Nå nærmer sesongen seg igjen, og jeg tenkte jeg skulle få tatt service på min 2003 modell Diversion.
Har sendt mail til 3 MC Yamaha verksteder i Oslo området med forespørsel om yhva det vil koste, hva som inngår i en service (sykkelen har gått ca 24').
Ingen har svart i løpet av 14 dager
Noen som har forslag til MC verksteder i Osloregionen som kan ta 24 tusen service på en Yamaha?
Ta kontakt med mc-partner, de har en meget god service, men vet de har mye å gjøre. Ligger i industriveien på skedsmokorset. http://www.mcpartner.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Siden sykkelen er så gammel (ikke det at æ syns den er gammel altså :-) ) er det vel ikke lengre noen garantier, så da er det jo minst like bra, og mye billigere, og ikke minst koseligere å gjøre det sjøl???
Få tak i en service manual og gå i gang!!
Er vel stort sett bare oljeskift, og å se over slitasje og slakk det er snakk om??
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
24.000 service er en hovedservice, og fikk jeg oppgitt pris på ca 12.000 kr av Yamaha Bergen. Dog med skift av batteri og dekk også.
Tror pris for selve servicen var i overkant av 7000 kr. Tror han la til et par timer pga dette var en fullkåpe. De beregnet minst en dags arbeid, og evnt venting på deler.
Jeg gjorde ihvertfall servicen selv. Det mest tricky er vel ventilklareringene. Men jeg fikk komme innom Yamaha Bergen med shimsen jeg hadde, og fikk byttet med en jeg trengte. All honnør til de for det.
24.000 km servicen består av:
Sjekk Bensinledninger
Sjekk tomgangsturtall
Forgasser synkronisering
Sjekk Ventilklareringer
Innsug: 0,11mm – 0,15mm
Eksos: 0,16mm – 0,20 mm
Skift toppdekselpakning
Skift Tennplugger
Skift luftfilter
Skift Bensinfilter
Skift Motorolje
Skift Oljefilter
Skift girolje i kardang
Sjekk Rear Arm Pivot
Sjekk Hjullager for slakk
Sjekk Styrelager for slakk
Sjekk Fremre gafler; funksjon og lekkasje
Sjekk Bakre støtdemper; funksjon og lekkasje
Men til selve spørsmålet ditt Geso, så kjenner jeg ingen bedrifter i/rundt oslo, da jeg er på motsatte siden av landet.
Trenger du en håndbok, så send meg en PM.
MaxTron skrev:OK, da er det litt mere med det ja. Kreves vel litt spesialverktøy og da muligens. Overrasket over at den har ventilsjekk så tidlig...
Det er jo første ventilsjekk og motoren har fått "satt seg". Det sies at gjør man dette nå, og bytter ut shimsene som må byttes ut (i mitt tilfelle kun et) så trenger man kanskje ikke å bytte igjen før om LENGE LENGE!
Må man stadig bytte shims, så er det noe slitasje-greier som må sees på.
MaxTron skrev:OK, da er det litt mere med det ja. Kreves vel litt spesialverktøy og da muligens. Overrasket over at den har ventilsjekk så tidlig...
Det er jo første ventilsjekk og motoren har fått "satt seg". Det sies at gjør man dette nå, og bytter ut shimsene som må byttes ut (i mitt tilfelle kun et) så trenger man kanskje ikke å bytte igjen før om LENGE LENGE!
Må man stadig bytte shims, så er det noe slitasje-greier som må sees på.
Ja, er jo en fornuftig grunn til det, men siden dette er bortimot "evighetsmaskiner" trudde æ at den ha første ventiljustering en god del seinere.
karosseri er for biler!
Utdrag fra Haynes manualen eller? Må visst gjennom den leksen der før våren kommer....
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
------------------------------------------------------------------------- Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
Og takk for svar.
Har forsåvidt komplett manual liggende som pdf... (Så kjent ut den Onsløv hadde)
Problemet er at jeg ikke har kompetanse til å gjøre særlig mere enn å bytte hjul....
Tror jeg setter bort jobben. Trenger antagelig ny olje i gaflene foran også, da disse er litt myke.
Styrelager må antagelig også skiftes.....
Dette har jeg ikke særlig greie på, og føler det trykt å få tingene 100% korrekt utført.
Tar ett par telefoner i løpet av uka, og sjekker verksteder.
Syns den service manual -siden ligna mistenkelig på layouten på Yamahas egne service manualer, men det veit æ jo lite om siden det er bare Yamahas egne serviceverksteder som har sånt..
karosseri er for biler!
MaxTron skrev:Syns den service manual -siden ligna mistenkelig på layouten på Yamahas egne service manualer, men det veit æ jo lite om siden det er bare Yamahas egne serviceverksteder som har sånt..
MaxTron skrev:Syns den service manual -siden ligna mistenkelig på layouten på Yamahas egne service manualer, men det veit æ jo lite om siden det er bare Yamahas egne serviceverksteder som har sånt..
+ at de er tilgjengelig på nettet.... :=D>
:-) Geir
Ja, fordi noen har fått tak i de og lagt dem ut. Tviler på at de ligger gratis på Yamaha sine sider...?
karosseri er for biler!
karosseri er for biler!
Geso skrev:Nå nærmer sesongen seg igjen, og jeg tenkte jeg skulle få tatt service på min 2003 modell Diversion.
Har sendt mail til 3 MC Yamaha verksteder i Oslo området med forespørsel om yhva det vil koste, hva som inngår i en service (sykkelen har gått ca 24').
Noen som har forslag til MC verksteder i Osloregionen som kan ta 24 tusen service på en Yamaha?
Har du hørt med AR Tuning på Ski?
Han er veldig dyktig på Yamaha, han skrur bare Yamaha.
De jeg kjenner rundt om her bruker bare han.
Kan kanskje være lønnsomt med en telefon, vet ikke om han har mail.
Geso skrev:Nå nærmer sesongen seg igjen, og jeg tenkte jeg skulle få tatt service på min 2003 modell Diversion.
Har du hørt med AR Tuning på Ski?
Han er veldig dyktig på Yamaha, han skrur bare Yamaha.
De jeg kjenner rundt om her bruker bare han.
Kan kanskje være lønnsomt med en telefon, vet ikke om han har mail. http://www.kvasir.no/infoside/artuning_1" onclick="window.open(this.href);return false;
Min XJ900 har tilbrakt hele sitt liv i Vestby/tilliggende områder med alle servicer tatt hos AR Tuning frem til jeg tok den med over på rett side av landet i mai 2008. Den bærer preg av å ha fått godt stell hos AR Tuning (og selvsagt hos de to foregående eierne som forøvrig var arbeidskollegaer) og har ikke slått et feilslag så lenge jeg har hatt den. Forrige eier var også full av lovord om AR Tuning. Jeg har selvsagt ikke vært hos AR Tuning selv - det blir for drøy kjøring - men de er nok verdt å forsøke.
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
------------------------------------------------------------------------- Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.