Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Godtvoksen

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Godtvoksen »

Bubbu skrev:
Relax skrev:Hva er ..............sjel? :-k
En sjel, vanligvis omtalt i bestemt form, som sjelen, er ifølge mange religiøse og filosofiske tradisjoner en selvbevisst eterisk substans som er unikt for hvert vesen. Det tenkes ofte at sjelen gir grunnlag for bevissthet, og den betraktes av mange som udødelig.

Sjelen inkluderer vanligvis i metafysisk filosofisk teori både det tenkende "jeg" og personligheten som er resultat av slik tenkning og kan derfor betraktes som en selvstendig enhet som kan fri seg fra den fysiske kroppen. Den fysiske kropp betraktes som ledningsnett og "datamaskin" som kan utføre automatiske oppgaver gitt av sjelen i en slik teori.

Aristoteles hadde en utvidet "sekkebetegnelse" for sjel og hevdet at plantene har en vegetativ sjel, de kan ta opp næring, dyr har i tillegg en sensorisk og motorisk sjel, de kan sanse og røre på seg, mens menneskene i tillegg har en fornuftig sjel. Med sjel menes da den formale årsaken til en levende organisme. :mk
Fy Bubbu...du må oppgi kilde.. :orefk Dette svaret er jo bare copy/past fra Wikipedia..

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Bubbu »

Ja det glemte jeg. :-J :skriver *mas
(The Beast )

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Cbr »

For noen et kjøretøy. Andre en hobby. For noen mer en kone og unger..

[video]http://www.youtube.com/watch?v=GBX2L-fW ... re=related[/video]

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Svein2 »

Honda 50`n som jeg har hatt siden 1975 har sjel. Transalp`n er jeg foreløpig litt mer usikker på, men jeg finner den nok
etter en sesong eller to.
I går prøvde jeg å starte 50`n min, men det ville den ikke. Jeg får feilsøke litt lenger utpå våren.
Det har aldri vært nødvendig med mer enn 5 tråkk uansett hvor mange måneder den har stått rolig.
Den er antageligvis sur fordi den etter 35 år alene, nå har stått en som er større ved siden av ham i vinter. :sorry

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg vil si at -09 Triumph Tiger jeg har, ikke har noe særlig med sjel :[-( . Den bare summer litt når jeg skrur på tenninga, så et lett trøkk på startknappen, og Triple-motoren starter med en gang og går jevnt og pent selv når den er kald. Ingen røyk, sur-lukt eller ustabilt turtall. Normal tomgang fra første slag.
Jeg kjører av gårde, og Triple-motoren drar silkemykt fra tomgang. Ingen vibrasjoner i styret eller fothvilerne. Ingen rykking eller nøling. Den eneste fornemmelsen av at det er "noe" der, er en svak sitring i styret når jeg gir på litt ekstra ved ca 3000 omdr. Men den gir seg straks. Eksoslyden er et markant snerr, men jevn og iriterende lite støyende..
Når jeg gir på kommer Kraften jevnt og mykt, men i rikelig monn.
Det er som å tømme olje ut av ei stor bøtte, som aldri blir tom, uansett hvor mye du tømmer :D

Så, ja, den er sjel-løs som en elektromotor. Forutsigbar. Men Kjempeartig å kjøre da :knegg

Gammel-Tigern fra -98 derimot, Den har Sjel :mrgreen

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Kawasaki »

Når ZX'en får lov å ligge på sjettegearet og summe i 6-7tusen omdreininger,da tror jeg den har sjel.Det føles ihvertfall sånn,at den koser seg glugg ihjel.
Og da gjør føreren det samme,synd at det ikke er veier til sånt overalt.
ikkebike.norwegianforum.net

Godtvoksen

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Godtvoksen »

Kawasaki skrev:Når ZX'en får lov å ligge på sjettegearet og summe i 6-7tusen omdreininger,da tror jeg den har sjel.Det føles ihvertfall sånn,at den koser seg glugg ihjel.
Og da viser speedometeret hvor mye km/t? :-k

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av ejs »

Godtvoksen skrev:
Kawasaki skrev:Når ZX'en får lov å ligge på sjettegearet og summe i 6-7tusen omdreininger,da tror jeg den har sjel.Det føles ihvertfall sånn,at den koser seg glugg ihjel.
Og da viser speedometeret hvor mye km/t? :-k
Jeg vil tippe 130-140,,,Han har sittert prøvd det i Tyskland.. :notlistening :notlistening :notlistening
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av AJ »

Elolz skrev:Jeg pleier å parkere sykkelen rett utenfor soveromsvinduet, så vi begge sover trygt og kan kaste et lengselsfullt blikk til hverandre når savnet blir for stort ;e I tillegg lager hun koselige uglelyder når det blir varmt ute og hun vil ut på tur! (bensinlokket) :knegg I tillegg får hun et nydelig glimt i speilene når jeg såper henne inn, og når jeg sier det til henne får hun en sånn fin farge! Spesielt når jeg polerer enderø... nei huff, jeg tror ikke hun hadde likt at jeg snakket slikt om henne! :lol

