Det her at "kondemnerte" sykkler bygges opp er vel ikke noe nytt, eller ulovlig på noe vis. "Kondemnert" er jo i forhold til forsikringselskapet, det betyr bare at taksten for reparasjonen er høyere enn sykkelens antatte markedsverdi. Så da gir de deg noen penger i stedet for å reparere sykkelen.
Mange mc-verksteder kjøper vraka sykkler av forsikringsselskapene, og bruker ledig kapasitet på verkstedet vinterstid til å bygge de opp. De kan da holde personalet sysselsatt i en ellers stille periode, unngår permiteringer osv.
Brukes det originaldeler, og verkstedets kompetanse er god, blir det fullgode sykkler.
Prisen på en sykkel er jo alltid relativ, og kommer ann på om noen er villig til å betale.
Jeg ser ikke noe galt i dette hvis arbeidet gjøres skikkelig.
Min kondemnerte sykkel til salgs.....
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Min kondemnerte sykkel til salgs.....
Også enig med AT her, så lenge kjøper får opplyst hva som er gjort og kjøper ikke ser noe problem er alt greit
Syns IKKE det er greit å unnlate å opplyse om dette, kan jo også oppstå misnøye og klager i ettertid...

Syns IKKE det er greit å unnlate å opplyse om dette, kan jo også oppstå misnøye og klager i ettertid...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Bosted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: Min kondemnerte sykkel til salgs.....
Synes ikke verkstedet skal få pepper for det, så lenge det er gjort på en forskriftsmessig måte,
og det er jo ikke noe uvanlig å reparere skadde kjøretøyer.
Så klart, kjøper man en nyere brukt sykkel så bør man få greie på dette,
men ikke umulig at dette står i kjøretøyhistorikken hos Biltilsynet / autosys
(Du finner kanskje et punkt hvor det står at et forsikringsselskap har overtatt som eier, senere
en salgsmelding til mc-verksted)
Om du derimot skal kjøpe en 20 -30 år gammel motorsykkel, er jo sjansene
temmelig store for at det er mye vanskeligere å kontrollere kjørelengde og tidligere skader.
Bedre å regne med at den har vært "nedi" nå og da
Bare 5000 km kjørelengde i snitt pr år blir jo 100 000 km etter 20 år...
og det er jo ikke noe uvanlig å reparere skadde kjøretøyer.
Så klart, kjøper man en nyere brukt sykkel så bør man få greie på dette,
men ikke umulig at dette står i kjøretøyhistorikken hos Biltilsynet / autosys
(Du finner kanskje et punkt hvor det står at et forsikringsselskap har overtatt som eier, senere
en salgsmelding til mc-verksted)
Om du derimot skal kjøpe en 20 -30 år gammel motorsykkel, er jo sjansene
temmelig store for at det er mye vanskeligere å kontrollere kjørelengde og tidligere skader.
Bedre å regne med at den har vært "nedi" nå og da

Bare 5000 km kjørelengde i snitt pr år blir jo 100 000 km etter 20 år...
