ang lading av batteri
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
ang lading av batteri
Dersom man bare skal lade opp et batteri over natten, går det greit å koble laderen til mens batteriet står tilkoblet i sykkel? Eller er det vanlig å ta batteri helt ut?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: ang lading av batteri
Ville nok helst koblet fra en pol...
hvis du ikke bruker en slik:http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilti ... der-612-V/
da trenger du ikke.
hvis du ikke bruker en slik:http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilti ... der-612-V/
da trenger du ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: ang lading av batteri
Å koble fra en pol er helt unødvendig mener jeg. Det er viktigere å bruke riktig lader. Men hvis du velger å gjøre det så koble fra minus polen. Ved opplag så bør minus polen også kobles fra.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: ang lading av batteri
Burde ikke være noe problem å lade med batteriet tilkobla, men man vet jo aldri med all følsom elektronikk de pakker på kjøretøy no til dags...
Kobler man ifra 1 pol så er mann sikker, og det er jo veldig fort gjort da, eller??
Kobler man ifra 1 pol så er mann sikker, og det er jo veldig fort gjort da, eller??
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: ang lading av batteri
Ikke så veldig fort gjort på min sykkel, der man må av med bagsjeholdere, sete og sidekåper for å komme til batteriet.
Så der har jeg utlagt ladeledning.
Så der har jeg utlagt ladeledning.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: ang lading av batteri
Ikke på nyMax'n heller når æ tænke mæ omOnsløv skrev:Ikke så veldig fort gjort på min sykkel, der man må av med bagsjeholdere, sete og sidekåper for å komme til batteriet.
Så der har jeg utlagt ladeledning.

På 900 Diversion som X'n hadde (Ivers'n) la æ opp en kabelbit fra +en sånn at det vart ett tilgjengelig +punkt under setet, helt kurant for startkabel og tilkobling av ekstrautstyr.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: ang lading av batteri
Jeg vill koblet av batteriet på sykkel med injection ihvertfall. Noen av disse kan ha strøm på insprøytnings modul selv om tenning er av. Og for å "stappe" batteriet helt fullt, er det nødvendig med litt høyere spenning enn det sykkelens spenningsregulator er villig til å gi.
Er det vanskelig å komme til batteriet for å ta av en pol, så går det an å fjerne hovedsikringa i stedet.
Nå er elektronikken på sykler ganske robust i mange tilfeller:
Jeg hadde en gang en Opel Corsa som hadde RØD leder til - på batteriet. Dere kan jo gjette hva som skjedde når jeg skulle starte sykkelen med startkabler
Batteriet i sykkelen (FJ) ble ødelagt momentant, og jeg var relativt sikker på at jeg hadde "grilla" turteller, tenning, spenningsregulator og denslags, men neida, sykkelen startet når den fikk nytt batteri den!
Heldigvis er lykken bedre enn forstanden innimellom
Er det vanskelig å komme til batteriet for å ta av en pol, så går det an å fjerne hovedsikringa i stedet.
Nå er elektronikken på sykler ganske robust i mange tilfeller:
Jeg hadde en gang en Opel Corsa som hadde RØD leder til - på batteriet. Dere kan jo gjette hva som skjedde når jeg skulle starte sykkelen med startkabler

Batteriet i sykkelen (FJ) ble ødelagt momentant, og jeg var relativt sikker på at jeg hadde "grilla" turteller, tenning, spenningsregulator og denslags, men neida, sykkelen startet når den fikk nytt batteri den!
Heldigvis er lykken bedre enn forstanden innimellom

- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: ang lading av batteri
FJZZR skrev:Jeg vill koblet av batteriet på sykkel med injection ihvertfall. Noen av disse kan ha strøm på insprøytnings modul selv om tenning er av. Og for å "stappe" batteriet helt fullt, er det nødvendig med litt høyere spenning enn det sykkelens spenningsregulator er villig til å gi.
Er det vanskelig å komme til batteriet for å ta av en pol, så går det an å fjerne hovedsikringa i stedet.
Nå er elektronikken på sykler ganske robust i mange tilfeller:
Jeg hadde en gang en Opel Corsa som hadde RØD leder til - på batteriet. Dere kan jo gjette hva som skjedde når jeg skulle starte sykkelen med startkabler![]()
Batteriet i sykkelen (FJ) ble ødelagt momentant, og jeg var relativt sikker på at jeg hadde "grilla" turteller, tenning, spenningsregulator og denslags, men neida, sykkelen startet når den fikk nytt batteri den!
Heldigvis er lykken bedre enn forstanden innimellom


Det med å ta ut hovedsikring er jo GENIALT, og som regel mye enklere å komme til!!
Men man må jo være i stand til å komme på det da

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: ang lading av batteri
Kan nok gå bra, for all elektronikk på en sykkel (eller bil) har en mer eller mindre god beskyttelse mot denslags uhell.MaxTron skrev:[Skal tru om det har gått like bra med en moderne "rullende datamaskin" -sykkel..
![]()
MEN anbefaler ingen å prøve !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! for det kan også bli dyrt!
Denslags beskyttelse (ofte transorber dioder) tåler EN smell og blir deretter dårligere. Så selv om det går bra første gang, så kan det gå veldig galt ved neste korsvei.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: ang lading av batteri
Det påstås jo at moderne kjøretøy IKKE tåler å få starthjelp med vanlig simple startkabla, men at en må ha av den typen med en sånn klump på... Hva den klumpen inneholder, og hva den gjør har æ egentlig ikke satt mæ inn iFJZZR skrev:Kan nok gå bra, for all elektronikk på en sykkel (eller bil) har en mer eller mindre god beskyttelse mot denslags uhell.MaxTron skrev:[Skal tru om det har gått like bra med en moderne "rullende datamaskin" -sykkel..
![]()
MEN anbefaler ingen å prøve !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! for det kan også bli dyrt!
Denslags beskyttelse (ofte transorber dioder) tåler EN smell og blir deretter dårligere. Så selv om det går bra første gang, så kan det gå veldig galt ved neste korsvei.

