Kevin Ash om Yamaha Super Ténéré

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Kevin Ash om Yamaha Super Ténéré

Legg inn av tagesk »

But where a Multistrada adds a unique Ducati angle to the adventure bike theme – ultra high
performance and cutting edge electronics – the Yamaha offers nothing new.
It’s a perfectly good bike and a fine long distance tourer, but the GS has more options, is
cheaper, lighter and is more fun.

Er det mulig å lansere en sykkel i 2010 som er tyngere og dyrere enn en BMW GS?

Testen er her.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39733
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kevin Ash om Yamaha Super Ténéré

Legg inn av AJ »

Vi venter i spenning på hva Triumph har i ermet i 1200-klassen etter hva de har vist hva de har greid å få til i 800 (GS...) divisjonen... ;e

Synes SuperTénéré'en ikke ser så verst ut, men at den er stor og tung er det ingen tvil om...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kevin Ash om Yamaha Super Ténéré

Legg inn av tagesk »

AJ skrev:Synes SuperTénéré'en ikke ser så verst ut, men at den er stor og tung er det ingen tvil om...
Det er alltid bra med alternativer. Kritikken mot BMW's Paralever (som gjør at sykkelen ikke dykker uansett
hvor mye du bremser) er at det veier for mye. Så her kunne man hatt et alternativ.
En Adventure-sykkel med (mer) tradisjonell fjæring.

Men som er tyngre? Det gir ikke mening.
Klart - vannkjøling veier. Men forbruket ser ikke ut til å være lavere, ikke er det mer krefter
å snakke om. Hva er da hensikten med å gå fra luft- til vannkjøling? Vannkjølingen har gitt en
diger radiator. Den ligger under et plastdeksel på ene siden (ikke foran som er vanlig). Dermed: En velt
sideveis kan gjøre at turen er slutt før du vet det. Og det er vel stort sett sideveis man velter.

Det er nok ikke uten grunn at KTM har sine radiatorer i fronten.

Nei, det her forstår jeg ikke.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kevin Ash om Yamaha Super Ténéré

Legg inn av Relax »

;e

Man skal ikke forstå alt .... ;e

Høres logisk ut hva du sier,,og salget viser vel at mange tenker noe ala deg...BMW selger mest.

Men, ikke alle avgjørelser er laget på logisk basis ,,, Biler som Citroen er jo eksempel på at noen kan drive på "ulogisk" i årevis sette med norske / tyske øyne ..
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39733
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kevin Ash om Yamaha Super Ténéré

Legg inn av AJ »

Dette hadde helt klart vært veldig spennende og interessant om Yamaha hadde kunne laget en luft/oljekjølt to-sylindret rekketoer i klassen for 'eventyr'sykler.
Men Yamaha-tradisjonen taler imot denslags når man ser på utviklingen og historikken fra XTZ 750 (1989), TDM 850 (1991 ?), TDM 900 (2001) til SuperTénéré 1200.

Men det spørs vel kanskje hvor lenge BMW og MotoGuzzi (Stelvio i denne sammenhengen) får 'lov' til å holde på med sine luftkjølte motorer. Både støykrav og utslippskrav vil muligens ta "kvelertak" på disse karakteristiske motorene etter hvert, er jeg redd...
Likevel kan BMW trolig komme bra ut av det siden de åpenbart vet hvordan de lager store sykler med lav vekt, noe de har vist på en overbevisende måte med de store GS modellene de siste årene.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Kevin Ash om Yamaha Super Ténéré

Legg inn av tagesk »

AJ skrev:Dette hadde helt klart vært veldig spennende og interessant om Yamaha hadde kunne laget en luft/oljekjølt to-sylindret rekketoer i klassen for 'eventyr'sykler.
Men Yamaha-tradisjonen taler imot denslags når man ser på utviklingen og historikken fra XTZ 750 (1989), TDM 850 (1991 ?),
TDM 900 (2001) til SuperTénéré 1200.
Neida - ingen grunn til at andre skal gå til luftkjølt selv om BMW har det.
Men når det velges vannkjøling, da forventer man liksom å se noen klare fordeler.
Så høyere ytelse (Ducati) eller lavere forbruk. Får man ingen av delene har det liksom ingen hensikt.
Da får man bare flere deler som kan gå i stykker.
Når motorene fra BMW uten problemer går 200.000 km er det vanskelig å argumentere med at vannkjøling gir lengere levetid.

