Monodemper kom først på crossykler. (og det er ikke helt sant, for det har vært laget sykler med monodemper lenge før japsene begynte med det)
Fordelene er lengre fjæringsvei, progressiv fjæring, dvs at fjæringa blir hårdere jo lenger inn fjæra og demperen trykkes.
Dette skjer ved at geometrien, vinklene mellom de forskjellige delene endres etterhvert som bakjulet beveger seg opp og ned.
Ulempen er at med flere lenkearmer og oppheng blir det flere deler som slites.
Doble dempere har fordel av enklere konstruksjon, ingen ekstra ledd og mindre sjanse for slakk i bakhjulsopphenget.
Mener at æ las i ett eller anna blad en gang på ca midten av 80-tallet at Harley Davidson(!!) hadde patenten på monofjæring lenge før noen japansk sykkel kom med det, og at de måtte betale en avgift til HD for å få lov til å bruke det...
HD sjøl kom vel med "softail" i 1983. Den er lagd for å se ut som ei stivramme, hvor det ligger to dempere framover under girkassen.
En ulempe med doble "gammeldagse" dempere kan jo være at vist den ene slites fortere enn den andre blir det skjevbelastning, noe som kan gå utover både svingarmsopplagring og hjullagerene.. Vist en monodemper er slitt, så er jo fortsatt belastningen midt på.
En annen ting er jo at de kan komme i konflikt med bagasje.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L