Løsningen på et designproblem (for enkelte MC-produsenter, vil kanskje noen mene...?) og dødsstøtet for ettermarkedsprodusenter av eksoserstatninger, såkalte slip-ons (som det finnes ganske mange av i Italia...)?
Her er BUELLs svingarmeksosanlegg...
Liker vi dette eller holder den innovative og kreative amerikaneren oss for narr med sine tull&tøys greier...?
Mer å lese her:
http://www.asphaltandrubber.com/news/bu ... st-patent/" onclick="window.open(this.href);return false;
Svingarm-eksos...?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39766
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Svingarm-eksos...?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Svingarm-eksos...?
På en Harley (jaja bjul) er vel det toppers
Blir nok bare et nytt produkt for potteprodusentene: Effekt-svingarm 


- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Bosted: Regnværsbyen
Re: Svingarm-eksos...?
Ja hvorfor ikke? Ikke alle eksosanlegg er pene, og når man skjuler exosen oppunder setet blir man for varm i stumpen?
Men noen av de flotteste hekkene jeg har sett har eksosen ut i hekken f.eks mv agusta.
Men Buell er vel død og begravet, så hvem har patentet? Eric?
Men noen av de flotteste hekkene jeg har sett har eksosen ut i hekken f.eks mv agusta.
Men Buell er vel død og begravet, så hvem har patentet? Eric?

-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Svingarm-eksos...?
Har stor sans for Erik Buell!!
En mann med ekte lidenskap for motorsykkla, og som tør å gå egne veier!!
Han var vel først ute med felgmontert bremseskive, vertfall på en masseprodusert sykkel.
Og når vi er i gang, en aluboksramme har jo ett ganske stort tomrom, hvorfor ikke bruke det til bensintank!
Siden han var belemret med den tunge, og ikke særlig turtallsvillige Sportster™ motoren var han avhengig av å ha en ekstern oljetank, men det kan vi jo bruke hulrommet i svingarmen til :=D>
Han var også med i startfasen på utviklinga av Revolution-motoren det som til slutt ble V-rod™ motoren, men hoppet av det prosjektet da han etter hvært så hvor stor og tung den ble. Ikke egnet til å ha i en Buell
Så da han omsider fikk lov til å lage en motor sånn som han ville ha den gikk han til BRP-Rotax, de lager jo blant annet motorer til Aprillia, BMW, Can-Am Spyder + flere snøscootermerker. Resultatet ble Helicon motoren, denne har også tørrsump, men oljetanken er i blokka, så da kunne hulrommet i baksvingen brukes til noe annet.
Er jo typisk Erik Buell filosofi dette, men det var nytt for meg. trur ikke han rakk å bruk denne baksvingen på noen sykkel før HD la ned buell
En mann med ekte lidenskap for motorsykkla, og som tør å gå egne veier!!
Han var vel først ute med felgmontert bremseskive, vertfall på en masseprodusert sykkel.
Og når vi er i gang, en aluboksramme har jo ett ganske stort tomrom, hvorfor ikke bruke det til bensintank!
Siden han var belemret med den tunge, og ikke særlig turtallsvillige Sportster™ motoren var han avhengig av å ha en ekstern oljetank, men det kan vi jo bruke hulrommet i svingarmen til :=D>
Han var også med i startfasen på utviklinga av Revolution-motoren det som til slutt ble V-rod™ motoren, men hoppet av det prosjektet da han etter hvært så hvor stor og tung den ble. Ikke egnet til å ha i en Buell
Så da han omsider fikk lov til å lage en motor sånn som han ville ha den gikk han til BRP-Rotax, de lager jo blant annet motorer til Aprillia, BMW, Can-Am Spyder + flere snøscootermerker. Resultatet ble Helicon motoren, denne har også tørrsump, men oljetanken er i blokka, så da kunne hulrommet i baksvingen brukes til noe annet.
Er jo typisk Erik Buell filosofi dette, men det var nytt for meg. trur ikke han rakk å bruk denne baksvingen på noen sykkel før HD la ned buell

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L