IKke lett å lage en luftkjølt maskin uten at sylindrene stikker ut i vinden. Å ha en sylinder inn under setet uten kjøling, det
fungerer dårlig.
AJ skrev:Men det spørs vel kanskje hvor lenge BMW og MotoGuzzi (Stelvio i denne sammenhengen) får 'lov' til
å holde på med sine luftkjølte motorer.
Ja, bort på GSpot (på ADVrider.com) var forbauselsen stor da det ble klart at BMW har greid å møte Euro-4 med sin nye motor.
Fremdeles uten å måtte ty til vannkjøling. Overliggende kammer og en eller annen ventil installert rett efter katalysatoren på eksosen
var det som skulle til. Dermed har er de med for fullt i ytterligere fem år eller noe slikt.

Det er jo god plass til en radiator frempå motoren (vi i BMW familien er jo vant til ganske brede maskiner) men det er meget
begrenset hvor mye du kan dytte på oppen av sylindrene før de stikker så langt ut at de tar nedi.
Man er helt på grensen med den nye motoren.
Regner med at det jobbes intenst i BMW med neste generasjon adventure sykkel.
800 er grei, men i 800-segmentet med vannkjølt motor, der er det masse å velge mellom.
Hvorfor betale det dobbelte (eller derominkring) for en BMW 800 GS isteden for en Honda Transalp når du ikke får noe "mer"?

At de nettopp har greid å lage en rekkesekser på tvers i en touring-modell uten at den stikker ut på sidene, det er jo imponerende.
De har gode folk og masse penger: Det blir jammen spennende å se hva de kommer opp med.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: Kevin Ash om Yamaha Super Ténéré

Legg inn av FJZZR »

Vannkjøling gir mulighet til å ta ut mer effekt, og vil gi "litt" lavere forbruk og mindre støy. BMW S1000-RR hadde såvisst ikke fungert med luftkjøling! Ei heller ser vi luftkjølte motorer med et effekt uttak som likner denne.

BMW har en merkevare som de er tro mot. De har hatt boxeren siden tidenes morgen og ønsker å holde på denne.
Den gir nok pulver for den typen sykkel vi snakker om.

Rekkesekseren er enda mer "berømt" enn boxeren verden over.
Har vært BMW's "stolthet" veldig lenge og brukes også utstrakt som båtmotorer (Yanmar - 520 og 530 diesel)

Ikke rart de lager en sekser for mc nå som de har ressurser til det!
Gjenstår å se om denne blir like berømt som bokseren. (tviler nok litt på det )...

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kevin Ash om Yamaha Super Ténéré

Legg inn av Relax »

FJZZR skrev:Vannkjøling gir mulighet til å ta ut mer effekt, og vil gi "litt" lavere forbruk og mindre støy. BMW S1000-RR hadde såvisst ikke fungert med luftkjøling! Ei heller ser vi luftkjølte motorer med et effekt uttak som likner denne.

BMW har en merkevare som de er tro mot. De har hatt boxeren siden tidenes morgen og ønsker å holde på denne.
Den gir nok pulver for den typen sykkel vi snakker om.

Rekkesekseren er enda mer "berømt" enn boxeren verden over.
Har vært BMW's "stolthet" veldig lenge og brukes også utstrakt som båtmotorer (Yanmar - 520 og 530 diesel)

Ikke rart de lager en sekser for mc nå som de har ressurser til det!
Gjenstår å se om denne blir like berømt som bokseren. (tviler nok litt på det )...

Yupp,,og den Beemern med den rekkesekseren er den første sykkelen som har gjort meg fristet til å bytte sykkel..,, men prisen er laaaaaaaaaaaangt over hva jeg tenker å legge i en sykkel i kjøp og vedlikehold ( service) ...
"Do the right thing"

Svar