
Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Jeg må si det er artig lesning dette. Selv for meg som ikke var påtenkt engang da de fleste av disse syklene kom ut. 

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Interessant lesing detteKjellrf skrev:Motorrad testet for endel år siden forskjell i stivhet på ramme, baksving og forgaffelRottenikken skrev:Tror den største forskjellen fra 25 -30 år tilbake og til nå muligens er ramma, som du er inne på,og/eller styregeometrien.
på en ny R1 (første generasjon) og en Z1A-900 (74 modell for uinnvidde).
Ramma på 900 mener jeg var 11% mindre vridstabil på 900'en, bakramma var 8% sterkere(!), mens forgaffelen var 160% svakere.
Altså ser det ut som gaffelen er det svake punktet, ikke ramma. Et annet problem er nok også at 900'en veier 60-70 kilo mer, og har ett høyere tyngdepunkt. Fordelen til oldingen, er bedre styregeometri i forhold til fartsgrensene i Norge. Det er derfor det går stygge historier om den i høy fart. Sykler som er stødige i 250, har en tendens til å være lite morsomme å kjøre i vanlig fart. Faktisk har gamle Z900/1000 en styregeometri som er mer lik mer moderne 600'er. Men for mye vekt og høyt tyngdepunkt. Det går ihvertfall ann å kjøre shitfort, og skremme folk med mye nyere sykler, når man lærer seg å kjøre den. De veit ikke at gammeln var noe av det råeste som fantes!

Veien er viktigere enn målet.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Ja helt enig, men samtidig e det også en smule frustrerende. Æ får stadig en sterkere og sterkere trang til å anskaffe mæ en eller annen gammel sakRottenikken skrev: Interessant lesing dette![]()
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
VAR, er ordet. Det finnes fremdeles noen som tror at Z900 er den raskeste sykkelen som noen gang er laget.Kjellrf skrev:Motorrad testet for endel år siden forskjell i stivhet på ramme, baksving og forgaffelRottenikken skrev:Tror den største forskjellen fra 25 -30 år tilbake og til nå muligens er ramma, som du er inne på,og/eller styregeometrien.
på en ny R1 (første generasjon) og en Z1A-900 (74 modell for uinnvidde).
Ramma på 900 mener jeg var 11% mindre vridstabil på 900'en, bakramma var 8% sterkere(!), mens forgaffelen var 160% svakere.
Altså ser det ut som gaffelen er det svake punktet, ikke ramma. Et annet problem er nok også at 900'en veier 60-70 kilo mer, og har ett høyere tyngdepunkt. Fordelen til oldingen, er bedre styregeometri i forhold til fartsgrensene i Norge. Det er derfor det går stygge historier om den i høy fart. Sykler som er stødige i 250, har en tendens til å være lite morsomme å kjøre i vanlig fart. Faktisk har gamle Z900/1000 en styregeometri som er mer lik mer moderne 600'er. Men for mye vekt og høyt tyngdepunkt. Det går ihvertfall ann å kjøre shitfort, og skremme folk med mye nyere sykler, når man lærer seg å kjøre den. De veit ikke at gammeln var noe av det råeste som fantes!
Den hadde ikke mer enn 73 hk. Men la dem leve i trua. Æ trur jo sjøl at verden begynte å gå nedover etter 1985.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER
En kompis skulle sette GSX 1100,en på sidestøtta på en bensinstasjon i Sverige under et avf Gællivarretreffene, og mista den overende med minst 50 andre som tilskuere.Geir skrev:Yepp, been there done that... Ramlet overende som en planke på en bensinstasjon rett etter jeg fikk lappen. Skolissen på joggeskoen hadde på mystisk vis viklet seg inn i gearpedalen... Pinlig OG smertefullt...Jompa skrev:[klippe...] Joggesko og andre "småsko" med reimer var forbudt, regner med at skoreimene kunne henge seg fast i sykkelen.
Han va over middels flau. Særlig da han skulle prøve å løfte sykkelen opp igjen alene..... og blei nødt til å spørre om hjelp.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Bosted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Interessant. Når vi fra den gang på tidlig 80-tall også husker Amerikansk Superbike med blant annet "Fast Freddie" Spencer m. flere,KjellRF skrev:
Ramma på 900 mener jeg var 11% mindre vridstabil på 900'en, bakramma var 8% sterkere(!), mens forgaffelen var 160% svakere.
så kjørte de også sterkt modifiserte Honda VF750F, som ble hetende VF750R. Denne brukte ramma og baksving fra gatesykkelen,
men innfestning til svingarm var forsterket. Gaffel / demping var av et annet kaliber...

Jeg fikk tak i en dvd i fjor der de kjører løp med disse, ganske kult,

Se : http://www.vintagesuperbike.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Suzuki, Honda, Kawa..


- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Løp og kjøp.jhn skrev:Ja helt enig, men samtidig e det også en smule frustrerende. Æ får stadig en sterkere og sterkere trang til å anskaffe mæ en eller annen gammel sakRottenikken skrev: Interessant lesing dette![]()
En 80-taller får du rimelig, den kan til og med være og brukbar stand. Er du ute etter et prosjekt, er det null problem å få tak i deler, både
nytt og brukt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Æ må nok gjøre det ja, men æ trur æ vente til høsten, så får æ bruke sommeren til å orientere mæ litt og samle noen kroner
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Og når det er snakk om gamle klassikkera så er jo lista laaaaang over ting en kan gjøre for å forbedre kjøreegenskapan, personlig har æ mest sansen for de tingan som ikke er så lett og se, en klassikker bør jo se mest mulig orginal ut!!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Enig i det. Æ satt i går og kikka litt på finn.no og der så æ en Kawa Z1000 J, æ kan ikke huske å ha sett den jodden før, e det no spesielt med den. Det e godt mulig det e den mest vanlige Z1000 og bare mæ som e usedvanlig lite oppmerksom
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Z1000j kom i 1980 og hadde injection. Den ble ikke solgt i Norge, gpz 1100 var den første Kawasakien med innsprøyting her i landet. Æ trudde lenge at gpz va først, men z1000j var den første Kawaen med innsprøyting.jhn skrev:Enig i det. Æ satt i går og kikka litt på finn.no og der så æ en Kawa Z1000 J, æ kan ikke huske å ha sett den jodden før, e det no spesielt med den. Det e godt mulig det e den mest vanlige Z1000 og bare mæ som e usedvanlig lite oppmerksom
De fleste av dem er bygd om til forgassere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Da va det avklart. Takker
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Bosted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Hmm, jeg tror Z1000J kom i 1981 her til lands, og den hadde gassere som standard,
jeg trodde at den første med innsprøytning fra Kawa var GPZ1100, den aller første utgaven
hadde vel ikke styrekåpe en gang, som 81 modell, ble nok aldri solgt her.
Så kom det en med styrekåpe i 82, og en med større kåpe og unitrak i -83
Siden kom jo Z750 Turbo & Z1300 med innsprøyning også.
Jeg er ingen ekspert på Kawa, men bare prøver å ta det på husken.
Så jeg trenger sikkert korrigering.
Kawa solgte Z1000ST før J i Norge, dette var en modell som var like kantete i fasongen
som Z1300, men den hadde rund frontlykt. Så var det en Z1100A som også kom i -81 tror jeg.
Ellers er det jo mange Z1000 modeller fra den tiden som ble solgt andre steder,
MkII, LTD osv. Sikkert mulig å finne utav på nettsøk, selv om ikke alle kilder alltid er helt riktige :-)
[Edit] Men regner med at disse folka her har rett : Z-POWER , Link
Jeg fant også en sjeldenhet som har innsprøytning fra 1980, men den ble vel ikke solgt her i Norge..? (1980 Z1000-H1 EFI)
Så da hadde du rett Jompa, i alle fall ang når Kawa kom med EFI som det heter her
Artig å mimre litt
jeg trodde at den første med innsprøytning fra Kawa var GPZ1100, den aller første utgaven
hadde vel ikke styrekåpe en gang, som 81 modell, ble nok aldri solgt her.
Så kom det en med styrekåpe i 82, og en med større kåpe og unitrak i -83
Siden kom jo Z750 Turbo & Z1300 med innsprøyning også.
Jeg er ingen ekspert på Kawa, men bare prøver å ta det på husken.
Så jeg trenger sikkert korrigering.
Kawa solgte Z1000ST før J i Norge, dette var en modell som var like kantete i fasongen
som Z1300, men den hadde rund frontlykt. Så var det en Z1100A som også kom i -81 tror jeg.
Ellers er det jo mange Z1000 modeller fra den tiden som ble solgt andre steder,
MkII, LTD osv. Sikkert mulig å finne utav på nettsøk, selv om ikke alle kilder alltid er helt riktige :-)
[Edit] Men regner med at disse folka her har rett : Z-POWER , Link
Jeg fant også en sjeldenhet som har innsprøytning fra 1980, men den ble vel ikke solgt her i Norge..? (1980 Z1000-H1 EFI)
Så da hadde du rett Jompa, i alle fall ang når Kawa kom med EFI som det heter her

Artig å mimre litt
Sist redigert av SveinT den 13 feb 2011, 21:07, redigert 1 gang totalt.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Ja, Æ bomma der. Z 1000 J hadde forgassere. H hadde EFI .
Z1-powerlink er lagt til i favorittene mine. Mye interresant og lese der.
Ser at de første GPzene hadde jævli mye feil, ikke bra, Æ kunne ikke se at 83 modellen
hadde spesielle svakheter, så Æ velger å tru at alt var utbedret på den.
DFIen blei endret fra 82, bla annet ble luftmengdemåleren fjerna.
https://www.z-power.co.uk/merchantmanag ... php?pId=29" onclick="window.open(this.href);return false;
Z1-powerlink er lagt til i favorittene mine. Mye interresant og lese der.
Ser at de første GPzene hadde jævli mye feil, ikke bra, Æ kunne ikke se at 83 modellen
hadde spesielle svakheter, så Æ velger å tru at alt var utbedret på den.
DFIen blei endret fra 82, bla annet ble luftmengdemåleren fjerna.
https://www.z-power.co.uk/merchantmanag ... php?pId=29" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Jompa den 14 feb 2011, 17:30, redigert 2 ganger totalt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 349
- Registrert: 03 nov 2009, 23:49
- Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
- Bosted: Lardal, Vestfold
- Kontakt:
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Ja denne H modellen er veldig lik ST modellen med kardang da
men jeg kan ikke huske å ha sett H-modellen på veiene her i landet ..


men jeg kan ikke huske å ha sett H-modellen på veiene her i landet ..

