Dette er min reiseberetning slik jeg har laget den som en minnebok for meg selv. Det betyr at den er blitt alt for lang. For jeg har lagt inn masse opplysninger jeg vil ha tilgjengelig om jeg skal ta en sånn tur igjen.
Jeg er i midten

For meg begynte denne turen med at kona spurte om jeg ville være med sjefen hennes, Morten, og broren hans, Øystein, på en tur med motorsykkel i Sør-Afrika. Det stod umiddelbart klart for meg at dette kunne jeg ikke si nei til. Men hva jeg sa ja til visste jeg ikke klart. Både Morten og jeg tok sykkelsertifikatet høsten 2007, men vi hadde kjørt lettsykkel hele sesongen 07, så litt kjøreerfaring hadde vi jo. Og for min del hadde jeg jo kjørt drøyt 100 mil med tung sykkel. Øystein har kjørt mye tung sykkel, men de siste sesongene har han kjørt tung scooter. En litt annen kjørestil.
Opplegget skulle være at vi skulle leie Harley´er og kjøre med disse en drøy uke fra 7. Til 15. mars 2008. Dette var ikke som del av noen organisert tur, men det var mulig vi ville bli flere enn oss tre. Øystein ordnet hotellrom for den første og de siste nettene. For det var visst fullt i Cape Town, så dette måte vi ha på plass på forhånd. Og hotellet bekreftet muntlig at vi kunne ha syklene innelåst hos dem.
Etter hvert viste det seg at vi ikke ble flere enn oss 3. Og det viste seg at det ikke var så lett å finne en som ville leie oss Harley´er. Dermed søkte Øystein andre sykkelutleiere i Cape Town. Og vi endte hos Tony. Her leide vi 3 BMW 1150 GS. Dette var jo et stykke fra de andres sykkelønske, men det passet meg veldig bra siden dette jo er en sykkeltype jeg liker godt. Den har mye felles med min Suzuki V-strom 1000.
For å bli litt kjent med sykkelkjøring i Sør-Afrika fant jeg et nettforum for sykkelbrukere med sykler som min, BMW GS osv. http://www.wilddog.za.net" onclick="window.open(this.href);return false; Og ved lesing der, lesing av reiseberetninger på nett og studier av noen reisehåndbøker, fant jeg ut litt mer om hva jeg gikk til. Usikkerheten var likevel relativt stor lenge.
Det hjalp godt på å ha et lite treff for oss reisedeltakere en stund før avreise. Her ble vi enige om at ruten skulle gå til og gjennom området kalt ”Garden route”, og returen langs Route 62. Vi skulle ta overnatting underveis på sparket. Øystein mente det ville være greit å få overnatting på den måten. Og vi stilt oss inn på drikking av Sør-Afrikansk rødvin.