"plastikkgrisen" ???Kjellrf skrev:Originaltanken til plastikkgrisen synes jeg er akkurat passe stor for en caferacer. Faktisk merkelig fin form også!
Men salen må selvfølgelig tilpasses, så det står i stil. Jeg hadde flaks, og fant 2 saler som passa bra til min.
Ellers rommer tanken 16,5 l , noe mindre bør det ikke være.
Ellers er vel motorlakk et punkt som jeg synes Yamaha ikke har vært på høyde med f.eks Honda.
Faktisk ramla jo lakken av FJ1100'er som hadde gått 10.000 km, husker jeg. Bør ha blitt bedre enn det.
Problemet med lakk på aluminium, spesielt varm aluminium, er at det er imot de fysiske lover at det skal gå bra i lengden.
Rett og slett fordi varm aluminium oksyderer. Og når oksygenet ikke slipper ut, danner det seg et oksydbelegg mellom lakk og aluminium, og etterhvert vil lakken løsne.
Samme skjer om du krommer aluminium. Det vil gå bra hvis du bruker en lakk som ikke er diffusjonstett (men hvem har det?).

Så det du sier er at det ideelle hadde vært en gore-tex-lignende lakk, som hadde sluppet oksyder ut, men ikke fukt og forurensninger inn...

Yamaha har vel ikke de beste tradisjoner når det gjelder motorlakk nei... Eller kansje de bruker andre aluminiumslegeringer som avgir mere oksyd??