kjedet
- k2fire
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Kontakt:
Et nytt kjede vil strekkes ganske mye etter det er satt på, det kommer litt an på kjørestil og motorstyrke.. men hver uke høres mye ut..
Bare pass på å ikke kjøre med for stramt kjede, det sliter veldig på lager, kjede-drev og ikke minst kjedet.
Bare pass på å ikke kjøre med for stramt kjede, det sliter veldig på lager, kjede-drev og ikke minst kjedet.
XX*SuperBlackbird*XX
http://www.grjotangr.net/
http://www.grjotangr.net/
- fireman
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Kontakt:
Re: kjedet
Det høres veldig mye ut med en justering i uken, men kommer selvsagt an på kjørelengde og ikke minst kjørestil! Som k2fire nevner så er det også viktig å ha det strammet riktig. Det er faktisk bedre å ha det litt for slakt enn for stramt.lost skrev:er det normalt å stramme kjedet hver uke:
En annen "selvsagt" ting er at kjedet og drevene er tilpasset hverandre, og at de skiftes samtidig med kjedet!
Har heldigvis kardang for tiden, så jeg slipper unna det der :)
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
- rogg
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Kontakt:
Håy..
Har på min Shadow ACE 750 c2, fått en slags knaselyd. Det som skjer er at kjede på ett punkt strammer seg. Det er slakt nesten hele runden, men på ett punkt strammer det seg og da oppstår disse knaselydene.
Sykkelen er gått 35000km på samme kjede/drev. Synes ikke det ser slitt ut, og har enda mye å stramme på.
Hva er årsaken til dette....? er kjede/drev rett og slett modent for utbytting...?
Har på min Shadow ACE 750 c2, fått en slags knaselyd. Det som skjer er at kjede på ett punkt strammer seg. Det er slakt nesten hele runden, men på ett punkt strammer det seg og da oppstår disse knaselydene.
Sykkelen er gått 35000km på samme kjede/drev. Synes ikke det ser slitt ut, og har enda mye å stramme på.
Hva er årsaken til dette....? er kjede/drev rett og slett modent for utbytting...?
- fireman
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Kontakt:
35000km på samme kjede? Jeg tror det ikke er for tidlig å skifte akkurat! Knaselyden er nok fra kjedet/tannhjulet. Når et ledd har "frosset", går det ikke lang tid før drevet er utslitt. Ta tak i kjedet bak på bakhjulsdrevet og trekk bakover. Hvis halve tanna på drevet er synlig må kjede og drev skiftes. Se også etter på drevene om tennene er slitt. En annen sak er at du ønsker IKKE et kjedebrudd/låsing i en sving med låst bakhjul som følge!!rogg skrev:Håy..
Det kan jo også hende at ditt bakhjul ikke har riktig sporing, slik at kjedet treffer skjevt inn på drevet?
Få med deg en kyndig person til å sjekke dette for deg, eller sett bort jobben til en mc-mekaniker, dette er saker som SKAL være i orden!
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
- rogg
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Kontakt:
Hørtes ofte ut. Min lille shadow er en 98mod, så det er snart 5 år siden kjede og drev kom på. Har også blitt tipset om at det kan være en O-ring i kjede som er gåen. I alle tilfeller så er det full service nå...Indian skrev:Min gamle KTM Baja 600 elsket kjede og drev....måtte bytte dem 1 gang i året