Nuvel,.... har hatt gleden av å kjøre sammen med Shadowman, og det eneste jeg stoler på da er at det garantert går friskt unna, hehehe.ShadowMan skrev:Jeg har sett deg kjøre, så det skjønner jeg godt...rerell skrev:Jag litar inte på mig själv heller i trafiken.:
:
TIPS TIL NYE MC-VENNER!
- fireman
- Innlegg: 451
- Registrert: 14 jun 2004, 17:41
- Motorsykkelen din: Kawa ER5
- Bosted: Kristiansand
- Kontakt:
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
Bruk av fjernlys
Bruker ikke og anbefaler ikke å bruke fjernlys i kryss. Avstanden fra hovedlys til blinklys er ofte så kort at andre trafikanter ikke ser blinklyset. Snakker av erfaring ikke minst som bilist.
- Delayla
- Innlegg: 101
- Registrert: 24 jun 2004, 09:54
- Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
- Bosted: Sarpsborg
Ekstrautstyr på din sykkel det kanskje...?NoName skrev:Bliklys?
Ser ikke helt problemet med ikke synlig blinklys - hvis jeg bruker blinklys er det fordi jeg skal svinge - og da sakker jeg på farten - ergo: jeg får bedre tid til å stoppe hvis noen ikke skulle ha sett meg og har ikke det samme behovet for å bli sett som hvis jeg fortsetter i samme fart rett fram. Antok at tipset ikke var ment slik at en skulle bruke fjernlys hele tiden.
Delayla: Du har helt rett i at fjernlyset selvsagt ikke brukes hele tiden, det er KUN idet man nærmer seg et kryss.
Halian: Jeg har heller ikke blinklys på sykkelen min, men det er jo som Delayla påpeker heller ikke strengt tatt nødvendig med fjernlys når man skal svinge av veien, da man senker farten helt ned allikevel.
Halian: Jeg har heller ikke blinklys på sykkelen min, men det er jo som Delayla påpeker heller ikke strengt tatt nødvendig med fjernlys når man skal svinge av veien, da man senker farten helt ned allikevel.
- k2fire
- Innlegg: 62
- Registrert: 20 jun 2004, 19:18
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Enebakk
- Kontakt:
Tror det er lurt å ha på fjernlys på litt eldre sykler, på nye sykler derimot er lyset for kraftig, det iriterer mer enn det som sunt er.
Bruker å si at: jeg har ikke medtrafikanter i trafikken, kun mottrafikanter.
Bruker å si at: jeg har ikke medtrafikanter i trafikken, kun mottrafikanter.
XX*SuperBlackbird*XX
http://www.grjotangr.net/
http://www.grjotangr.net/
Ett godt tips til dere alle er å ha en boks med punkteringshjelp i bagasjen
.
Forleden morgen punkterte bakdekket på sykkelen, og da var det jaggu godt å kunne dra frem en boks med punkteringshjelp.
Skru den på ventilen, pump inn stoffet og kjør videre. Lækkert
Det går an å bruke dekket ei god stund etterpå uten at man gjør noe annet enn å etterfylle luft, men på mc vil jeg anbefale at man reparerer dekket snarest mulig.
Fås kjøpt på de fleste bensinstasjoner :) .
Forleden morgen punkterte bakdekket på sykkelen, og da var det jaggu godt å kunne dra frem en boks med punkteringshjelp.
Skru den på ventilen, pump inn stoffet og kjør videre. Lækkert
Det går an å bruke dekket ei god stund etterpå uten at man gjør noe annet enn å etterfylle luft, men på mc vil jeg anbefale at man reparerer dekket snarest mulig.
Fås kjøpt på de fleste bensinstasjoner :) .
- Indian
- Innlegg: 652
- Registrert: 24 jun 2004, 23:14
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Everywhere
- Kontakt:
Jeg hadde med en slik boks i sommer og fikk bruk for den da jeg punkterte ved grensen mellom Slovenia og Kroatia.GSXR skrev:Ett godt tips til dere alle er å ha en boks med punkteringshjelp i bagasjen.
Forleden morgen punkterte bakdekket på sykkelen, og da var det jaggu godt å kunne dra frem en boks med punkteringshjelp.
Skru den på ventilen, pump inn stoffet og kjør videre. Lækkert
Det går an å bruke dekket ei god stund etterpå uten at man gjør noe annet enn å etterfylle luft, men på mc vil jeg anbefale at man reparerer dekket snarest mulig.
Fås kjøpt på de fleste bensinstasjoner :) .
Det var imponerende å se at bakhjulet ble fylt opp, trillet sykkelen frem og tilbake noen ganger for å spre vesken i dekket.
Så satt jeg på sykkelen for å kjøre og dekket ble flat igjen....
For å få spredd væsken ordentlig, bør du egentlig sette deg på sykkelen å kjøre ett godt stykke etter at den er kommet over i dekket. Men noen ganger er hullet de etterlater seg så stort at det ikke lar seg tette med punkteringshjelp på boks . Da er det greit å ha et Dekklappesett med seg :) .Indian skrev:Jeg hadde med en slik boks til Kroatia og fikk bruk for den da jeg punkterte ved grensen mellom Slovenia og Kroatia.GSXR skrev:Ett godt tips til dere alle er å ha en boks med punkteringshjelp i bagasjen.
Forleden morgen punkterte bakdekket på sykkelen, og da var det jaggu godt å kunne dra frem en boks med punkteringshjelp.
Skru den på ventilen, pump inn stoffet og kjør videre. Lækkert
Det går an å bruke dekket ei god stund etterpå uten at man gjør noe annet enn å etterfylle luft, men på mc vil jeg anbefale at man reparerer dekket snarest mulig.
Fås kjøpt på de fleste bensinstasjoner :) .
Det var imponerende å se at bakhjulet ble fylt opp, trillet sykkelen frem og tilbake noen ganger for å spre vesken i dekket.
Så satt jeg på sykkelen for å kjøre og dekket ble flat igjen....
- Indian
- Innlegg: 652
- Registrert: 24 jun 2004, 23:14
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Everywhere
- Kontakt:
Saken min var noe spesiell da hullet var på siden av dekket....
men en kroater åpnet verkstedet for meg og lappet slangen for meg. Han jobbet i ca en time da han så at eikene gikk for langt i felgen og slipte dem ned.
Så spurte jeg om hva han skulle ha for jobben og han sa 4 euro....jeg ga han det dobbelte og kjørte min vei.

