Statistikk og konklusjoner på ulykker 2005-9.

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Statistikk og konklusjoner på ulykker 2005-9.

Legg inn av mekkern »

Her er en ganske stor rapport...
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... 2d13220a10

Men er ikke helt enig i alle konklusjonene-synes enkelte er trukket på et litt løst grunnlag utifra de data de har lagt frem....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svein2
Motorsykkelen din: MC

Re: Statestikk og konklusjoner på ulykker 2005-9.

Legg inn av Svein2 »

Dette var interresant å lese, ser ut som ett godt skrivebordsarbeid. Trodde ikke rus og manglende hjelmbruk skulle være så langt oppe i en slik ulykkestatistikk.
Vi er nok forholdsvis trygge vi som drar på oss det meste av sikkerhetsutstyr og er edru. Det blir en del av kjøreturen og forberedelsen da jeg står i gangen. Har man kjørt bil noen år så vet man også litt om hvordan man tenker i trafikken.
Manglede førerdyktighet kommer nok også litt av at alle biler nå har framhjulstrekk, ser det litt på min datter, får hun skrens er det litt panikk, mens jeg koser meg meg med brekk og bremseprøver da jeg prøver bilen hennes. Det fantes ikke mange biler med framhjulstrekk da jeg tok førerkort.
Sønnen på 17 prøver også bilene her, men det er ikke så greit med to framhjulstrekkere og en med firehjulstekk. Kjøper nok en BMW eller gammel Ascona til ham.
Jeg har 7 km å kjøre til jobben, I lirtt eldre dager før de fant ut att salt tinte snø og fok brukte piggdekk var det mye greiere å kjøre, lå man i hjulspora var det bart. Neste gang jeg skal ha dekk blir det med pigger, det er det eneste som duger når veivesenet salter for å bevare asfalten med å legge ett tynt islag oppå den. :prf

mekkern

Re: Statistikk og konklusjoner på ulykker 2005-9.

Legg inn av mekkern »

Ser at de presiserer at ESP IKKE øker veigrepet som enkelte tror..men gjør at du kjører ut med fronten først.

Men en ting vi bør fokusere på for oss motorsyklister er å benytte hjelmen riktig-Størrelse og feste remmen passe stram.
Dessuten var mange ulykker så harde at sikkerhetsutstyret vårt IKKE hjalp så mye at vi overlevde.

så det holder vann ennå-------ulykkesforebyggende er bedre enn skadebegrensende.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Fidel
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Legg inn av Fidel »

Det kan kanskje være av interesse å vite at en liten gruppe motorsyklister fra NMCU og Statens vegvesen nå er halvveis i en svært grundig analyse av alle dødsulykker på MC fra 2005 til 2010. Resultatet av analysen, og forslag til tiltak, vil bli publisert i god tid før sesongstart i 2011.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern

Legg inn av mekkern »

Fidel skrev:Det kan kanskje være av interesse å vite at en liten gruppe motorsyklister fra NMCU og Statens vegvesen nå er halvveis i en svært grundig analyse av alle dødsulykker på MC fra 2005 til 2010. Resultatet av analysen, og forslag til tiltak, vil bli publisert i god tid før sesongstart i 2011.
Håper denne analysen også setter tall på hvor mange ulykker var med stjålet kjøretøy/rus/uten førerkort... :mk

Da kan vi se hvor farlig det er for oss som er nogelunde lovlydige... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SveinT
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Kontakt:

Legg inn av SveinT »

Den mest grundige og balanserte undersøkelsen de siste år
er etter min mening den som ble gjort i Vestfold for ti år siden
http://arkiv.nmcu.org/publ/vestfold_2000/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det skal bli spennende å lese den nye grundige undersøkelsen
som NMCU og Veivesenet samarbeider om.

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

mekkern skrev:
Fidel skrev:Det kan kanskje være av interesse å vite at en liten gruppe motorsyklister fra NMCU og Statens vegvesen nå er halvveis i en svært grundig analyse av alle dødsulykker på MC fra 2005 til 2010. Resultatet av analysen, og forslag til tiltak, vil bli publisert i god tid før sesongstart i 2011.
Håper denne analysen også setter tall på hvor mange ulykker var med stjålet kjøretøy/rus/uten førerkort... :mk

vil tro at stjålet sykkel og/eller rus er sammenfallende med "brukte ikke hjelm eller brukte hjelmen galt"
Så der utgår ca fjerdeparten av ulykkene fra underlaget som viser hvor farlig det er å kjøre sykkel.

Fidel
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Legg inn av Fidel »

mekkern skrev:

Naturligvis.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar