fra 100 utvalgte kirker i Roma.

Jeg begynner å kunne trekke fordeler av å ha lært meg ett nytt språk.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Onsløv »

Noen som har lest Shantaram?

Lurer på å begynne på denne....

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Baron von Waffel »

Action på MC i Sør-Afrika.
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=3004904" onclick="window.open(this.href);return false;
Bokas handling skjer i samme område som jeg kjørte i sin tid, også jeg på en GS, men ikke denne råtasstypen. Bra jeg ikke hadde lest boka først. Å bruke den som reiseguide kunne gitt skikkelig heftige opplevelser.
Her er forresten min reiselogg, til gjensyn for de som har lyst til å pleie sin PMS.
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=711" onclick="window.open(this.href);return false;
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av MaxTron »

Leser vel mest "lett" underholdning, krim, trillere...

Jan Guillou, har vel lest alle Hamilton-bøkene bortsett fra den siste "madam terror" trur æ den heter, har fått det for mæ at æ skal lese alle på nytt, kronologisk før æ les den siste :redface

Ellers, en del norsk Ingvar Ambjørnsen, Jo Nesbø...

Haikerens guide til galaksen (The Hitchhiker's Guide to the Galaxy) av Douglas Adams er å anbefale vist en liker sprø humor!! Det er forøvrig en triologi i 5 deler.

Ellers, Svenske Classic Bike, Bike, Og en masse tegneserier Pondus, Agent X9, Nemi, Xmen, Wolverine m.m.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Bøker og annen litteratur - hva leser DU?

Legg inn av Dexter »

MaxTron skrev:Leser vel mest "lett" underholdning, krim, trillere...

Jan Guillou, har vel lest alle Hamilton-bøkene bortsett fra den siste "madam terror" trur æ den heter, har fått det for mæ at æ skal lese alle på nytt, kronologisk før æ les den siste :redface

Ellers, en del norsk Ingvar Ambjørnsen, Jo Nesbø...

Haikerens guide til galaksen (The Hitchhiker's Guide to the Galaxy) av Douglas Adams er å anbefale vist en liker sprø humor!! Det er forøvrig en triologi i 5 deler.

Ellers, Svenske Classic Bike, Bike, Og en masse tegneserier Pondus, Agent X9, Nemi, Xmen, Wolverine m.m.
Jeg har den nevnte boka av Douglas Adams + tilleggsboka som kom ut etter at han døde. Men det som er litt morsomt er at jeg har lydbok av den komplette haikerens guide til galaksen, lest av Douglas Adams himself! (på mp3 da, men greit nok)
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar