Tuller du ?tagesk skrev: Jeg undersøkte det der med oljeskift.
Det er 23 punkter på den bruksanvisningen![]()
[TaSK]
JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Re: JALMAR Skrivekløe igjen...
Spenningen er over for lenge sidenBimma skrev:GRATULERER med snerten snelle![]()
Blir spennende å se hvor lenge hun er så ren og pen... husk at damene setter pris på litt godt stell



Når det gjelder turreferatene fra den gamle hjemmesiden, har jeg dem kopiert på pcen. Så det kan hende de dukker opp igjen i en eller annen mimre-kategori eller noe sånt. Men fokus nå er på nye turer og nye referater.


1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Jeg har ikke selv sjekket eksakt hva som kreves av jobb på servicene, men har fått høre endel fra eiere som har hatt syklene på service. Og det ser ut som om intervallene er korte, og servicepunktene mange, og da blir regningene uhyggelige. Med andre ord; ingen sykkel for meg.Pollti skrev:Tuller du ?tagesk skrev: Jeg undersøkte det der med oljeskift.
Det er 23 punkter på den bruksanvisningen![]()
[TaSK]
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
Re: JALMAR Skrivekløe igjen...
Men så ille som Ducati er det vel ikke? Liten service på 10.000, 30.000, 50.000 osv. Og Stor service på 20.000, 40.000, 60.000 osv. Stor service inneholder skifting av registerreim og ventiljustering bl.a og det koster.
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: JALMAR Skrivekløe igjen...
Det ække "registerreim"Desmo skrev:Men så ille som Ducati er det vel ikke? Liten service på 10.000, 30.000, 50.000 osv. Og Stor service på 20.000, 40.000, 60.000 osv. Stor service inneholder skifting av registerreim og ventiljustering bl.a og det koster.

Jeg er glad jeg har folk til å pusle med Ducatien, jeg hadde aldri tørt å ta den bort fra Vestfold


Det veier opp for litt servaice kostnad innimellom, det

Sist redigert av ArcticTiger den 29 jan 2011, 19:52, redigert 1 gang totalt.
Re: JALMAR 2-sylindret Honda har flytta inn i garasjen
Takk skal du ha Tage. Jeg har en deal på en KTM men den dropper jeg i morra. Sånt kødd som det der gidder jeg ikke å holde på med.
Re: JALMAR Skrivekløe igjen...
Takk for linken Tage. Ja, er ikke rart det blir dyrt å serve den sykkelen. Så skal den vel ha service hver 7500 km også tror jeg.
Pollti: Det er vel bare KTM 950/990 som har så plundrete serviceopplegg da. Tror det er enklere på de andre modellene. De har vel ikke så mye "innpakning".
Men ser en på de "moderne" syklene, så er nok trenden at det blir verre og verre å serve selv. Noe så enkelt som et oljeskift inkl. filterskift, skal ikke behøve å ta mer enn 20 minuter inkl. kaffepause. Opp på midtstøtta, under med balja, ut med bånnpluggen, drikke kaffe mens olja renner ut, ut med filteret, mere kaffe mens det renner seg ferdig fra filterhuset, inn med nytt filter, inn med bånnpluggen, påfylling av ny olje, oppstart, sjekk for lekkasje, toppe opp olja til rett nivå, mere kaffe, og til sist en rask prøvetur. Man kan selvfølgelig erstatte kaffepausene med Braastadpauser, men da må man ikke ta prøveturen umiddelbart etter skiftet.
Men mc-produsentene følger jo bare markedet. Snart blir mc akkurat like spennende som en vaskemaskin. Man kjøper den, bruker den til den ikke virker mer, og så kaster man den og kjøper en ny. Borte blir behovet for vedlikehold og de koselige timene der man puslet med sykkelen og blei kjent med de tekniske finessene, borte blir muligheten til å reparere selv etter veien med en ståltrådbit og litt verktøy, og borte blir den gode følelsen av at man kjenner sykkelen sin. Nuvel, det er vel sånn folk vil ha det framover...

Pollti: Det er vel bare KTM 950/990 som har så plundrete serviceopplegg da. Tror det er enklere på de andre modellene. De har vel ikke så mye "innpakning".
Men ser en på de "moderne" syklene, så er nok trenden at det blir verre og verre å serve selv. Noe så enkelt som et oljeskift inkl. filterskift, skal ikke behøve å ta mer enn 20 minuter inkl. kaffepause. Opp på midtstøtta, under med balja, ut med bånnpluggen, drikke kaffe mens olja renner ut, ut med filteret, mere kaffe mens det renner seg ferdig fra filterhuset, inn med nytt filter, inn med bånnpluggen, påfylling av ny olje, oppstart, sjekk for lekkasje, toppe opp olja til rett nivå, mere kaffe, og til sist en rask prøvetur. Man kan selvfølgelig erstatte kaffepausene med Braastadpauser, men da må man ikke ta prøveturen umiddelbart etter skiftet.

