
Dersom du er så heldig at du har en BMW R1150, da bør du ta en titt på kalipperen der bak.
Noen modeller har en mutter som nippelen sitter i, og den mutteren har en kant.
Kanten gjør at vannet blir stående - dermed ruster rippelen fast og i stykker.
Denne mutteren er skiftet til en uten kant (til høyre på bildet).
Dersom du har den gamle typen bør du helst skifte den. I det minste bør du skru nippelen helt
ut og forsikre deg om at den ikke har begynt å ruste.
To ting.
Mutteren er ikke å få kjøpt fra BMW. Du må kjøpe en hel kalipper. Her i Europa koster en ny kalipper omlag 400 euro

Derfor kan det lønne seg å se på saken før du er desperat.
Dernest, den nye mutteren har en litt annen design. Den kommer med en O-ring. Det betyr at du ikke kan bruke
den kobber-ringen som står på den gamle mutteren. Du trenger en som er litt større.
Gjengene er forresten innsatt med Locktite 243 (den som ikke trenger å varmes opp); ha en flaske for hånden
når du setter i gang.
[TaSK]