Den gamle pappeska med alle mc-bladene fra begynnelsen av 80-tallet, som ble igjen på mørkeloftet da jeg forlot gutterommet for aldri mer å vende tilbake. den var fin, hva ?
Vel, frem med hodeløkta, rask mars bort til barndomsheimen og sett igang skattejakten.
Den stod presis der jeg trodde jeg hadde satt den. Ved siden av skoleranselen med bøkene fra yrkesskolen.
Ei hel eske med MC-nytt, Cycle, Cycle World, MC-revy og kataloger fra Motorrad.
De eldste bladene er fra 1980, da jeg var 16 år, suste rundt på mopeden og drømte om "storsykkel"
Hver første tirsdag i måneden var det en obligatorisk tur til Narvesen for å se om det var kommet nye blar med noe interresant, helst japansk.
Jeg har såvidt begynt å kikke i noen av bladene, minnene bare " strøymer på meg så eg knapt kan anda ".
I 1980 kom Suzuki med den første GSX 1100. Ja, den med den stygge plastlykta og det digre "dashbordet".
GoldWing hadde begynt å vokse, og blitt en "fullsize 1100". CX 500 custom ble lansert i Europa og alle japsene hadde en haug med Custom- modeller som egentlig bare var standarmodeller med høy styre, "chopper-tank" og to-etasjes sete.
De het Custom,LTD,GL, US Custom.
De eoropeiske syklene så ut som europeiske sykler, med styret maks 10 cm over tanken.
Ekte touringfolk kjørte med Windjammerkåpe.
MCrevy testet Egli MRD1 Turbo som klarte 297 km/h, hadde 120/90 18 bakdekk og kawa 1000 motor.
De testet også Benelli 900 Sei. " Den er som en bodybuilder" skrev bladet, og de skrøt også av integralbremsene, forøvrig fra Brembo. Ikke nok med at Benellien hadde seks sylindere, den hadde også duplex-kjede. Det er det vel ikke mange andre som har hatt, hverken før eller etter ?
En ting som jeg legger merke til, er at når de fotograferte sykler i "gamle dager", så var det gjerne fra undersida. Sykkelen midt i en sving, med et heftig nedlegg og fotografen ned i veigrøfta.
Jeg har tenkt å lage en blogg etterhvert som jeg graver meg ned i blad-dungen. Bidra gjerne med bilder fra den tida !!!