Men mc-produsentene følger jo bare markedet. Snart blir mc akkurat like spennende som en vaskemaskin. Man kjøper den, bruker den til den ikke virker mer, og så kaster man den og kjøper en ny. Borte blir behovet for vedlikehold og de koselige timene der man puslet med sykkelen og blei kjent med de tekniske finessene, borte blir muligheten til å reparere selv etter veien med en ståltrådbit og litt verktøy, og borte blir den gode følelsen av at man kjenner sykkelen sin. Nuvel, det er vel sånn folk vil ha det framover...

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: JALMAR Skrivekløe igjen...
Resirkulere den etter 10 000km...
laget i papp sink og resirkulerte kondomer med brukt frityrolje som drivstoff og smøring. 


当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: JALMAR Skrivekløe igjen...
Og jeg som vurderte KTM selv da jeg bytta sykkel i høst...
Glad det ble Triumph Tiger i stedet.
Olje- og filterbytte på Tiger'n ser ut til å være en enkel operasjon; standard patronfilter og én tappeplugg.
Ikke så gæernt på TDM'en jeg hadde heller, men innvendig oljefilter av den gamledagse typen betyr flere skruer, litt kronglete balansering når filter, O-ringer og skruer skal på plass igjen...
I tillegg må man huske på at olja skal tappes fra to steder slik at både tørrsumptank og bunnpanne blir tømt.
Slipper denslags på Tiger'n
Dermed ligger alt til rette for at man kan bytte olje oftere enn man hadde tenkt. Hyppige oljeskift tar ingen sykkel skade av, snarere tvert imot.

Glad det ble Triumph Tiger i stedet.
Olje- og filterbytte på Tiger'n ser ut til å være en enkel operasjon; standard patronfilter og én tappeplugg.
Ikke så gæernt på TDM'en jeg hadde heller, men innvendig oljefilter av den gamledagse typen betyr flere skruer, litt kronglete balansering når filter, O-ringer og skruer skal på plass igjen...
I tillegg må man huske på at olja skal tappes fra to steder slik at både tørrsumptank og bunnpanne blir tømt.
Slipper denslags på Tiger'n

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: JALMAR Skrivekløe igjen...
Du har muligens rett Jalmar men som sagt på MSN. KTM pusherene er treigere enn sigen i sirup. Bare det å få svar på mail er en tålmodighetsprøve og når de er våkne vet de ikke noe on hverken pris eller når de kan levere. Stort sett vet de ikke noenting. Legg til en maraton øvelse for å bytte noe så enkelt som olje.Jeg bakker ut på mandag. Ikke så rart at KTM selger dårlig. Jeg er overhodet ikke imponert av KTM. sikkert bra sykker men.....
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: JALMAR Skrivekløe igjen...
Fri & bevare meg.... Håper inderlig at denne spådommen ikke går i oppfyllelse!Jalmar skrev:[klippe...]Men mc-produsentene følger jo bare markedet. Snart blir mc akkurat like spennende som en vaskemaskin. Borte blir behovet for vedlikehold og de koselige timene der man puslet med sykkelen og blei kjent med de tekniske finessene, borte blir muligheten til å reparere selv etter veien med en ståltrådbit og litt verktøy, og borte blir den gode følelsen av at man kjenner sykkelen sin. Nuvel, det er vel sånn folk vil ha det framover...


Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: JALMAR Skrivekløe igjen...
Hørte jeg noen si "...i motsetning til på BMW R-serien hvor alt stikker ut og er lett tilgjengelig"?
Ikke det nei.
Jeg får vel si det selv, da.
[TaSK]
Ikke det nei.
Jeg får vel si det selv, da.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: JALMAR Skrivekløe igjen...
Jeg hadde en 1992 (!) Audi 2.5TDi. Fantastisk motor; da jeg ga den bort hadde den 270.000 km på tellerenGeir skrev:Ikke bellmann om jeg skal ende opp som på bilfronten. Nymotens elektronikkbefengt f*enskap som man knapt kan peile oljen på selv engang...
og brukte fremdeles 0.6 l/mil på langkjøring. Og 250 Nm, og...... men, nok om det.
Poenget var at den tidvis hadde et ytelsesproblem.
Elektronikken avgjorde at noe var galt, og motoren gikk inn i nødprogrammet.
Uten turbo, blandt annet.
Det samme som skjedde om man trykket på gassen og bremsen samtidig.
Fixen var enkel: Inn med clutchen, og vips var alt OK igjen.
Men irriterende, det var det!
Audi sa at disse moderne bilene, de har så mye elektronikk at om det er en kontaktfeil noe sted
så er det billigere å bytte bil enn å finne feilen.
Eller, med andre ord: Det er ikke nytt det der.
Hvilket minner meg om Bruttern. Han hadde en BMW 750i som plutselig en dag ikke ville ta "kick down".
BMW sa efter testing at "Det er fordi motoren har mistet kontakten med girkassen. På datan, altså"

Også han fikk beskjed om at det var billigere å bytte bil enn å finne feilen.
Gjenta efter meg: BMW syv femti i.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)