Støpe i glassfiber

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Støpe i glassfiber

Legg inn av Crinos »

Vurderer å støpe meg en ny fremskjerm i glassfiber i stedet for å kjøpe en. Finnes selvsagt mange tøffe som kan brukes på min sykkel, men har nå lyst til å gi dette et forsøk for å lære meg glassfiber støping.
Har selvsagt lest meg opp på dette, men det jeg lurer på..

Hvordan vil dette være holdbart på noe som rister fælt... Ser for meg at der man borrer hull til skruefester og lignende at det kan begynne å sprekke, eller bli porøst og smuldre opp.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Re: Støpe i glassfiber

Legg inn av Jompa »

Bland i litt mindre herder enn det som står i bruksanvisninga, så blir polyesteren "seigere".
Bruk mye glassfiber, og pass på at fibrene krysser hverandre, flere lag- sterkere støp.
Når du har boret hull, er det bare å pensle over kantene med polyester.
Det er mye enklere å jobbe med glassfiber enn det ser ut som.

Men husk !
God ventilasjon og gassmaske, evt jobb ute. Polyester er ren gift.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

Legg ekstra duk der du vet du kommer til å bore hull.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

Glassfiber bør kunne bli bra hvis jobben gjøres godt. Biler lages til dels i glassfiber, så hvorfor ikke sykkeldeler?

Som tidligere nevnt er det viktig å bruke en polyesterblanding med lite herder. Da jeg jobbet i støpen på Scand-Boats fikk jeg vite at herdeprosessen i en plastbåt går i omtrent 20 år, og jo mindre herder du bruker, jo lengre herdeprosess. Når herdeprosessen er gått ut, og først da, blir polyesteren sprø og kan sprekke / smuldre opp. Samtidig må man jo bruke nok herder til at man oppnå¨r tilstrekkelig styrke i rimelig tid. Det er av disse grunner det er gitt regler om minimums- og maksimumsmengder med herder.

Når du støper må du ha tatt stilling til hvordan du vil ha skruefestene. Du kan da støpe inn trestykker som skruefeste. Det er vanlig i båter. Eller du kan støpe inn muttere. Eller eventuelt metallstykker du gjenger opp eller borer gjennom for å ha hold for gjennomgående bolter.

Jeg vil anbefale å bruke elastisk top-coat inni skjermen. Den vil takle steinsprut bra.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Twister
Motorsykkelen din: for få....

Legg inn av Twister »

snakker vi glassfiber armert polyester eller epoxy??

Jeg har brukt en god del epoxy og litt polyester...
Min erfaring er iallefall at det mye enklere å forme vevd matte, gjerne biaksiell som er til epoxy ( altså uten det hvite pulveret/bindemiddelet som er på de kutta mattene til polyester)
en slik matte er utrolig lett å legge, den legger seg pent rundt veldig små radier osv...
Epoxyen er sterkere og tettere... og hvis man vil; kan en jo koste på seg det siste laget med carbonmatte eller anda kulere kevlar...
Men epoxyen er ikke UV stabil, så det må lakkes over :-)

OBS OBS: VÆRNEUTSTYR!!! Epoxy er veldig skummelt, det lukter nesten ikke noe så en blir litt sløv med tanke på maske og det svir ikke på huden heller... og huden tar opp mye! det er ikke uvanlig at en som har bygd seg en båt med epoxy, blir overfølsom/skadet for resten av livet.. !!!
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Svar