Motorbrems?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Motorbrems?

Legg inn av frodef »

Hei, jeg er altså blodfersk både her på forumet og med mc-lapp. Min kjørelærer lot meg forstå at det var lurt å bruke motorbrems ved nedbremsing mot kryss etc. Men nå leser jeg The Police Rider's Handbook to Better Motorcycling som sier (vel, jeg har ikke lest den ferdig) at motorbrems bare bør brukes ved nedbremsing på spesielt glatt underlag, om jeg husker rett.

Synspunkter?

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Motorbrems?

Legg inn av Onsløv »

Mine synspunkter:

Motorbrems sliter dekk.
Dekk er dyrere enn bremseklosser.

Jeg prøver å begrense hard motorbrems.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Motorbrems?

Legg inn av Intruder »

Velkommen til oss !
Hjelp å få er det sikkert her :vs
samme hva problemet er ! :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Motorbrems?

Legg inn av frodef »

Onsløv skrev: Motorbrems sliter dekk.
Hvordan har det seg? Sånn intuitivt kan jeg ikke skjønne at dekket skal kunne merke noen forskjell på om bremsekraften kommer fra bremseskive/trommel eller drivlinjen?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Motorbrems?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Om det er motoren som bremser hjulet ,eller bremseklossene ,så er det vel samme dekkslitasje. :scratch

jeg bruker motorbrems når jeg kan.
Men den er ganske svak på min mc.
If it ain't broke, I'll break it.

LilleMann
Innlegg: 199
Registrert: 09 aug 2010, 01:46
Motorsykkelen din: Yamaha YBR 125

Re: Motorbrems?

Legg inn av LilleMann »

Jeg er selv fersk MC-fører og jeg har ikke lappen, så jeg vet ikke om jeg kan uttale meg... Men jeg mener det er en rar måte å bremse på. På en måte synes jeg det er litt pining av motoren? Plutselig mye høyere turtall kan da ikke være noe særlig? Men det er jo sånn du kjører bil. Og kjørelærerene sier jo at det er riktig, så... Jeg er jeg blank. Angående mer slitasje på dekkene, som Onsløv sier, er jeg litt skeptisk. Men fremdeles blank. Igjen. :mk

Det ble mye babling fra min side... *mas

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorbrems?

Legg inn av AJ »

Det påstås av ganske mange at både dekk og kjede/drev slites mer ved mye motorbrems. Hvor kraftig motorbremsen er avhenger bla. av hva slags motor MC'en har.
Min forrige sykkel, en Yamaha TDM 900 med tosylindret rekkemotor, rimelig kraftig motorbrems. Dvs. at du merker fort at denne bremser når du girer ned, selv fra sjette til femte gir. Denne kraftige nedbremsingen som altså motoren sørger for, gir nok noe slitasje. Men om det sliter mer på dekk og kjede/drev enn om man hadde brukt forbrems (evt. kombinert med litt forsiktig bruk av bakbremsen...) i stedet er jeg med rimelig grunn usikker på. Nedbremsing er og blir nedbremsing. Eller?

Når det er nevnt så kan jeg også nevne at bremseklossene foran på TDM'en knapt hadde spor av slitasje da jeg byttet den inn i høst etter ca. 60K kjørte km. ...
Bakdekk hadde jeg byttet sånn omtrent 10 - 12K de årene jeg hadde sykker'n og da hadde jeg kjørt mye med full oppakning og passasjer - og brukt mye motorbremsing... :P :p

Hovedregelen når det gjelder MC og motorbremseffekten er at jo færre sylindre og større kubikk, jo mer motorbrems har sykker'n.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Motorbrems?

Legg inn av RuneMC »

Kommer vel mye an på situasjonen tenker jeg... bruker mest forbremsen når det er snakk om skikkelig nedbremsing, det er jo brems på forhjulet som som gir best kraft så lenge det ikke er virkelig glatt, men skal man stoppe fortest mulig ved nødbrems så går det faktisk enda raskere å stoppe ved å bruke både forbrems og motorbrems samtidig (dvs ikke clutche inn når du bremser - det bør du ha prøvd under opplæring).

Ang dekkslitasje så er det vel mer at forbremsen vil slite på fordekket kontra motorbremsen som sliter på bakdekket. Fordekket er billigere og enklere å bytte selv enn bakdekket (sånn i snitt halv pris av bakdekk vel...).

Ellers får andre eksperter her si om motorbrems kan være ugunstig ift slitasje på drivverket i motoren eller om disse delene er så sterke uansett at det knapt har noe å si ??

Liker meg best når jeg ikke bruker brems i det hele tatt, men planlegger kjøringen og varierer farten jevnt via turtall og giring på MC'n.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Motorbrems?

Legg inn av jhn »

At motorbrems sliter mere på kjede og tannhjul høres jo ganske sannsynlig ut men æ trur ikke det har så mye å si for motoren,det bør den tåle.
Ved litt "aktiv" kjøring på en svingete vei så e det ganske mye artigere å gire ned et hakk og virkelig bruke motorbremsen, æ føle også at æ har bedre kontroll over sykkelen og at det blir bedre flyt over kjøringa. Litt høyere forbruk blir det nok men ..

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Motorbrems?