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: ang lading av batteri
"Moderne" startkabler inneholder en VDR motstand, og det er en motstand som skal avlede overspenninger til jord. Virker slik at motstandsverdien "avtar" med økende spenning. Komponenten kalles ofte Varistor.
Grunnen er at det blir indusert spenninger i "lange" startkabler, denne varistoren skal ta seg av disse. Kort fortalt vil magnetfeltet rundt startkabelen forsøke å fortsette strømmen etter at kretsen er brutt, og dermed fås en spenningspuls som kan skade elektronikk hvis ikke forholdsregler tas.
Formelen er Ul = L * dI/dt for interesserte. L = induktans i H (Henry) dI/dt er endring i strøm pr tidsenhet. Ul er indusert spenning i Volt.
Dette ser jo ikke så stygt ut etter som L i dette tilfellet er nesten ingenting (noen milli henry), MEN problemet er at vi bryter en startstrøm på 100 A i løpet av kanskje et millisekund, og dermed oppstor svære spenninger.
"Klumpen" på startkabelen skal ta seg av dette.
Uansett, bruk gode kabler!!! Og prøv så godt du kan å unngå gnister når du setter kabler på, for dette lager også "stygge" spenninger.
Grunnen er at det blir indusert spenninger i "lange" startkabler, denne varistoren skal ta seg av disse. Kort fortalt vil magnetfeltet rundt startkabelen forsøke å fortsette strømmen etter at kretsen er brutt, og dermed fås en spenningspuls som kan skade elektronikk hvis ikke forholdsregler tas.
Formelen er Ul = L * dI/dt for interesserte. L = induktans i H (Henry) dI/dt er endring i strøm pr tidsenhet. Ul er indusert spenning i Volt.
Dette ser jo ikke så stygt ut etter som L i dette tilfellet er nesten ingenting (noen milli henry), MEN problemet er at vi bryter en startstrøm på 100 A i løpet av kanskje et millisekund, og dermed oppstor svære spenninger.
"Klumpen" på startkabelen skal ta seg av dette.
Uansett, bruk gode kabler!!! Og prøv så godt du kan å unngå gnister når du setter kabler på, for dette lager også "stygge" spenninger.
Re: ang lading av batteri
Kjøpte en sånn ladersom jeg synes gjør jobben bra.
Der følger det bl.a. med en ledning som kan kobles til batteriet og som har hurtigkontakt i andre enden. Hurtigkontakten har gummiplugg som henger på ledningen til å sette på når den ikke er i bruk, så man kan velge enten under setet eller evt mer tilgjengelig sted. Så er det bare å koble laderen på via hurtigkontakten og sette laderen i MC-modus (valg for om man skal lade MC eller bil).
Det viktigste uansett lader er at den må være beregnet MC. Bruker du en vanlig bil-lader så vil du ødelegge de fleste MC-batterier pga for høy ladestrøm.
Der følger det bl.a. med en ledning som kan kobles til batteriet og som har hurtigkontakt i andre enden. Hurtigkontakten har gummiplugg som henger på ledningen til å sette på når den ikke er i bruk, så man kan velge enten under setet eller evt mer tilgjengelig sted. Så er det bare å koble laderen på via hurtigkontakten og sette laderen i MC-modus (valg for om man skal lade MC eller bil).
Det viktigste uansett lader er at den må være beregnet MC. Bruker du en vanlig bil-lader så vil du ødelegge de fleste MC-batterier pga for høy ladestrøm.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: ang lading av batteri
nå er det vel bare rekvisita butikkene som ser prob... ingen bilprodusenter...
Batteriet er en meget effektiv spenningsregulator.
mer elektronikk er ødelagt av defekte batterier og feilkoblinger.
et fungerende batteri sluker glatt en "puls" fra en startkabel- eller releet i starteren..
men selfølgelig-skal du prøve å styre med et HELT tomt eller defekt batteri kan du få prob men da går generatoren i samma røsket.samme som å koble fra batteriet under drift.
Batteriet er en meget effektiv spenningsregulator.
mer elektronikk er ødelagt av defekte batterier og feilkoblinger.
et fungerende batteri sluker glatt en "puls" fra en startkabel- eller releet i starteren..
men selfølgelig-skal du prøve å styre med et HELT tomt eller defekt batteri kan du få prob men da går generatoren i samma røsket.samme som å koble fra batteriet under drift.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: ang lading av batteri
Det er jo pluss-strøm på starteren når du tar av hetta. Så start med startkabler er ikke noe problem. (Been there, done that)MaxTron skrev:Ikke på nyMax'n heller når æ tænke mæ omOnsløv skrev:Ikke så veldig fort gjort på min sykkel, der man må av med bagsjeholdere, sete og sidekåper for å komme til batteriet.
Så der har jeg utlagt ladeledning.Der må æ av med setet og "tankdummy'm"
På 900 Diversion som X'n hadde (Ivers'n) la æ opp en kabelbit fra +en sånn at det vart ett tilgjengelig +punkt under setet, helt kurant for startkabel og tilkobling av ekstrautstyr.
Problemet er å få start når batteriet er pæsspåttetomt.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: ang lading av batteri
Ja, det går jo ann, men da går jo starteren rundt straks en setter klypa borti, geit å være opps på det...Onsløv skrev:Det er jo pluss-strøm på starteren når du tar av hetta. Så start med startkabler er ikke noe problem. (Been there, done that)MaxTron skrev:Ikke på nyMax'n heller når æ tænke mæ omOnsløv skrev:Ikke så veldig fort gjort på min sykkel, der man må av med bagsjeholdere, sete og sidekåper for å komme til batteriet.
Så der har jeg utlagt ladeledning.Der må æ av med setet og "tankdummy'm"
På 900 Diversion som X'n hadde (Ivers'n) la æ opp en kabelbit fra +en sånn at det vart ett tilgjengelig +punkt under setet, helt kurant for startkabel og tilkobling av ekstrautstyr.
Problemet er å få start når batteriet er pæsspåttetomt.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: ang lading av batteri
Det er helt korrekt. :-D
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: ang lading av batteri
Jeg har kobla lader til batteriet med polene på. Så hold jeg for øra å trykte på knappelutten å d skjedde absolutt INGENTING! så nå lader den uten gnister og spenningsoverraskelser og alt er tilkobla.
Jeg kjøpte no billig bilrema-ræl til en lader: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilti ... atterier1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg kjøpte no billig bilrema-ræl til en lader: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilti ... atterier1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: ang lading av batteri
Dette er vel en ganske avansert lader, er vel Biltemas svar på denne: http://www.ctek.com/NO/consumer/mxs-3600.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;Dexter skrev:Jeg har kobla lader til batteriet med polene på. Så hold jeg for øra å trykte på knappelutten å d skjedde absolutt INGENTING! så nå lader den uten gnister og spenningsoverraskelser og alt er tilkobla.
Jeg kjøpte no billig bilrema-ræl til en lader: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilti ... atterier1/" onclick="window.open(this.href);return false;
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Gizmodude
- Innlegg: 229
- Registrert: 04 jun 2009, 21:47
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: ang lading av batteri
Jeg bruker Optimate sine ladere, og siden jeg har honda "måtte" jeg kjøpen denne utgaven:
[album]1413[/album]
På jobb bruker vi disse:
[album]1416[/album]
VacuumMate - når vi synker forgassere/spjeld
[album]1417[/album]
IgnitionMATE - Tja, når bruker vi denne tro
[album]1413[/album]
På jobb bruker vi disse:
[album]1416[/album]
VacuumMate - når vi synker forgassere/spjeld
[album]1417[/album]
IgnitionMATE - Tja, når bruker vi denne tro

