Duville skrev:jhn skrev:Vær no litt grei. Æ har ikke sagt noe om hverken din eller andre navngitte personers mc-historie. Dette er en prinsippiel diskusjon, den handler ikke om dæ eller mæ eller Godtvoksen eller noen andre navngitte. Æ skal prøve en gang til å si ka æ mene,
jeg kan gjøre det på bokmål så det ikke blir noen misforståelser.
Jeg mener føreropplæringen for mc er mye bedre i dag enn den var tidlig på 70 tallet.
Jeg mener også at dagens nyutdannede mc-førere er bedre enn 70 tallets, også de som fikk lappen på 70 tallet men ikke begynt å bruke den før nå. Det at noen 50-60 åringer er uenig er et risikomoment i seg selv. Overdreven tro på egne ferdigheter har sjelden vært særlig smart
Grunnene til at jeg tror det er flere, en grunn er ulykkesstatistikkene, på tross av flere ganger så mange mc i dag, så er det mye færre ulykker. Gamle menn er overrepresentert i disse statistikkene.( dette er ikke et helt klart bevis, men kan være en indikator)
All tidligere forskning tilsier at hvis man vil lære seg et fag, det kan være alt fra maling til baking til mc-kjøring til kokkefaget til.. osv. at jo mere opplæring man får, desto bedre fagmann vil man bli. Jeg har ikke sagt at man ikke kan være en fremragende mc-fører selv om man "fikk" lappen på 70 tallet. Her må man passe på å få alle momenter med, eller så kommer det en kar med noe rart.
Nå må du ikke tro at det er likestilt å være uenig og å være fornærmet - jeg er ikke fornærmet, verken på egen eller andres vegne, men jeg er uenig med deg, tror jeg, men du argumenterer som om du ikke har lest debatten særlig nøye????
Kanskje du skulle lese litt av det som er skrevet tidligere så tror jeg du vil se at dine argumenter er debattert relativt gjennomgående. Ingen har sagt at det er forkastelig med god opplæring og hvis du leser statistikken og entydig ser at det mange godt voksne som er forulykket så er vel dette en selvfølge hvis du da tar i betraktning at snittet på alle MCførerer en 40 år. Når man samtidig vet at rekrutteringen til miljøet av svært unge er lavt på grunn av svært høye kostnader til både sertifikat OG forsikring så sier det seg selv at alderen på de forulykkede også er øy....Mye rart å lese ut av statistikk og i de fleste mange slutninger å trekke ut av samme statistikk og tallmatrialer....
Du selv skriver :
vanligvis skriver meget kloke og innsiktsfulle innlegg om alt mulig mellom
himmel og jord og mener det e greit med 3-4 kjøretimer, for så etter 20-30 år
kjøre sin første tur på mc som om de 3 - 4 timene er eneste erfaring i ungdommen og da må du enten trekke det tilbake eller så må du stå for det - det var grunne for argumentasjonen du synes var ugrei, tror jeg
Tenkte egentlig ikke ikke å gidde å kommentere denne, men klarer vist ikke å la det være...
For å ta ditt første avsnitt her: I ditt forrige innlegg gir du faktisk inntrykk av å være MEGET fornærmet; men det var kanskje bare humor og ironi?
Og så er det jo like artig hver gang når noen ber en debattant om å lese tråden bedre, og samtidig gir inntrykk av å ikke har lest særlig godt sjøl...
Grunnen til at tråden tok den retning den gjorde var at en debattant mente at en mellomting mellom 70-tallets opplæring (m.a.o. ingen) og dagens "høyskole" hadde vært ok. Med andre ord ca halvparten av dagens opplæring burde være nok!!

Sa jo ikke akkurat at det var forkastelig men...
Videre sier du at dere tok lappen for å bruke den, og de fleste gjorde selvfølgelig det. Men å kjøre, uten opplæring, i 2-5år da har du sannsynligvis enda på langt nær så gode tekniske kjøreferdigheter som dagens ungdom har med ett ferskt førerkort. Det finnes også eksempel på at det finns folk som praktisk talt IKKE kjørte etter at de tok lappen på den tiden. Kunne være flere grunner, noen fikk plutselig hyre foreksempel... Er jo DISSE som først og fremst har vært debattert her!!
Uansett hvor mye den enkelte kjørte før ett totalopphold på 25-35år så er det naturlig at veldig lite av det en klarte å lære seg for så lenge siden som henger igjen.
Selvfølgelig har 50-60++åringer MYE trafikkerfaring, men er jo heller ikke noen regel at folk i den alderen er flinke traffikkanter, er jo noen også i denne aldersgruppen som kjører aggressivt og tviholder på retten sin, bare for å ta eksempler, og vist de setter seg på en motorsykkel med sånne holdninger...
Her får en jo inntrykk av at har en passert 50+ så er en per definisjon mere defensiv og flinkere til å lese trafikken, forutse situasjoner som kan oppstå o.s.v. De fleste "eldre" er sikkert sånn men...