Så spurte jeg om hva han skulle ha for jobben og han sa 4 euro....jeg ga han det dobbelte og kjørte min vei.
Kjempeservice av kroatern å åpne verkstedet for deg :) , for ikke å snakk om den lave timesprisen :o . Fint at du slengt i litt ekstraIndian skrev:Saken min var noe spesiell da hullet var på siden av dekket....men en kroater åpnet verkstedet for meg og lappet slangen for meg. Han jobbet i ca en time da han så at eikene gikk for langt i felgen og slipte dem ned.
Så spurte jeg om hva han skulle ha for jobben og han sa 4 euro....jeg ga han det dobbelte og kjørte min vei.

Hvordan kjøre i kolonne?
Dette er det mange som ikke har peiling på.
Prinsippet brukes selvsagt også når flere venner kjører sammen:

Kjører dere slik, har dere mulighet for å ligge ganske nærme hverandre, men alle har egentlig bra plass til å kunne bevege seg. Hvis du blir ustø, og trekker mot høyre/venstre, er det null problem, du har jo ingen på siden av deg. Skulle han foran deg finne på å bremse, ligger du ikke 20cm fra baksjermen hans, og havner i en kollisjon uten at du rekker å reagere. Samme gjelder den bak deg, hvis du bremser.

Sånn som dette er ikke spesiellt bra å kjøre, da blir det lett kjedekollisjon. Hvis dere legger dere side om side kan det også fort skje farlige ulykker, da det ikke er noe igjen å gå på sideveis (og det blir trangt).
Kjører du på vanlig vei, og en annen MC legger seg tett inntil din MC, så benytt den øverste måten å plasser dere på. Det er kjempehyggelig og en veldig spesiell følelse av tilhørighet å kjøre tett sammen på denne måten.
NB: Husk at du ikke må "kutte svingene" når du ligger i kolonne slik som dette. Du holder konsekvent høyre eller venstre siden av kjøre banen hele tiden (i svinger også), ellers kan farlige situsjoner oppstå.
Prinsippet brukes selvsagt også når flere venner kjører sammen:

Kjører dere slik, har dere mulighet for å ligge ganske nærme hverandre, men alle har egentlig bra plass til å kunne bevege seg. Hvis du blir ustø, og trekker mot høyre/venstre, er det null problem, du har jo ingen på siden av deg. Skulle han foran deg finne på å bremse, ligger du ikke 20cm fra baksjermen hans, og havner i en kollisjon uten at du rekker å reagere. Samme gjelder den bak deg, hvis du bremser.

Sånn som dette er ikke spesiellt bra å kjøre, da blir det lett kjedekollisjon. Hvis dere legger dere side om side kan det også fort skje farlige ulykker, da det ikke er noe igjen å gå på sideveis (og det blir trangt).
Kjører du på vanlig vei, og en annen MC legger seg tett inntil din MC, så benytt den øverste måten å plasser dere på. Det er kjempehyggelig og en veldig spesiell følelse av tilhørighet å kjøre tett sammen på denne måten.

NB: Husk at du ikke må "kutte svingene" når du ligger i kolonne slik som dette. Du holder konsekvent høyre eller venstre siden av kjøre banen hele tiden (i svinger også), ellers kan farlige situsjoner oppstå.
Kjører jeg bakerst i en kolonne eller forran holder jeg alltid til venstre i kjørefeltet, i tilfelle en bil har det travlere en kolonna jeg kjører i, skjer sjelden men, og svinger ut for sent da de skal kjøre forbi eller inn for tidlig da de skal inn i kjørebana igjen. Da har jeg alltid en fluktmulighet inn til høyre.