Mekke eget eksosanlegg på XT600

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Mekke eget eksosanlegg på XT600

Legg inn av Kawasaki »

Har planer om å lage meg nytt eksosanlegg til XT'en min. Dette er jo en èn-sylindret sak med to eksosporter og to svanehalser som går sammen til en og så til en enkel potte. Originalanlegget på disse moppene er laget av dårlig kvalitet stål,tar ikke lang tid før det begynner å ruste.

Tenkte å lage meg nye svanehalser og mellomrør i rustfritt stål,og så bruke en eller annen potte som jeg finner billig på ebay eller en plass.
Har sett litt på CBR600RR potta,som ligger under salen,og tror det er mulig å plassere en sånn en under salen hos meg også. Ser for meg at det kan bli bra.

Spørsmål i så henseende, er det noen grunn til at en sånn potte ikke vil passe å sette på en ènsylindret motor,vil det være tekniske ting jeg ikke har tenkt på? Da tenker jeg ikke på fysisk tilpassning på sykkelen,men om den blir feil for motoren.

Noen som vet? Og noen som har en CBR600RR som kan ta mål av potta og poste her? Trenger bredde-høyde-lengde.
Sist redigert av Kawasaki den 30 nov 2010, 16:52, redigert 1 gang totalt.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Mekke eget eksosanlegg på XT600

Legg inn av ejs »

:thumleft
Potta må jo passe i forhold til det som kommer inn i sylinderen av luft/bensin.
8)
If it ain't broke, I'll break it.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Mekke eget eksosanlegg på XT600

Legg inn av Kawasaki »

ejs skrev::thumleft
Potta må jo passe i forhold til det som kommer inn i sylinderen av luft/bensin.
8)

Hvordan finner man ut av det?
ikkebike.norwegianforum.net

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Mekke eget eksosanlegg på XT600

Legg inn av ArcticTiger »

Med et åpnere ex anl som gjør at motorn puster lettere kan bensinblandingen bli for mager. Du må korrigere med å sette større bensindyser i forgassern.
Du må antagelig prøve deg fram, kjøre litt og se på tennpluggen. Er den (midtisolatoren) mørk/svart, er det i meste laget med bensin, er den hvit er det for magert. Lys brun er ok.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Mekke eget eksosanlegg på XT600

Legg inn av Kawasaki »

Ja,regner med at jeg risikerer å måtte dyse om.

Men kan det alternativt strupes ned på eksosanlegget,f.eks lage mindre åpning bak?
ikkebike.norwegianforum.net

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Mekke eget eksosanlegg på XT600

Legg inn av Kawasaki »

Da skal det være en pakke på vei fra Trøndelag og nedover,inneholdende et rustfritt/alu anlegg fra en Husaberg 650. Dette er i utgangspunktet et som går ut på venstresiden,hos meg må det ut på høyre.
Blir spennende å se hvordan det ser ut,og om jeg klarer å "speilvende" det :-k
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Mekke eget eksosanlegg på XT600

Legg inn av MaxTron »

Kan bli litt av en utfordring det der, å speilvende grenrøra :scratch
Men ingenting er umulig :D

Når det gjelder å få optimalt forhold mellom det som går inn og det som kommer ut er vel det optimale å kjøre på benk med avgassmåling, men koster jo en del da :notlistening
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Mekke eget eksosanlegg på XT600

Legg inn av Jompa »

Kawasaki skrev:Ja,regner med at jeg risikerer å måtte dyse om.

Men kan det alternativt strupes ned på eksosanlegget,f.eks lage mindre åpning bak?
Ikke noen god ide, blir eksosanlegget for "trangt" risikerer du at motorn blir for varm.
det enkleste er å bytte hoveddyse, hvis det er nødvendig.
Dysa koster ikke mange kronene og er skrudd i fra undersida, tror jeg. Har ikke XTen Mikuni stempelforgasser ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Mekke eget eksosanlegg på XT600

Legg inn av mekkern »

Litt mer åpent anlegg hjelper på effekten i disse motorene...husk det er pulser fra 600ccm på hvert tennslag..ikke 150ccmx4.. ;e
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar