For noen år siden (2007) var jeg på jakt etter ny åpningshjelm. Det jeg dengang som nå var opptatt av (foruten passform selvsagt) var bla. at hjelmen måtte være støysvak, ha god lås for åpningsdelen, enkel betjening av luftespjeld osv. med hansker og ikke minst; den måtte ha integrert sol"brille" og duggfritt visir.
Etter å ha lest på nett til øyet ble stort og vått stod valget til slutt mellom Caberg Justissimo GT og Schubert C2 tror jeg det var på den tiden... Etter noe frem og tilbake falt valget på Cabergen til rundt 2900,- hvis jeg ikke husker feil. En noe greiere pris enn på Scuberthjelmen.
Hjelmen ble - stikk i strid med sunn fornuft - kjøpt på nettet i en norsk nettbutikk. Størrelsen ble valgt ut fra tidligere hjelmer og målinger av nøtten, men det viste seg det funket dårlig - hjelmen som kom var stor som et hus! Ringte forhandleren som var vellvilligheten selv. Lang historie kort - etter noe "hjelmtennis" fikk jeg en som passet uten ekstra kostnad.
Etter en tids bruk viste hjelmen seg å møte alle kriterier jeg hadde satt mht. lufting, betjening av låser og luftespjeld osv. MEN; den strøk på spesielt disse punktene:
En regnværsdag i Bergen rant begeret fullt for å si det slik. Vannet rant i strie strømmer på innsiden av visiret, jeg hadde kjørt i 2 timer og hadde skallebank av en annen verden pga. støyen (øreproppene hadde jeg kjørt fra...) og jeg klødde som en gal i nøtten fordi hjelmen "flyttet seg" på hodet hele tiden og smånappet i pelsen. Nærmest i desperasjon gikk jeg inn på Bergen MC senter, og kom ut rundt 6000 kroner fattigere med en Schubert C3. Er det verdt pengene? Tja.... Det er uten tvil en god hjelm, men noe dårlig innfestsing av solvisiret (det låser seg av og til mot øvre del av hjelmkanten på grunn av slark i innfestingen) og en noe komlete og hard kneik for å lukke visiret helt igjen irriterer på en såpass dyr hjelm. Låsene på baugporten er solide og lett å betjene, luftingen er god, og passformen upåklagelig. Pin lock visir er heller ikke feil. Støymessig er den betydelig bedre enn Caberghjelmen, men helt stille blir det jo aldri. Spesielt når vindskjermen på sykkelen sender fartsvinden rett i underkant på hjelmen. Likevel hadde jeg ventet litt mindre støy...
Jeg er rimelig overbevist om at det er hjelmer på markedet som er like gode som C3 hjelmen til en lavere pris, men det var å finne dem da... Det jeg vet med sikkerhet er at jeg skal ta meg tid til å prøve - og prøvekjøre -laaangt flere hjelmer før jeg tar avgjørelsen neste gang. Og ikke minst; jeg skal se bort fra prisen i den forstand at jeg skal være like kritisk til en dyr hjelm som jeg er til rimeligere eksemplarer. Noe lærer man da etterhvert...

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.