Motorvarmer for lettere KALD start
Motorvarmer for lettere KALD start
Hei
Har netopp fått min nye BMW f650 '99 i hus og knoter litt med choken i kaldt ute-vær.
Begynner å kjøre på jobb i disse dager og lurer påom en slags motorvarmer vil lette starten om morgenen.
Ønsker ikke å stå i flere minutter kl 6 om morgenen å vekke alle naboene.
Står i garasje hjemme, kan denne: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk ... Frostvakt/" onclick="window.open(this.href);return false;
eller lignende rett under motoren, i noen morgentimer, fungere som motorvarmer?
Forslag mottas med takk :-)
Har netopp fått min nye BMW f650 '99 i hus og knoter litt med choken i kaldt ute-vær.
Begynner å kjøre på jobb i disse dager og lurer påom en slags motorvarmer vil lette starten om morgenen.
Ønsker ikke å stå i flere minutter kl 6 om morgenen å vekke alle naboene.
Står i garasje hjemme, kan denne: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk ... Frostvakt/" onclick="window.open(this.href);return false;
eller lignende rett under motoren, i noen morgentimer, fungere som motorvarmer?
Forslag mottas med takk :-)
FroD BMW F650 '99
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
Halla FroD
grattis med innlegg nummer 1, hyggelig med nye bidragsytere her inne
2 ting:
1:
Starter du sesongen nå??
2: Hva gjelder lettere kaldstart vil jeg tro at denne ovnen du linker til ikke vil kunne bidra stort, med mindre du strapper den fast til motoren og setter den på maks
Hva er problemet med kaldstart/choken da? Har du sjekket plugger, fort en årsak til treg start!
Andre her inne har sikkert andre løsninger til deg


2 ting:
1:

2: Hva gjelder lettere kaldstart vil jeg tro at denne ovnen du linker til ikke vil kunne bidra stort, med mindre du strapper den fast til motoren og setter den på maks

Hva er problemet med kaldstart/choken da? Har du sjekket plugger, fort en årsak til treg start!
Andre her inne har sikkert andre løsninger til deg

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
hvis du lager ei blekkramme/vindbeskyttelse så varmen blir holdt rundt motoren kan det funke... 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
Er denne luftkjølt?
Vist ikke han du vel monter en skikkelig motorvarmer, finns vel fortsatt av den typen der en bare kapper en radiatorslange, og monterer som ett skjøtestykke..?
Ellers så æ en gang en som hadde ordna sjøl på en gammel traktor, han hadde rett og slett sveisa fast ett gammelt strykejern under bunnpanna!!
Velkommen til forumet forresten!!
Vist ikke han du vel monter en skikkelig motorvarmer, finns vel fortsatt av den typen der en bare kapper en radiatorslange, og monterer som ett skjøtestykke..?

Ellers så æ en gang en som hadde ordna sjøl på en gammel traktor, han hadde rett og slett sveisa fast ett gammelt strykejern under bunnpanna!!


Velkommen til forumet forresten!!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
Hmm...det er klart...kommer du ut og skal starte opp biken..og den ser slik ut, så vil det nok være litt utfordringer med kaldstarten



Re: Motorvarmer for lettere KALD start
takk for velkomsten :-) Jo hadde kjørt hele tiden om det ikke var snø og glatt.
'NyBMW f650 '99 i vinter
kjørt den hjem fra "bottikken" gitt tom for bensin + et par kalde testturer.
Oppfattningen er at den trekker ikke før flere minutter på høy choke tomgang.
Uvant sykkel og alt det det spiller selvfølgelig inn.
Tenkte meg en provisorisk løsning, men hvis en skikkelig motorvarmer er overkommelig er det en løsning.
'NyBMW f650 '99 i vinter
kjørt den hjem fra "bottikken" gitt tom for bensin + et par kalde testturer.
Oppfattningen er at den trekker ikke før flere minutter på høy choke tomgang.
Uvant sykkel og alt det det spiller selvfølgelig inn.
Tenkte meg en provisorisk løsning, men hvis en skikkelig motorvarmer er overkommelig er det en løsning.
FroD BMW F650 '99
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
Her er det noen eksempel på forskjellige type varmere http://www.defa.com/doc/19698.107546343 ... sxdefa.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
Ser at Defa har en "Contact heater"...ikke umulig at denne kan "tilpasses" benyttet på en MC-blokk
[img]http://img.skitch.com/20110130-cehg4rae ... 6n616r.jpg[/img]
(Klikk på bildet for å lese mer)

