Svingarm-eksos...?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39766
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Svingarm-eksos...?

Legg inn av AJ »

Løsningen på et designproblem (for enkelte MC-produsenter, vil kanskje noen mene...?) og dødsstøtet for ettermarkedsprodusenter av eksoserstatninger, såkalte slip-ons (som det finnes ganske mange av i Italia...)?

Her er BUELLs svingarmeksosanlegg...
svingarmeksos.JPG
Liker vi dette eller holder den innovative og kreative amerikaneren oss for narr med sine tull&tøys greier...?
Mer å lese her:
http://www.asphaltandrubber.com/news/bu ... st-patent/" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Svingarm-eksos...?

Legg inn av ArcticTiger »

På en Harley (jaja bjul) er vel det toppers :prf Blir nok bare et nytt produkt for potteprodusentene: Effekt-svingarm :lol

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Bosted: Regnværsbyen

Re: Svingarm-eksos...?

Legg inn av Misha »

Ja hvorfor ikke? Ikke alle eksosanlegg er pene, og når man skjuler exosen oppunder setet blir man for varm i stumpen?
Men noen av de flotteste hekkene jeg har sett har eksosen ut i hekken f.eks mv agusta.

Men Buell er vel død og begravet, så hvem har patentet? Eric? :scratch
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: Svingarm-eksos...?

Legg inn av MaxTron »

Har stor sans for Erik Buell!!
En mann med ekte lidenskap for motorsykkla, og som tør å gå egne veier!!

Han var vel først ute med felgmontert bremseskive, vertfall på en masseprodusert sykkel.
Og når vi er i gang, en aluboksramme har jo ett ganske stort tomrom, hvorfor ikke bruke det til bensintank!
Siden han var belemret med den tunge, og ikke særlig turtallsvillige Sportster™ motoren var han avhengig av å ha en ekstern oljetank, men det kan vi jo bruke hulrommet i svingarmen til :=D>

Han var også med i startfasen på utviklinga av Revolution-motoren det som til slutt ble V-rod™ motoren, men hoppet av det prosjektet da han etter hvært så hvor stor og tung den ble. Ikke egnet til å ha i en Buell

Så da han omsider fikk lov til å lage en motor sånn som han ville ha den gikk han til BRP-Rotax, de lager jo blant annet motorer til Aprillia, BMW, Can-Am Spyder + flere snøscootermerker. Resultatet ble Helicon motoren, denne har også tørrsump, men oljetanken er i blokka, så da kunne hulrommet i baksvingen brukes til noe annet.

Er jo typisk Erik Buell filosofi dette, men det var nytt for meg. trur ikke han rakk å bruk denne baksvingen på noen sykkel før HD la ned buell :sorry
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Svar