Automatisk lett lappen?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Brukeravatar
Ræggern
Innlegg: 28
Registrert: 05 sep 2010, 22:52
Motorsykkelen din: Zhenhua Monkey Bike

Automatisk lett lappen?

Legg inn av Ræggern »

Jeg har søkt litt rundt på nette for å finne ut om dette er sant, men hittil har jeg ikke funnet noe som jeg forstår meg helt på, men da lurer jeg på, får man automatisk Lett lappen når man tar bil lappen?

Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg snakket med broren min her om dagen, hvor han lurte på hvor stor motor som sitter i Monkey Biken til faren min, når han fikk vite at den har en 120ccm motor så sa han at han har lov til å kjøre den, siden den ikke er større en 125ccm, og han fikk bil lappen for bare litt siden og han har bare hatt moped lappen før det.
En annen grunn til at jeg lurer på dette er at jeg kjører jo en monkey bike, og jeg kunne tenkt meg å ha 125ccm motor i den, men siden jeg kun har moped lappen så får jeg jo ikke gjort det, og siden det går ann å få tak i monkey biker og gorillaer som er mellom 70ccm og 125ccm så får jeg jo muligheten til å kjøre en lett monkey, så fort jeg får lett lappen eller større selvfølgelig.

:[-o<
Stor gutt, liten sykkel. :bananas

Spiff
Innlegg: 33
Registrert: 18 apr 2010, 12:45
Motorsykkelen din: Honda VFR Vtec 2002

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Spiff »

Når du har tatt førerkort kl. B, så er du heldignok til å få kjøre moped i tillegg :\m/: Har aldri hørt at du får kjøre noe mer enn det..riktignok var det slik for maaaaange år siden at du kunne kjøre til og med 125 ccm eller deromkring men tviler sterkt på at det er slik i dag. Hadde vært kult om jeg tok feil da..

Spiff

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av mekkern »

Hvis bror din er nesten 60 så kan han muligens omfattes av de gamle førerkortbestemmelsene..hvis ikke er det kun knallert på ham også...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

mekkern skrev:Hvis bror din er nesten 60 så kan han muligens omfattes av de gamle førerkortbestemmelsene..hvis ikke er det kun knallert på ham også...
- kan trekke av minst 10 år på dette - jeg mener jeg hadde "lettlappen" på bilsertifikat dersom jeg ikke hadde tatt lappen 3 dager etter at jeg ble 16. Dvs de grønne heftene vi fikk til sertifikat i den tiden...

okei - 50 er jo nesten 60 for de som bare er 37 da, men bare vent til du er 50 sjøl.....

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Dexter »

Egentlig er vel dette enkelt. Hvilken førerrett gir klasse B?

vegvesen.no sier følgende:
--------------------------
Denne klassen gjelder føring av motorvogn (unntatt motorsykkel) med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt åtte passasjerplasser i tillegg til førerplassen.


Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom

tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og
den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.
Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.

Klasse B gir også rett til å kjøre tre- eller firehjuls motorsykkel og moped klasse M 147 i internasjonal trafikk. Høyst sannsynlig blir også tohjuls moped (klasse M 146) akseptert i utlandet, men undersøk på forhånd hvordan reglene praktiseres i de aktuelle landene.

For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:

- moped
- traktor, med eller uten tilhenger men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005
- motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg og større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t, men bare motorredskap med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005
- beltebil med eller uten tilhengerslede
- snøscooter med eller uten tilhengerslede hvis klasse B er ervervet før 1. juli 2006
- tre- eller firehjuls motorsykkel
- tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 ccm med tilhenger, og som er godkjent for å trekke tilhenger ved merknad i vognkortet
------------------------------

Konklusjon: Du kan ikke kjøre 125ccm med bare klasse B
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Og takk gud for det!!