[img]http://img.skitch.com/20110130-cehg4rae ... 6n616r.jpg[/img]
(Klikk på bildet for å lese mer)
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
Siden det er plastdeksel forran og under første part av motoren. er det ikke godt å montere en frostvakt under uten å demontere.
Ser at det er en vannslange fra motor til underkant radiator som er en perfekt plass for en slangemontert varmer hvis det er plassen i kjølesystemet.
Mekkern: Skal ta en elevøving ikveld, i avdelingen for deksel. Kansje en kupévarmer's luftstrøm vil strømvarme store deler av blokka. ( med litt modd.)
Litt Mc gyver greier dette her, men nå er jeg skrudd sammen sånn. Litt testing og sysnsing er gøy.
Jeg pleier å si at jeg er lønnings...
. eh løsningsorientert 
Ser at det er en vannslange fra motor til underkant radiator som er en perfekt plass for en slangemontert varmer hvis det er plassen i kjølesystemet.
Mekkern: Skal ta en elevøving ikveld, i avdelingen for deksel. Kansje en kupévarmer's luftstrøm vil strømvarme store deler av blokka. ( med litt modd.)
Litt Mc gyver greier dette her, men nå er jeg skrudd sammen sånn. Litt testing og sysnsing er gøy.
Jeg pleier å si at jeg er lønnings...


FroD BMW F650 '99
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
Følg oss opp i din MacGyver-gjennomføring da...gjerne med noen bilder også
Lykke til!

Lykke til!

Re: Motorvarmer for lettere KALD start
Det skal jeg gjøre
Første "før" bilde er tatt, skal se etterhvert hvordan jeg laster opp bilder.
Må si jeg er imponert over responsen, med 10 innlegg på mitt første innlegg på en søndag.
Første "før" bilde er tatt, skal se etterhvert hvordan jeg laster opp bilder.
Må si jeg er imponert over responsen, med 10 innlegg på mitt første innlegg på en søndag.
FroD BMW F650 '99
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
En av måtene å laste opp bilder her på mcsiden, kan du se her:
(Og trengs det bistand, så nøl ikke med å spørre)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=OOH7NzZ3dO0[/video]
(Og trengs det bistand, så nøl ikke med å spørre)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=OOH7NzZ3dO0[/video]
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
"Aktivt forum for aktive MC-folk" står det, og da er det vel sånn daFroD skrev:Det skal jeg gjøre
Første "før" bilde er tatt, skal se etterhvert hvordan jeg laster opp bilder.
Må si jeg er imponert over responsen, med 10 innlegg på mitt første innlegg på en søndag.

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
En liten 2kw el.garasjevarmer på 1,5 meters avstand i garasjen retning motoren er den foreløpige løsningen,
Den står på en time hvis det er rundt nullpunktet og da gjør den susen.
På jobb starter den greit i et par minus.
kan jeg ha knotet for mye med choken, skal dette egentlig gå heilt greit??
Den står på en time hvis det er rundt nullpunktet og da gjør den susen.
På jobb starter den greit i et par minus.