Sist redigert av Gizmodude den 06 feb 2011, 16:14, redigert 1 gang totalt.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: ang lading av batteri
Så du jobber på MC-verksted?
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: ang lading av batteri
Går det først og fremst i Honda der og?Gizmodude skrev:Jepp

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Gizmodude
- Innlegg: 229
- Registrert: 04 jun 2009, 21:47
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: ang lading av batteri
Nei, hovedmerkene er Kawasaki og Husaberg på MC, Polaris på ATV og snøscooter, og div ymse på moped.
Klassisk Honda er en personlig preferanse
Som dine V-Max'er har min VF en V4 også, noe jeg har en forkjærlighet til
[album]1422[/album]
Klassisk Honda er en personlig preferanse

Som dine V-Max'er har min VF en V4 også, noe jeg har en forkjærlighet til

[album]1422[/album]
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: ang lading av batteri
Ja, det er ett eget drag, og en egen lyd i en V4Gizmodude skrev:Nei, hovedmerkene er Kawasaki og Husaberg på MC, Polaris på ATV og snøscooter, og div ymse på moped.
Klassisk Honda er en personlig preferanse![]()
Som dine V-Max'er har min VF en V4 også, noe jeg har en forkjærlighet til
[album]1422[/album]


karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: ang lading av batteri
Greit å holde jobb og hobby adskilt!Gizmodude skrev:Nei, hovedmerkene er Kawasaki og Husaberg på MC, Polaris på ATV og snøscooter, og div ymse på moped.
Klassisk Honda er en personlig preferanse![]()
Som dine V-Max'er har min VF en V4 også, noe jeg har en forkjærlighet til
[album]1422[/album]

Hadde også en VF1000F2 som jeg likte godt. I 91 byttet jeg den mot en ett år gammel CBR1000F, den var kjedelig i forhold. Forsvant fort, og uten savn. Nå har jeg 2 V-twin'er igjen + kongen.
PS: Det høye Givi-glasset passet meg (1,80) kjempebra på F2'en, men det gikk vel ut av produksjon for 15 år siden. Dessuten kjempegod erfaring med Motul 300V. Sluttet å jobbe med mc for 10 år siden.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.