Legg inn av pelsen »

å slippe gassen og la motoren bremse gir fin og myk kjørestil, og sliter minimalt på dekk og drivverk.
Hvis man aktivt bruker motorbremsen ved å gire ned så bremser jo dette mye mer, men i kombinasjon med bruk av frambrems kan dette bli mer spennede enn jeg liker. Bakhjulet slipper og ræva slenger hvis man samtidig bremser hardt med frambremsen.
Så det er ikke så smart å venne seg til å aktivt bruke motorbremsen, blir man samtidig nødt til å bremse hardt med frambremsen pga en uforutsett hindring er det kort vei til velt. Det er vel ikke så stor sannsynlighet for at dette skal skje, men det er ikke lurt å venne seg til en kjørestil som gjør at man lettere mister kontrollen i en nødsituasjon.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Motorbrems?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Det var vel snakk om motorbrems ved nedbremsing mot kryss etc.
Samme er det vel med bakbrems.
Få rolig fartreduksjon uten dykk i forgaffel.

Det er nok en grunn til at nye RRRR sykler har slipper clutch.
(må lese litt i roadcraft boka etter arbeid)
:cheers
Sist redigert av ejs den 11 nov 2010, 18:00, redigert 1 gang totalt.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Motorbrems?

Legg inn av Relax »

frodef skrev:Hei, jeg er altså blodfersk både her på forumet og med mc-lapp. Min kjørelærer lot meg forstå at det var lurt å bruke motorbrems ved nedbremsing mot kryss etc. Men nå leser jeg The Police Rider's Handbook to Better Motorcycling som sier (vel, jeg har ikke lest den ferdig) at motorbrems bare bør brukes ved nedbremsing på spesielt glatt underlag, om jeg husker rett.

Synspunkter?

Jeg leser "mot kryss" her og tenker litt annerledes...
Dvs, inn i et kryss / rundkjøring ønsker jeg å ha et passende gir for lett og smidig smette inn i trafikken.. dvs ofte et litt lavere gir for å akselrere mer... DET kan være en grunn til å ikke bremse på motor, men clutche og velge et mer aktuelt/ lavere gir forann krysset.

Generelt, "motorbremsing" med en firetakts motor kan jeg ikke se skade noe om man opererer med "normale " turtall, dvs bare slippe gassen og i noen tilfeller gire ned ett hakk ..
"Do the right thing"

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Motorbrems?

Legg inn av StigRune »

Det kjørelærern din mener er at istedet for å aktivt bremse med håndbrems eller fotbrems før kryss kan du med litt planlegging bare slakke av forsiktig ettersom du nærmer deg krysset, og dermed tilpasse farten slik at du slipper å bremse og evt stoppe. Dette gir mye mer kontrollert kjøring, og andre trafikanter (f.eks fotgjengere som skal krysse fotgjengerfelt forran kryss) føler seg mer trygge på at du har kontroll på hva du driver med og er klar over dem (mao en god måte å vise hensyn i trafikken).

Om det sliter mer på dekk; Nei. Kraften som føres på dekket er lik samme hvor denne kraften kommer fra.
Om det sliter mer på drivverk enn vanlig, aktiv kjøring; neppe. kraften som går til å bremse deg ned er på langt nær så kraftig som om man aksellererer moderat hardt. det er vel mulig at du sliter kjedet litt hvis du har veldig kraftig motorbrems og får veldig av/på område på gassen (jeg slet litt med det de første turene med min sykkel), på grunn av at det blir veldig rykk og napp, men det er noe du lærer å unngå ettersom du blir kjent med redskapen.

Det er ikke snakk om å kneppe sykkelen ned i gir fra høy rpm og bremse hardt dette her, det er snakk om å slakke av gassen litt på samme gir som du er på, og evt gire ned gjevnt og rolig. "alle" vet at hard nedbrems må skje med tilstrekkelig vekt/trykk på fronten (som man oppnår ved å bremse med håndbrems), slik at mest mulig energi kommer ned i bakken.
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Motorbrems?

Legg inn av Tysnes »

Enig med stig rune . :mk

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Motorbrems?

Legg inn av tagesk »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=0g8PwWX05xY[/video]

Jeg liker å motorbremse. Når man nærmer seg en (skarp) sving, eller et kryss for den saks skyld,
da må man gire ned. Minst ett, vanligvis minst to.
Om jeg drar in clutchen (kløtsjen? Herregud!) og triller 100 meter mens jeg minker farten med bremsen,
da må jeg fokusere på motoren når clutchen skal ut. Problemet er at da er jeg i svingen, eller i krysset.
Derfor liker jeg å gire ned før jeg kommer frem.
Og da egner motorsen seg fint til å bremse med.
Som filmen skulle demonstrere.

MEN.......

[video]http://www.youtube.com/watch?v=XGjDpuSFVQ4[/video]

Man må passe på; er det litt glatt kan bakhjulet lett slippe om man er for brå med clutchen.
Sjekk 13 sekunder ut i filem. Jeg får slipp, men tar den inn ved å dra clutchen inn en tanke.

In Sum: Jeg motorbremser for å slippe å gire midt i svingen.
Alternativt: Jeg motorbremser for å slippe å måtte tenke på clutchen i svingen.

Dekk?
Forbruksvare!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar