Wobble på gamle sykler
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Wobble på gamle sykler
Hehe hørtes veldig tvilsom ut den sykkelen.. Hvilken årsmodell var det? rundt 70-tallet?
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
Re: Wobble på gamle sykler
Muligens en liten avsporing,men at en toppboks ikke tåler over 130km/t er bare tull 

ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Wobble på gamle sykler
Til Tullestein:
Det var en tidlig -70talls Kawasaki H1 500 ccm tre cyl totakter. Sprek som bare det! Jeg tror den wobblet rett fram pga den laaange, tynne spinkle svingarmen, og sikkert dårlige støtdempere. Svingarmsforingene var visst av nylon, er ikke sikker på at det var noen spes god løsning... Det kan og ha vært en "velbrukt" sykkel, jeg prøvde bare den ene.
Det var en tidlig -70talls Kawasaki H1 500 ccm tre cyl totakter. Sprek som bare det! Jeg tror den wobblet rett fram pga den laaange, tynne spinkle svingarmen, og sikkert dårlige støtdempere. Svingarmsforingene var visst av nylon, er ikke sikker på at det var noen spes god løsning... Det kan og ha vært en "velbrukt" sykkel, jeg prøvde bare den ene.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Wobble på gamle sykler
H1 og T500 var omtrent som litt overmotoriserte tråsykkler..de andre modellene fra samme periode var en del bedre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Wobble på gamle sykler
Kawasaki skrev:Muligens en liten avsporing,men at en toppboks ikke tåler over 130km/t er bare tull
På toppboksene mine har Givi angitt 120 km/t som max hastighet. Har kjørt fortere enn det og den datt ikke av

Men hvorfor oppgir produsentene sånt ?
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Wobble på gamle sykler
Er nok ikke toppboksene i seg sjøl som ikke tåler høy fart, men produsenten har et visst ansvar for at din sykkel oppfører seg sikkert med boksen påmontert.
Og i over 120-130 er det mange andre forhold som spiller inn, og som aerodynamikk og vekt i boksen kan virke på.
Og i over 120-130 er det mange andre forhold som spiller inn, og som aerodynamikk og vekt i boksen kan virke på.

Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Wobble på gamle sykler
Wobbling på gamle sykler er vel ganske enkelt fordi dem er bygd "lealause". Vet ikke helt hvilket årstall man skal bruke,men det meste på tidlig 80-tallet og før den tid kvalifiserer vel til det.
Moppen min fra -92 wobbler ikke,uansett hvor stor toppboks jeg hiver på,det har nok med at den er stabil i utgangspunktet.
Men vil også nevne en liten kuriositet,selvopplevd.Har nevnt det på et annet forum også: Hadde noe skjelving i styret i hastigheter rundt 80-90,og regnet med at fremhjulslagere eller styrelager trengte å byttes. Tilfeldighetene gjorde at jeg byttet bakhjulslagere først,og skjelvingen var borte. Sikkert ingen nyhet for enkelte,men personlig ble jeg overrasket over at problemet lå bak.
Moppen min fra -92 wobbler ikke,uansett hvor stor toppboks jeg hiver på,det har nok med at den er stabil i utgangspunktet.
Men vil også nevne en liten kuriositet,selvopplevd.Har nevnt det på et annet forum også: Hadde noe skjelving i styret i hastigheter rundt 80-90,og regnet med at fremhjulslagere eller styrelager trengte å byttes. Tilfeldighetene gjorde at jeg byttet bakhjulslagere først,og skjelvingen var borte. Sikkert ingen nyhet for enkelte,men personlig ble jeg overrasket over at problemet lå bak.
ikkebike.norwegianforum.net
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Wobble på gamle sykler
Tror nok det er slik som Kjellrf skriver, at det har med aerodynamikken å gjøre. Hvis jeg slipper styret fra 60 km/t og oppover, så begynner det å vibrere litt og litt. Det er nok å bare holde en finger på styret, så forsvinner det igjen, så man merker ikke noe til det så lenge man kjører normalt.
Men jeg har ikke merket noe forskjell på tom og full toppboks, så jeg vet ikke hvor mye vekten spiller inn.
Men jeg har ikke merket noe forskjell på tom og full toppboks, så jeg vet ikke hvor mye vekten spiller inn.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Wobble på gamle sykler
http://img30.imageshack.us/i/dsc00614d.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
Her,hvor mye fart tror dere dette tålte uten wobbling?
Her,hvor mye fart tror dere dette tålte uten wobbling?

ikkebike.norwegianforum.net
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Wobble på gamle sykler
Siden du spør, så tipper jeg over 130. 

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Wobble på gamle sykler
ikke noe wobble men litt "guggen" over motorveifart føltes den nok... :=D>
edit:ser nå at du tok av gaffelen,og da ble det nok ikke spess prob.
edit:ser nå at du tok av gaffelen,og da ble det nok ikke spess prob.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Wobble på gamle sykler
snikkeren: her står jo toppboksen i le,så den lager nok ikke noe trøbbel:-) Sikkert ikke lurt å svare på mitt eget spørsmål, men tror nok ikke det er mange 65-kubikkere som har passert Lærdalstunnelen særlig fortere
mekkern: ekvipasjen var overraskende stabil,jeg kjørte 80 mil med den bakpå. Jeg merket bare det høye tyngdepunktet når jeg kjørte sakte ved start og stopp.I normalhastigheter + var det ingen problem.Bare spør han ungdommen i BMW som innbildte seg at han skulle kjøre fra meg fra Utne til Odda

mekkern: ekvipasjen var overraskende stabil,jeg kjørte 80 mil med den bakpå. Jeg merket bare det høye tyngdepunktet når jeg kjørte sakte ved start og stopp.I normalhastigheter + var det ingen problem.Bare spør han ungdommen i BMW som innbildte seg at han skulle kjøre fra meg fra Utne til Odda

ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Wobble på gamle sykler
Kawa: Husk tråden handler om wåbbling på GAMLE sykkler. Din ser jo helt ny ut
Du skulle prøvd den lasta og en toppboks på en gammal H1, trur du det hadde wåbbla noe særlig da

Du skulle prøvd den lasta og en toppboks på en gammal H1, trur du det hadde wåbbla noe særlig da

- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Bosted: Karmøy
Re: Wobble på gamle sykler
Har også hørt sagt at Kawasaki H2 faktisk er livsfarlige sykler. Dette sagt av en jeg jobbet med som elsker disse syklene. Til og med på wikipedia sies det samme. Kallenavn "widowmaker"ArcticTiger skrev:Til Tullestein:
Det var en tidlig -70talls Kawasaki H1 500 ccm tre cyl totakter. Sprek som bare det! Jeg tror den wobblet rett fram pga den laaange, tynne spinkle svingarmen, og sikkert dårlige støtdempere. Svingarmsforingene var visst av nylon, er ikke sikker på at det var noen spes god løsning... Det kan og ha vært en "velbrukt" sykkel, jeg prøvde bare den ene.

__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Wobble på gamle sykler
H1 (500ccm) var værst...
De opprettet nesten Kawaavdeling på Sunnås da disse kom...
160 på bakhjulet over Steinssletta mot Hønefoss gikk greit..
På de senere modellene ble bakramma forlenget litt for å hindre kun slitasje på bakhjulet..
De opprettet nesten Kawaavdeling på Sunnås da disse kom...
160 på bakhjulet over Steinssletta mot Hønefoss gikk greit..
På de senere modellene ble bakramma forlenget litt for å hindre kun slitasje på bakhjulet..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后