Motorbrems?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Motorbrems?

Legg inn av Baron von Waffel »

Jeg bruker motorbremsen mye i vanlig kjøring, både med bil og sykkel. Men det som er et poeng er å aktivere bremselysene, så den bak vet hva du gjør.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Motorbrems?

Legg inn av Bimma »

frodef skrev:Hei, jeg er altså blodfersk både her på forumet og med mc-lapp. Min kjørelærer lot meg forstå at det var lurt å bruke motorbrems ved nedbremsing mot kryss etc. Men nå leser jeg The Police Rider's Handbook to Better Motorcycling som sier (vel, jeg har ikke lest den ferdig) at motorbrems bare bør brukes ved nedbremsing på spesielt glatt underlag, om jeg husker rett.

Synspunkter?
Hei frodef :vs
Jeg tror kjørelæreren din mente at det er lurt å gire ned et hakk eller to når du nærmer deg kryss, dette er effektiv hjelp til å senke farten (det samme gjelder også ved nedbremsing før f.eks.en krapp sving, da slipper du å bremse mens du er i svingen og du oppnår samtidig en trygg og sikker gasskontroll gjennom svingen). Men vær fin på clutch-hånda hvis du girer ned mange hakk, slik at du ikke får deg noen overraskelser.... :knegg

Min mc har to sylindere og en utmerket motorbrems, noe jeg har stor nytte og glede av. Sykkelen tar ingen skade av dette, og jeg oppnår trygg kjøring med god kontroll over både hastighet og sykkel. Etter å ha tilbakelagt 60.000 km med denne kjørestilen på Bimmern, ser jeg at bremseklossene foran ennå ikke er halvveis nedslitte, og bak er de nesten som nye. Dekkene mine byttes aldri før de har passert 14.000 km :mc6

Ellers vil jeg nevne ABS-bremser som en god livsforsikring..! :thumleft

Lykke til med kjøringa di framover frodef. Prøv deg fram selv og finn fram til den kjørestilen du selv trives best med. Kjørekurs anbefales, der får du mange gode tips og råd og du kan prøve ut bruk av motorbrems så mye du orker under kyndig veiledning av instruktør! :thumleft
Sist redigert av Bimma den 12 nov 2010, 10:29, redigert 1 gang totalt.
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Motorbrems?

Legg inn av FJZZR »

Dekk slites litt (eller veldig lite) mer ved motorbrems enn ved bruk av bremsene.

Og hvorfor?

1) Når vi bare bremser bak, vil sykkelens tyngdepunkt forskyves litt forover, og resultatet blir en littegrann større slipp (forskjellen mellom sykkelens hastighet og bakhjulets rotasjons hastighet) enn om vi bremser med begge hjul. Visst sliter vi begge hjul når vi bremser med begge, men summen av slitasjen blir likevel litt mindre.

2) Når vi motorbremser, så "bremses" ikke bakhjulet like jevnt som når vi bruker bremsen. Dette gir også større slitasje. En en eller to-sylindret motor vil også slite bakdekket litt mer en enn "firer" ved motorbrems.

For de fleste utgjør denne slitasjen likevel forsvinnende lite! Men ble likevel fortalt at politiet i Norgen en gang vurderte Guzzi 1000, men at slitasjen av bakdekk medvirket til at dette ikke ble noe av.

En annen greie er at sykler med innsprøytning "kutter" bensintilførselen helt ved motorbremsing og bremser litt mer og bruker litt mindre enn en med forgassere.

Ellers har også jeg veldig lyst på sykkel med ABS :thumleft

mekkern
Innlegg: 7664
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motorbrems?

Legg inn av mekkern »

FJZZR skrev:Men ble likevel fortalt at politiet i Norgen en gang vurderte Guzzi 1000, men at slitasjen av bakdekk medvirket til at dette ikke ble noe av.
Nå har nok dette også med at Guzziene har noe mere markant tenningspulser enn BMW.. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Motorbrems?

Legg inn av frodef »

StigRune skrev:Det kjørelærern din mener er at istedet for å aktivt bremse med håndbrems eller fotbrems før kryss kan du med litt planlegging bare slakke av forsiktig ettersom du nærmer deg krysset, og dermed tilpasse farten slik at du slipper å bremse og evt stoppe. Dette gir mye mer kontrollert kjøring, og andre trafikanter (f.eks fotgjengere som skal krysse fotgjengerfelt forran kryss) føler seg mer trygge på at du har kontroll på hva du driver med og er klar over dem (mao en god måte å vise hensyn i trafikken).
Mulig det, det ble bare nevnt en gang på en kjøretur uten at jeg tenkte så mye mer over det. Jeg har forresten en vag mistanke om at vi hadde samme kjørelærer (Johnny) og at jeg hilste på deg på Risløkka rett før du skulle kjøre opp, kan det stemme tro?

Ellers må jeg få lest litt mer i den boka om begrunnelsen de har for å unngå motorbrems. Ved nødbrems er det jo åpenbart at motorbrems er uaktuelt, men det er jo ikke så sjelden man ser et rødt lys 150 meter framme og vet at med 90% sannsynlighet må man stoppe eller ihvertfall ned i 1. gir, og trafikk bak etc. gjør at man kan ikke luske seg fram i 20 km/t. Eller som Tage viser (råkjøring!?) så er jo møte med sving også aktuelt for motorbremsing.

Jeg har forøvrig tre sylindre med innsprøytning, så motorbremsen fungerer bra nok den.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Motorbrems?

Legg inn av tagesk »

mekkern skrev: Nå har nok dette også med at Guzziene har noe mere markant tenningspulser enn BMW.. :-k
Er det virkelig nok til å påvirke dekkslitasjen?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Motorbrems?

Legg inn av FJZZR »

tagesk skrev:
mekkern skrev: Nå har nok dette også med at Guzziene har noe mere markant tenningspulser enn BMW.. :-k
Er det virkelig nok til å påvirke dekkslitasjen?

[TaSK]
Nå vet vi selvfølgelig ikke alt om dette, men mye tyder på at det har endel å si.

Får ca 15000 ut av et sett med dekk med mine forholdsvis tunge sykler. FJ'n går litt lengre enn ZZR'n selv om den har mindre hjul (16")

Forstå det den som kan... :scratch

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Motorbrems?

Legg inn av StigRune »

frodef skrev:
StigRune skrev:Det kjørelærern din mener er at istedet for å aktivt bremse med håndbrems eller fotbrems før kryss kan du med litt planlegging bare slakke av forsiktig ettersom du nærmer deg krysset, og dermed tilpasse farten slik at du slipper å bremse og evt stoppe. Dette gir mye mer kontrollert kjøring, og andre trafikanter (f.eks fotgjengere som skal krysse fotgjengerfelt forran kryss) føler seg mer trygge på at du har kontroll på hva du driver med og er klar over dem (mao en god måte å vise hensyn i trafikken).
Mulig det, det ble bare nevnt en gang på en kjøretur uten at jeg tenkte så mye mer over det. Jeg har forresten en vag mistanke om at vi hadde samme kjørelærer (Johnny) og at jeg hilste på deg på Risløkka rett før du skulle kjøre opp, kan det stemme tro?

Ellers må jeg få lest litt mer i den boka om begrunnelsen de har for å unngå motorbrems. Ved nødbrems er det jo åpenbart at motorbrems er uaktuelt, men det er jo ikke så sjelden man ser et rødt lys 150 meter framme og vet at med 90% sannsynlighet må man stoppe eller ihvertfall ned i 1. gir, og trafikk bak etc. gjør at man kan ikke luske seg fram i 20 km/t. Eller som Tage viser (råkjøring!?) så er jo møte med sving også aktuelt for motorbremsing.

Jeg har forøvrig tre sylindre med innsprøytning, så motorbremsen fungerer bra nok den.
Aha! ja det kan stemme det! :D Jeg strøk forøvrig på den oppkjøringa, så måtte vente en mnd... -.-

Ja, må innrømme jeg ikke har rukket å drive så mye med råkjøring :p men når han nevner det så er det jo delvis sånn jeg gjør det også. hvis ikke blir det (som han sier) veldig vanskelig å "treffe" når man skal slippe ut clutchen igjen når man skal ut av svingen :p

Tosylindret 650 md innsprøytning her, så holder igjen en god del min også. var litt overgang fra med myke firern i diversion til litt mer kraft ved pådrag og nedbremsing :p
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Motorbrems?

Legg inn av Snikkeren »

StigRune skrev: hvis ikke blir det (som han sier) veldig vanskelig å "treffe" når man skal slippe ut clutchen igjen når man skal ut av svingen :p
Du holder vel ikke clutchen inne gjennom svingen?

Jeg girer ned til riktig gir før svingen, og ruller jevnt på med gassen gjennom hele svingen. På denne måten utnytter man demperne på en god måte, og man får fin flyt gjennom svingene.






Et tips (som jeg har kommet med før, men det er jo kommet nye medlemmer) er å se filmen "Keith Code - Twist of The Wrist vol. 2". Den tar for seg det meste av kjøreteknikk fra grunnen av, og er utrolig lærerik. For de som vil fordype seg enda mer i det finnes det også en bok med samme navn. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Motorbrems?

Legg inn av frodef »

Snikkeren skrev:Du holder vel ikke clutchen inne gjennom svingen?
Jeg vil tro det er noenlunde umulig å ta lappen nå om dagen med så feil kjøreteknikk :-)

mekkern
Innlegg: 7664
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motorbrems?

Legg inn av mekkern »

uten motorbrems hadde det vært vanskelig å holde kontroll ved rasinga på snøføret i dag.. kjilent å legge inn et oppstell inn i svingen med å bruke brems på skikkelig glatte... :prop:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Motorbrems?

Legg inn av ejs »

I følge den godeste Keith Code ,så er det vel svinger som kniper også...

fast in, slow out

:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Svar