Japansk MC fra 70 tallet

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av Dimzum »

Bare å komme innom så byttelåner vi noen mil :D
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
SF71
Innlegg: 26
Registrert: 07 nov 2010, 16:28
Motorsykkelen din: YZF1000R

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SF71 »

Dimzum skrev: er det noe jeg ikke savner spesielt er det kjøreegenskapene på de syklene så dette er et rent nostalgiprosjekt for min del.... :redface

He, he....kjenner meg litt igjen der, litt utfordringer med en ramme som er stiv som lettkokt spagetti, men litt utfordringer skal vi ha :roll

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av Dimzum »

SF71 skrev:
Dimzum skrev: er det noe jeg ikke savner spesielt er det kjøreegenskapene på de syklene så dette er et rent nostalgiprosjekt for min del.... :redface

He, he....kjenner meg litt igjen der, litt utfordringer med en ramme som er stiv som lettkokt spagetti, men litt utfordringer skal vi ha :roll

Ja jøss....er jo bare å ta det litt piano. Har kjørt veldig mange typer sykler fra 80-tallet og vil nesten si at wobbling er en fellesnevner og noe man må "ta på kjøpet"....uansett noe tidløst og fint over mange litt eldre modeller ala CB 750F/900/1100 (den siste helst uten kåpe synes jeg da)
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
SF71
Innlegg: 26
Registrert: 07 nov 2010, 16:28
Motorsykkelen din: YZF1000R

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SF71 »

Jepp, ta det litt mer piano..............det er der jeg vill :janikk eller var det fruen som ville ha meg der, husker ikke helt :-# :lol

Noen som kjenner XS1100, kunne dette vært et greit prosjekt eller er det samme dritten som XS750. Vet at XS650 er skuddsikker men kjenner ikke 1100 like godt. Den solgte vell aldri særlig bra i Norge. Men den var første serieproduserte MC som klarte 1/4 mila på 11 sekunder, derav kallenavnet XS Eleven.

Bilde
Sist redigert av SF71 den 21 nov 2010, 20:36, redigert 1 gang totalt.

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SveinT »

He, he....kjenner meg litt igjen der, litt utfordringer med en ramme som er stiv som lettkokt spagetti, men litt utfordringer skal vi ha
Så klart nye sykler er mye bedre,
men jeg dobler ikke fartsgrensa vanligvis med mine 80 talls sykler, så det går veldig greit i grunn å kjøre tur.
Merker ikke stort til den spagettifølelsen heldigvis. Men hadde sikkert gjort det på en roadracingbane.
Dekkene er jo bedre i dag også, må vel også innrømme at jeg har bedre demper og gaffelfjærer enn originalt
...i alle fall på den ene... ;-);)
Jeg har da opplevd wobble på eldre sykler på 80 tallet .. Men det har jo sine grunner ;-);)
Fast Freddie kjørte jo en VF750R på 80-tallet, den ble faktisk bygd med originalramme og svingarm,
selv om den var forsterket i innfestningen.
Han herja rundt med denne også . :-)
Finnes det ikke en "wobbletråd" her fra tidligere da tru...?

:mk

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SveinT »

XS1100 er jo nostalgi . :thumleft
Den kom jo senere med betegnelsen 1.1 også som Custom.
Den ble vel kalt XS Eleven i statene. De hadde også ei "sort" modellrekke som ble kalt Midnight Special,
hvor XS1100 var den største, det var vel bare Viragoversjonen som kom til Norge.
Så kom det en Usa - Maxim og en fullrigga versjon tror jeg (Martini?)
Har aldri hørt at den 95 hesters 1100'en dro 11 blank, heller ca 12 sek på kvartmila
selv om motoren har bra bunndrag så veier den nesten 260 kg tørr.
En kamerat av meg kjøpte en ny XS750. Den hadde endret og større bunnpanne, oljepumpe etc.
Tror de fungerte greit etter dette, de tidlige utgaver hadde vel smøreprøblemer ?

Mer om XS1100 : http://www.xs11.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SF71
Innlegg: 26
Registrert: 07 nov 2010, 16:28
Motorsykkelen din: YZF1000R

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SF71 »

SveinT skrev:XS1100 er jo nostalgi . :thumleft
Har aldri hørt at den 95 hesters 1100'en dro 11 blank, heller ca 12 sek på kvartmila
Ikke 11 blank men den var den første som så 11 tallet, den klarte den på 11,9 har jeg lest i diverse artikler.
Står litt her:

http://www.mc-avisa.no/381306/?tx_ttnew ... d01258a30f" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SF71
Innlegg: 26
Registrert: 07 nov 2010, 16:28
Motorsykkelen din: YZF1000R

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SF71 »

SveinT skrev:En kamerat av meg kjøpte en ny XS750. Den hadde endret og større bunnpanne, oljepumpe etc.
Tror de fungerte greit etter dette, de tidlige utgaver hadde vel smøreprøblemer ?
Det var visst nok en hel del problemer med disse, dårlige girkasser, elektriske feil og jeg mener det var mange som skar den midtre sylinderen uten at jeg vet hva som var problemet (smøring / kjøling). Dette var en Leverda motor mener jeg å huske.

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SveinT »

Det er litt trist at det ikke er en Classic Yamaha klubb i Norge,
for det finnes en del interessante eldre modeller.
Nå og da ser jeg nyrestaurerte RD250 og 350 fra 70 tallet, og SR500.
De første XT 500 er det veldig rift etter i utlandet.
De gamle TX750 er det også noen som holder i gang :-)
Yamaha produserte den gang en del modeller som ikke akkurat skulle
følge strømmen. XS500 med 4 ventiler pr sylinder midt på 70 tallet,
og rariteten XZ550 "Vision" på 80 tallet.
Samleobjekter, akkurat som XS1100 og XS750

Det er jo litt artig å eie noe som ikke mange andre har synes nå jeg.
Ble litt gira på å finne ut mer, og havnet på http://www.xs1100.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Der ligger det en modelloversikt med bilder også.

Nettet er kjekt. Kom over en danske som er et XS750 orakel.
Her er sidene hans:
http://www.rider.dk/xs750/xs75hist.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av NickNei »

Beste plassen for XS11 er http://www.xs11.com" onclick="window.open(this.href);return false;
De har holdt på med disse siden 78, de vet alt :-)

har holdt på med disse selv, nesten skuddsikre, noe problemer med 2,gear, men det fikser du med en dremel og et par timer :-)

Maxim 1100 het XJ1100 maxim, den ble levert kun i 82 i usa, og noen få i canada i 83-84. Veldig sjelden sykkel, det er vel en eller to i norge.
En dag skal jeg ha en XS11 igjen, det var en knallhod sykkel. XS11 var også den første serieproduserte sykkel som var ned på 11-taller på stripa ja, 11.9 er riktig, så det er historie over den sykkelen.

Brukeravatar
SF71
Innlegg: 26
Registrert: 07 nov 2010, 16:28
Motorsykkelen din: YZF1000R

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SF71 »

Den aktuelle XS11 som jeg har fått tips om har stått i 10 år. Noen som har erfaring med motorer som har stått så lenge, er det fare for lager skade?

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SveinT »

Noen som har erfaring med motorer som har stått så lenge, er det fare for lager skade?
Jeg kjøpte selv en GS750 som har stått stille i mange år, da spiller det ingen rolle om den har stått lagret greit og har lav km.
Når jeg kjøpte den i for 3-4 år siden hadde den dekk med dotkode fra midten av 80 tallet :-)
Så den har ikke vært forsøkt startet, den skal plukkes opp uansett for å bytte pakninger og simringer, evt annet.
Det er snart tida for den .. etter jul en gang

mekkern
Innlegg: 7639
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av mekkern »

Ikke en orange/sort fra 78 med Kerker anlegg vel? Hadde en slik...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
SF71
Innlegg: 26
Registrert: 07 nov 2010, 16:28
Motorsykkelen din: YZF1000R

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SF71 »

SveinT skrev:
den skal plukkes opp uansett for å bytte pakninger og simringer, evt annet.
Det er snart tida for den .. etter jul en gang
Sikkert det beste å plukke den når den har stått så lenge, men jeg er ikke sikker på om jeg vil til med et såpass stort prosjekt nå.

Brukeravatar
SF71
Innlegg: 26
Registrert: 07 nov 2010, 16:28
Motorsykkelen din: YZF1000R

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SF71 »

mekkern skrev:Ikke en orange/sort fra 78 med Kerker anlegg vel? Hadde en slik...

Heisann, har dessverre ikke sett på den enda så jeg vet ikke men en 78 modell ja.

Det var typen til en niese av meg som var på jakt etter en billig bruksykkel som var å så på den. Han valgte å stå over, det var mye rust på den og motoren hadde som sagt ikke vært startet på 10 år.

Han endte opp med en grei CBX650 i brukstand.

Svar