Nei, jeg må nok innrømme at det med soveromsvinduet er sant, og at jeg må bort å se til henne ofte at ingen tufser har vært å tafset på henne eller prøvd å stikke av med henne! Jeg er den litt sjalu typen :-)
Bra skrevet, Elolz, veldig bra skrevet :D :=D>
Sjelfullt, skal vi si det sånn, kanskje :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av SveinT »

Heh !! Klart enkelte motorsykler har sjel !!
Har dere aldri opplevd at det går an å godsnakke med en gammal sykkel,
gni den ømt over tanken.(?).. så starter den !! :roll

Veldig nye motorsykler har jo ikke så mye sjel,
de gamle litt mer i utgangspunktet, da det var flere personer og ikke
maskiner som satt dem sammen...
Hånddekorerte striper for eksempel ...

Så kommer det jo mer sjel til etter hvert.
Mange eldre sykler markerer jo revir også akkurat som andre dyr,
skvetter litt fra seg her og der.. :-)
Så blir det enda mer sjel etter hvert, når motorsykkelen surner ute på
tur og stopper... den trenger rett og slett litt omtanke og godprat,
og eieren må legge inn litt av sjela si i den for å få den til å starte igjen..
Eller skikkelig bannskap, for den saks skyld.
Da kan jo sykkelen etter hvert få en sort sjel.... :8-[

Spesielt på enkelte eldre modeller kan jo dette gjenta seg en del ganger,
uten å nevne fabrikat.. Vel, de trenger bare mer omtanke og sjel.
(Derfor er enkelte sykler FULLE av sjel, hehe)
For ikke å nevne restaurering da. Da legger du virkelig sjela di inn i den !
Og over lang tid. Basta ! Det er da det gjerne kommer klebemerker
på veggen inne i garasjen der den blir låst inn når den ikke er i bruk...

Som kan lyde så her:
Warning ! If you value your life as much as I value
this motorcycle, don't fuck with it !
;e

Selvfølgelig helt ubegripelig for de som prakiserer "bruk og kast" regelen,
men slik kan det være. Å kødde med familiemedlemmer, bør man være forsiktig med !
:knegg

Og for de som fortsatt ikke tror det...
Noen som husker denne gyseren fra 80-tallet da ?

[video]http://www.youtube.com/watch?v=CI4g_Qur_Qo[/video]
Sist redigert av SveinT den 27 feb 2011, 16:50, redigert 1 gang totalt.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Kawasaki »

Godtvoksen skrev:
Kawasaki skrev:Når ZX'en får lov å ligge på sjettegearet og summe i 6-7tusen omdreininger,da tror jeg den har sjel.Det føles ihvertfall sånn,at den koser seg glugg ihjel.
Og da viser speedometeret hvor mye km/t? :-k

Akkurat passe ;e
ikkebike.norwegianforum.net

Godtvoksen

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Godtvoksen »

Kawasaki skrev:
Godtvoksen skrev:
Kawasaki skrev:Når ZX'en får lov å ligge på sjettegearet og summe i 6-7tusen omdreininger,da tror jeg den har sjel.Det føles ihvertfall sånn,at den koser seg glugg ihjel.
Og da viser speedometeret hvor mye km/t? :-k

Akkurat passe ;e
Hmm..OK, la meg da spørre på en annen måte da. Er det i et slikt turtall og girvalg du øver på kontrastyring og nødbrems.. :scratch

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Kawasaki »

Godtvoksen skrev:
Kawasaki skrev:
Godtvoksen skrev:
Kawasaki skrev:Når ZX'en får lov å ligge på sjettegearet og summe i 6-7tusen omdreininger,da tror jeg den har sjel.Det føles ihvertfall sånn,at den koser seg glugg ihjel.
Og da viser speedometeret hvor mye km/t? :-k

Akkurat passe ;e
Hmm..OK, la meg da spørre på en annen måte da. Er det i et slikt turtall og girvalg du øver på kontrastyring og nødbrems.. :scratch
Kontrastyring praktiseres/øves på i alle hastigheter,hver gang jeg er ute og kjører,hvis ikke går det gale. Nødbremsøvelser ville ødelagt kosen ;e
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av Relax »

Sykler med sjel er den type sykkel hvor man er glad man kommer fram uten trøbbel,, :eh

Dvs gamle HD....noen italienere osv..... :sk? :sk?

;e :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: HAR MOTORSYKLER SJEL ?

Legg inn av jhn »

Litt pussig i grunnen, all denne praten om kontrastyring (jadda jadda, æ har vært med på det) Så snart man er utafor tettbygd strøk så er det vel strengt tatt ei forutsetning for å holde sæ på veien, selv de som aldri har hørt ordet praktiserer det vel på landeveien.
Men hvis det er et ukjent begrep/fenomen er det kanskje ikke like lett å se/føle at det er det som foregår, men er man obs på det derimot, så blir kjøringen plutselig både artigere og sikrere. Eller?

Svar