Markeringslys
Re: Markeringslys
Når du kører forbi både up og politi så er det hverken lys eller potten(e???) som er i fokus - mer det å beherske seg og ikke gi finger'n.....
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Markeringslys
Det er ikke låvli i Norge. Alle lys framover, unntatt retningssignallys, skal være hvite. Så kan du ha orange sidemarkeringslys.
Noen biler, og kanskje sykler, som er tatt hjem fra USA som flyttegods (egen eid i USA over et visst ant år) er unntatt.
Noen biler, og kanskje sykler, som er tatt hjem fra USA som flyttegods (egen eid i USA over et visst ant år) er unntatt.
Re: Markeringslys
Husker at den gamle Chevy Astroen hadde klippede ledninger som holdt blinklysene.
Tror det og gikk på at dette lyser stakk ut på siden og hadde fremover og side funksjon.
Nyere biler, en volvo bla, har fast oransj på siden så det er nok hoved forsjellen.
Hørte et argument fra "før i tiden" at hvis blinklysene lyste fast så kunne det se ut som om det blinket når bilen var på andre siden av et stakittgjærde og en da kunne misoppfatte bilens signal fra blinklyset.
Tror det og gikk på at dette lyser stakk ut på siden og hadde fremover og side funksjon.
Nyere biler, en volvo bla, har fast oransj på siden så det er nok hoved forsjellen.
Hørte et argument fra "før i tiden" at hvis blinklysene lyste fast så kunne det se ut som om det blinket når bilen var på andre siden av et stakittgjærde og en da kunne misoppfatte bilens signal fra blinklyset.
FroD BMW F650 '99
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Markeringslys
Noen som har sett en moderne Audi?
Reglene for kjørelys om dagen har endret seg kraftig.
Takk til Audi!
Saken er den at moderne nærlys blir bedre og bedre.
Det vil si, de gir mer og mer lys til føreren.
Men de gir mindre og mindre strølys.
Dermed blir de mindre og mindre synlig for andre.
Møtende trafikk, for eksempel.
Paradokset er: Lysene (Xenon) har blitt så kraftig at linsene må bli enda bedre, som gir MINDRE lys for andre å se bilen.
Derfor har det kommet regler om dagslys-kjørelys.
Dustene (tullingene, de baklstreverske, de som hindrer oss andre) de er naturligvis imot.
De som pleide å ringe politiet når de så en motorsykkel med fjernlyset på midt på dagen.
De som sier at intet lys kan blende.
Heller ikke om dagen.
Heldigvis er de nå overkjørt.
De nye reglene sier at man kan kjøre med lys som er rettet oppover - rett i øyen-høyde på motgående trafikk.
Kravet er at de har MINST 400 candela i retning av føreren på et motgående kjøretøy.
De må være koblet slik at dersom noe annet lys står på, skrus de automatisk av.
De kan alstå bare brukes i dagslys.
Når man ikke blendes (fordi solen finnes på himmelen).
Jeg har slike på min sykkel.
Jeg skal forsøke å få tatt noen bilder i morgen så dere kan se.
Vanskelig med tall, men la meg estimere at det øker synligheten minst 312 ganger mer enn en orange vest.
Og, som a added bonus, om natten (når nærlyset står på) kan man la dem lyse med redusert styrke.
For møtende trafikk ser det ut som om det kommer en Audi bak motorsykkelen.
Noe slikt som dette(men mine er mye større)
[TaSK]
Reglene for kjørelys om dagen har endret seg kraftig.
Takk til Audi!
Saken er den at moderne nærlys blir bedre og bedre.
Det vil si, de gir mer og mer lys til føreren.
Men de gir mindre og mindre strølys.
Dermed blir de mindre og mindre synlig for andre.
Møtende trafikk, for eksempel.
Paradokset er: Lysene (Xenon) har blitt så kraftig at linsene må bli enda bedre, som gir MINDRE lys for andre å se bilen.
Derfor har det kommet regler om dagslys-kjørelys.
Dustene (tullingene, de baklstreverske, de som hindrer oss andre) de er naturligvis imot.
De som pleide å ringe politiet når de så en motorsykkel med fjernlyset på midt på dagen.
De som sier at intet lys kan blende.
Heller ikke om dagen.
Heldigvis er de nå overkjørt.
De nye reglene sier at man kan kjøre med lys som er rettet oppover - rett i øyen-høyde på motgående trafikk.
Kravet er at de har MINST 400 candela i retning av føreren på et motgående kjøretøy.
De må være koblet slik at dersom noe annet lys står på, skrus de automatisk av.
De kan alstå bare brukes i dagslys.
Når man ikke blendes (fordi solen finnes på himmelen).
Jeg har slike på min sykkel.
Jeg skal forsøke å få tatt noen bilder i morgen så dere kan se.
Vanskelig med tall, men la meg estimere at det øker synligheten minst 312 ganger mer enn en orange vest.
Og, som a added bonus, om natten (når nærlyset står på) kan man la dem lyse med redusert styrke.
For møtende trafikk ser det ut som om det kommer en Audi bak motorsykkelen.
Noe slikt som dette(men mine er mye større)
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Markeringslys
Dette var interessant!!
Vil veldig gjerne bli sett!!
Og det er lovlig i norge???
Vil veldig gjerne bli sett!!
Og det er lovlig i norge???
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Markeringslys
Norge er jo heldigvis (for alle praktiske formål) med i EU, og derfor er det lov også i Norge.MaxTron skrev: Og det er lovlig i norge???
Mercedes har jo også fått dem nå, og Lancia, og ......
Forspranget ligger i teknikken.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Kjellrf
- Innlegg: 1606
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Markeringslys
Jeg kjørte mye med 5 W pærer lysende i blinklysa før (det var før us-import blei populært).
Jeg koblet bare en bryter på de, så jeg kunne slå de av ved behov.
Måtte vise sykkelen en gang pga disse, det var selvfølgelig et hunnkjønn som vinket meg inn. Blei stoppet av hannkjønn 2-3 ganger, men de skjønte meg da jeg sa det var for å bli sett bedre i trafikken.
Jeg koblet bare en bryter på de, så jeg kunne slå de av ved behov.
Måtte vise sykkelen en gang pga disse, det var selvfølgelig et hunnkjønn som vinket meg inn. Blei stoppet av hannkjønn 2-3 ganger, men de skjønte meg da jeg sa det var for å bli sett bedre i trafikken.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: Markeringslys
Har sett div. Audier med slike lys , trodde først det var kurve/tåkelys . dayligt , da lærte eg noe nytt . Kommer vel lys beregnet på MC etter vert , slett ikke dumt .