kan jeg ha knotet for mye med choken, skal dette egentlig gå heilt greit??
FroD BMW F650 '99
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
Har du for tykk olje?FroD skrev: kan jeg ha knotet for mye med choken, skal dette egentlig gå heilt greit??
Jeg ser at du kan bruke 5w-50, 10w-30 og 10w40.
Hva har du nå?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
hakke peiling, kjøpte sykkelen ifjord og har hatt den på veien 7 dager siden midten av januar ca.
Den hadde hatt 40k service før jeg kjøpte den, hva verkstedet bruker er jeg ikke sikker på.
Hva anbefales om vinteren?
Den hadde hatt 40k service før jeg kjøpte den, hva verkstedet bruker er jeg ikke sikker på.
Hva anbefales om vinteren?
FroD BMW F650 '99
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
5W-40 er litt tynnere og vil derfor bidra til en lettere start. Mine sykler har startet noenlunde greit ned mot -10, men da er de gjerne litt "gretne" før de blir varme. Den luftkjølte FJ'n blir nesten aldri varm i sånne temperarurer.
Ellers har en sykkel liten batteri kapasitet sammenliknet med en bil, og vil derfor ha vanskeligere for å starte når det er veldig kaldt.
En vannkjølt sykkel har ofte godt av at deler av radiatoren dekkes til, men følg med på temp-måler slik at det ikke blir for varmt.
Ellers har en sykkel liten batteri kapasitet sammenliknet med en bil, og vil derfor ha vanskeligere for å starte når det er veldig kaldt.
En vannkjølt sykkel har ofte godt av at deler av radiatoren dekkes til, men følg med på temp-måler slik at det ikke blir for varmt.
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
Ville brukt 5-40 eller 5-50 til vinterkjøring,ja forsåvidt hele året. Men spesiellt når det er kaldt,lettere kaldstart.
ikkebike.norwegianforum.net
- Gizmodude
- Innlegg: 229
- Registrert: 04 jun 2009, 21:47
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
Polaris snøscootere er det mulig å få levert med ett varmeelement som festes på bunnpannen for å varme opp oljen.
Noe tilsvarende det i denne linken --> http://www.reiffpreheat.com/Motorcycle.htm
Noe tilsvarende det i denne linken --> http://www.reiffpreheat.com/Motorcycle.htm
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
I området -10 til 10 grader kan du bruke 5w-50, 10w-30, 10w-40, 15-w-40, 15w-50 og 20w-50.FroD skrev: Hva anbefales om vinteren?
Du kan ikke bruke 30-oljen over 10 grader, så den bør du holde deg unna (solen kan jo titte frem).
15w og 20w blir for tykke nå om vinteren. Sykkelen din har pumper og greier for å håndtere selv
så tykke oljer, men du har så lite batteri at det er bedre med tynnere oljer.
Da står du igjen med 5w-50, 10w-40.
5W er tynnere enn 10W, og derfor i utgangspunktet best (i denne sammenhengen).
Husk at 5w-50 er en svært "lang" olje. Det er viktig med slike oljer å skifte dem (i henhold til håndboken; som sier 10.000 km).
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Motorvarmer for lettere KALD start
ok
På tide med en oppdatering, virker som jeg har fått det litt i fingrene etterhvert.
Starter lett selv i 6 minus i morges, Litt mindre kaldere i garasjen.
Tror ikke jeg gjør noe mer med motorvarmer-prosjektet.
Leste i en annene tråd en plass om at det kunne være greit å dekke til deler av radiatoren i minusgrader.
Det hørres jo fornuftig ut, siden det er god kjøling med -5 og 90kmh(+), og at motoren skal få oppen god drifts temperatur.
På tide med en oppdatering, virker som jeg har fått det litt i fingrene etterhvert.
Starter lett selv i 6 minus i morges, Litt mindre kaldere i garasjen.
Tror ikke jeg gjør noe mer med motorvarmer-prosjektet.
Leste i en annene tråd en plass om at det kunne være greit å dekke til deler av radiatoren i minusgrader.
Det hørres jo fornuftig ut, siden det er god kjøling med -5 og 90kmh(+), og at motoren skal få oppen god drifts temperatur.
FroD BMW F650 '99
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust