GPS Speedomter

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

GPS Speedomter

Legg inn av Crinos »

Er det noen som har noe erfaring med dette?
Har ikke funnet noen greie til min sykkel, men vurderer å prøve å lage en. (så får jeg øvd meg litt på PIC programmering også).

For meg er det av flere grunner at jeg ønsker GPS måling.
1. trenger ikke kabel fra gearkassa til speedo mellom tankene.
2. jeg kjenner ikke utligneng i speedo, men denne er ikke så gal å bytte
3. jeg kjenner ikke til utligningen i gearkassa, så sannsynligheten for at jeg får rikitg speedowire til mitt speedo er i grunnen ganske liten.
4. speedo wire kan ryke pga slitasje.

Det som tente hele min ide om å bygge en selv var dette prosjektet: RSR ORCA GPS Speedometer - http://www.rbracing-rsr.com/gpsspeedometer.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: GPS Speedomter

Legg inn av Onsløv »

Ideen er god, og designet på klokkene likeså.

Men tror noe slikt hadde passet dårlig på tunnel-vestlandet. Lærdalstunnelen f.eks.

:-k

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: GPS Speedomter

Legg inn av Crinos »

Onsløv skrev:Ideen er god, og designet på klokkene likeså.

Men tror noe slikt hadde passet dårlig på tunnel-vestlandet. Lærdalstunnelen f.eks.

:-k
Derfor jeg hadde/har planer om å implementere DR - DeadReckoning i hele greia. Pluss en langt mindre og bedre GPS mottaker med 66 kanaler og 10hz oppdatering.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: GPS Speedomter

Legg inn av MaxTron »

Er jo mye enklere å bruke en tråsykkelkomputer og bygge den inn i ett fint maskinert aluminiumshus med lys i :thumleft
Da har du ett meget nøyaktig speedometer helt uavhengig av satelitter.

Men det er kanskje for lite utfordringer i der..?
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: GPS Speedomter

Legg inn av tagesk »

Har du turteller er det ingen problem å holde jevn fart.
Det vil si at de gangene du ikke har dekning holder du bare farten til det den var.

Jeg vet alt om dette; jeg bor i terreng som ikke egner seg for GPS, og
speedometeret mitt ligger for døden. I det minste oppfører det seg tidvis slik.

Jeg har riktignok ikke turteller lenger (den er også død), men i prinsippet.....

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: GPS Speedomter

Legg inn av Crinos »

MaxTron skrev:Er jo mye enklere å bruke en tråsykkelkomputer og bygge den inn i ett fint maskinert aluminiumshus med lys i :thumleft
Da har du ett meget nøyaktig speedometer helt uavhengig av satelitter.

Men det er kanskje for lite utfordringer i der..?
Har selvsagt vurdert en sykkelkomputer, men der må man har ledninger og dibbedutter, og vil ikke ha så mye dill ned langs gaffelbeina.

Men som sagt, med dead reckogning så er det ikke så galt, men er fremdeles et problem i større tuneller der man går opp og ned i hastighet. Jeg og en svenske samarbeidet om et dead rekogning system for bil riktignok, og i Stockholm fungerer det helt ypperlig mellom høye bygninger og i tunellene. (Dog, dette blir ikke brukt primært for speedometer, men for navigasjon og tracking).

Så er det litt som du sier... utfordringen i sykkelkomputer er bare maskineringa, mens med å lage et nytt system, får man noe custom, unikt og ikke minst en utfordring! :)

Litt kort om dead reckogning... Det bruker GPS'ens innebygde gyro for å føle endringer. (På lik linje at man kan bruke smartphones til å ta en "dyno test" og lignende).
Men selvsagt, det er ikke til å stole 100% på, men er relativt nøyaktig.

Og som tagesk sier, med turteller/lyd kan man også peile inn hva fart man har om det skulle være skikkelig ille.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: GPS Speedomter

Legg inn av Kawasaki »

Crinos skrev:Litt kort om dead reckogning... Det bruker GPS'ens innebygde gyro for å føle endringer. .

:scratch Fortell litt mere om denne innebygde gyro'en,den pirret en sjømanns nyssgjerrighet.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GPS Speedomter

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:
Crinos skrev:Litt kort om dead reckogning... Det bruker GPS'ens innebygde gyro for å føle endringer. .

:scratch Fortell litt mere om denne innebygde gyro'en,den pirret en sjømanns nyssgjerrighet.
Ah, sjømann, heldiggrisen. Æ starta mitt yrkesliv som sjømann, men da det begynte å komme unga, ja da krøp æ på land og la mæ helt inntil kjærringræva. Du må ikke tru det blei mindre slingring og sletring av den grunn. Men no e æ i gang med omskolering og regner med å være på sjøen igjen om ca 18 mnd.
Æ glæde mæ
Gyro, ja det vil æ også høre om, finnes det i alle GPSer?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: GPS Speedomter

Legg inn av Crinos »

GPS med dead reckokning muligheter er det ikke alle gps enheter som har. Til og med noen GPS moduler trenger en ekstern gyro modul for å kunne tilby DR.

I korte trekk forteller gyro enheten bevegelser til gps'en slik at dem sammen gir en veldig nøyaktig possisjonering når man er i bevegelse.
Så og si nesten alle nyere smartphones har en gps modul med innebygget gyro.
http://www.dynolicious.com/" onclick="window.open(this.href);return false; er tre apps for iPhone som drar utnytte av dette. Brukte det mye på iPhonen da jeg hadde den og det virket veldig bra.
Det som også er verd å merke med DynoLicious er at det bruker ikke GPS i det heletatt. Den bruker kun iPhones innebygde accelrometer + gyro.

Typisk gyro chip brukt i smartphones
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: GPS Speedomter

Legg inn av Kawasaki »

Ja,det var det jeg tenkte. Litt romslig bruk av uttrykket"innebygd gyro". Men det er jo hyggelig at dere landkrabber synes "dead reckoning " og "gyro" er tøffe uttrykk å bruke :thumleft

Jeg hadde en støvsuger en gang som var merket "turbo". Jeg trodde lenge det var turbo på den ;e
ikkebike.norwegianforum.net

Svar