Er jo nok ulykker om ikke folk med bare bilopplæring også skulle begynne å frese rundt på motorsykkel ](*,) =;

Greitnok at det var sånn fram til for ca 35 år siden, men da var jo også trafikkbildet en del annerledes...
Går jo også ut ifra at det allerede da begynte å bli ett problem, var sikkert en grunn til at det ble slutt på det :janikk
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av pelsen »

krav til føreropplæring på mc ble innført fra 1.april 1979, før det var det jo bare å møte opp hos biltilsynet, bestå en teoriprøve og vise at man kunne kjøre mc, og så fikk man lappen.
Dette var samtidig som den grønne lappen forsvant, med anledning til å kjøre lett sykkel på billappen.
Så folk med billappen hadde anledning til å frese rundt på lett sykkel med kun bilopplæring, mens folk med mclappen kunne frese rundt på tung sykkel uten noen som helst opplæring.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av ArcticTiger »

pelsen skrev:krav til føreropplæring på mc ble innført fra 1.april 1979, før det var det jo bare å møte opp hos biltilsynet, bestå en teoriprøve og vise at man kunne kjøre mc, og så fikk man lappen.
Dette var samtidig som den grønne lappen forsvant, med anledning til å kjøre lett sykkel på billappen.
Så folk med billappen hadde anledning til å frese rundt på lett sykkel med kun bilopplæring, mens folk med mclappen kunne frese rundt på tung sykkel uten noen som helst opplæring.
Ja sånn var det for meg da jeg tok mc-lappen :D
Vi var 5 stykker som samtidig kjørte opp til lettlappen hos Bilsakkyndige i Ullevålsveien i Oslo en oktoberdag i -72. (Shit, detta er lenge sia...) Jeg hadde lånt en lett-sykkel av en kompis, og kjørte selvfølgelig ned til Bilsakyndige, og trilla sykkern de siste 50 meter fram til porten.
Etter en fellesprat med "sakkyndige" (teoriprøven) bar det ut å kjøre 8-tall, ballansere på vippe-planke og bremsetest. Så ut i trafikken med "sakkyndige" bakpå, vi skiftet på å ha han bakpå et lite stykke hver. En av gutta strøyk, han tryna med "sakkyndige" bakpå da han skulle krysse ei våt trikkeskinne som stakk 5-6 cm høyere opp enn brusteindekket.
Så var det bare å vente til 18-årsdagen og Stor Sykkel.
Aldri vært noe problem for meg at jeg fikk mc-lappen på denne måten :D

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Tysnes »

Tok lappen i 76 , den kostet den svimlene sum av kr:90.- (en slags avgift) noen spørsmål og en liten tur i trafikken .

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Intruder »

Tok tunglappen i 73,reiste inn en lørdag,lett teori og en tur med bilsakkyndig og
så var det i boks..... :thumleft
En mellomting mellom dette og dagens høyskole for å få førerkort kunne vært OK ..! :vs
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Intruder skrev:Tok tunglappen i 73,reiste inn en lørdag,lett teori og en tur med bilsakkyndig og
så var det i boks..... :thumleft
En mellomting mellom dette og dagens høyskole for å få førerkort kunne vært OK ..! :vs
Er ikke helt enig i dette, kan vel aldri bli for mye eller for god opplæring i trafikken!!???!!

Den dagen vi ikke har hatt trafikkulykker som kan tilskrives at noen har vert uoppmerksomme eller gjort en feil/brutt en trafikkregel på 10 år kaaan vi kanskje vurdere det, men inntil da... :[-X

At det har blitt SKREKKFORFERDELIG dyrt er en annen sak :-k
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

MaxTron skrev:
Intruder skrev:Tok tunglappen i 73,reiste inn en lørdag,lett teori og en tur med bilsakkyndig og
så var det i boks..... :thumleft
En mellomting mellom dette og dagens høyskole for å få førerkort kunne vært OK ..! :vs
Er ikke helt enig i dette, kan vel aldri bli for mye eller for god opplæring i trafikken!!???!!

Den dagen vi ikke har hatt trafikkulykker som kan tilskrives at noen har vert uoppmerksomme eller gjort en feil/brutt en trafikkregel på 10 år kaaan vi kanskje vurdere det, men inntil da... :[-X

At det har blitt SKREKKFORFERDELIG dyrt er en annen sak :-k
Uoppmerksomhet har vel ingen ting med opplæring å gjøre - du blir ikke mer oppmerksom i trafikken om du har 15 kjøretimer mer før du får lov til å kjøre opp, det får være grenser for snusfornuft. Hvis din teori er korrekt må du se å få levert inn lappen siden du garantert har gjort minst 2 feil/uloveligheter siste uka du kjørte bil/MC. Enig med Intruder, det kan bli for mye i "det godes tjeneste".

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av RuneMC »

Tror det er lurt at det er blitt mer omfattende opplæring og krav - ihvertfall hvis jeg ser på meg selv som ganske erfaren og god til å lese trafikken og selvfølgelig bedre enn snittet til å kjøre bil (noe 90% av menn mener de er iflg undersøkelser :knegg )

Dvs har kjørt en god del i Oslo og omegn og valgte med vilje en skole i sentrum når jeg skulle ta timer, fordi jeg tenkte som så at det jeg lærer om egne feil osv her vil være gull verdt senere. Kan vel trygt si at jeg gjorde i snitt minst en alvorlig feil hver kjøretime i trafikken, og unnamanøver-øvelsen som både er en del av pensum og oppkjøring hadde jeg god nytte av 1 uke etter lappen.

Men kommer jo an på selvfølgelig, har man kjørt mye og klart seg igjennom den første tiden så er det også en form for opplæring (for ikke å si utsiling...) Isåfall får man jo også bonus i form av at kjørelæreren ser nivået og gir tilsvarende færre timer.

Pengene man har brukt til opplæring blir uansett en bagatell hvis man kan unngå en eneste ulykke.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Duville skrev:
MaxTron skrev:
Intruder skrev:Tok tunglappen i 73,reiste inn en lørdag,lett teori og en tur med bilsakkyndig og
så var det i boks..... :thumleft
En mellomting mellom dette og dagens høyskole for å få førerkort kunne vært OK ..! :vs
Er ikke helt enig i dette, kan vel aldri bli for mye eller for god opplæring i trafikken!!???!!

Den dagen vi ikke har hatt trafikkulykker som kan tilskrives at noen har vert uoppmerksomme eller gjort en feil/brutt en trafikkregel på 10 år kaaan vi kanskje vurdere det, men inntil da... :[-X

At det har blitt SKREKKFORFERDELIG dyrt er en annen sak :-k
Uoppmerksomhet har vel ingen ting med opplæring å gjøre - du blir ikke mer oppmerksom i trafikken om du har 15 kjøretimer mer før du får lov til å kjøre opp, det får være grenser for snusfornuft. Hvis din teori er korrekt må du se å få levert inn lappen siden du garantert har gjort minst 2 feil/uloveligheter siste uka du kjørte bil/MC. Enig med Intruder, det kan bli for mye i "det godes tjeneste".
Selvfølgelig har også hvor oppmerksom man er med opplæring å gjøre!!
Man må selvfølgelig lære foreksempel å sjekke dødvinkler, og hvorfor man gjør det, og så må det REPETERES som alt her i livet man vil bli god på og trygg på!!
Dette har jo ingenting med snusfornuft å gjøre, heller med sunn fornuft, og ting vi vet, øvelse gjør BEDRE!!
At noen mener at det foreksempel er nok å gå igjennom alt EN gang og så versegod ut i trafikken er ganske skremmende :oh

Æ sa jo INGENTING om at de som gjør feil skal levere inn førerkortet, da hadde det vel vært tomt på veiene i løpet av en ukes tid :knegg

Æ sa at når det blir slutt på ulykker er opplæringa god nok, har IKKE nevnt at folk burde miste kortet for å gjøre feil. Vist feila er farlige nok burde de jo det selvfølgelig..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av mekkern »

problemet er ikke opplæringa eller mengde.
problemet er at enkelte driter i å benytte det de har lært.
samme om det er fart rus eller risikoadferd.

DETTE kan ikke opplæring avhjelpe for dette er i enkeltes natur å opptre slik.
men så lenge en ikke kan "se" inni huet på oss er det vanskelig å luke de ut-eventuellt kjører de alikevel-se avisoppslag om stjålne sykler m dophuer som kræsjer-ofte på flukt fra onkel blå..dessuten knabber de ofte en til etter avhøret/legevakta. ](*,) ](*,)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar