Støymåling på bane

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Støymåling på bane

Legg inn av MrErling »

Banditmannen skrev:De har potteul på Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ti ... eullmatte/" onclick="window.open(this.href);return false;
Potte ull..?
Jasså, dette er nytt for meg.
Lurer på hvordan det monteres.

Jeg skal kun bruke det ett par timer på banen.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Støymåling på bane

Legg inn av Kawasaki »

MrErling skrev:
Banditmannen skrev:De har potteul på Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ti ... eullmatte/" onclick="window.open(this.href);return false;
Potte ull..?
Jasså, dette er nytt for meg.
Lurer på hvordan det monteres.

Jeg skal kun bruke det ett par timer på banen.
Du bare tar et kosteskaft og stapper så mye som mulig inn bakfra, det skulle gjøre den stille nok :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Støymåling på bane

Legg inn av Banditmannen »

MrErling skrev:
Banditmannen skrev:De har potteul på Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ti ... eullmatte/" onclick="window.open(this.href);return false;
Potte ull..?
Jasså, dette er nytt for meg.
Lurer på hvordan det monteres.

Jeg skal kun bruke det ett par timer på banen.
Ja, det er vel mye styr bar for noen timer på bane, kan jo til å med hende du er under grensa! :-)
Men ellers kan jo det å pakke om potta gi et lavere støynivå.
Her er en guide om hvordan man pakker om ei potte:
http://www.motorcyclistonline.com/howto ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
StigRune
Innlegg: 104
Registrert: 30 aug 2010, 23:26
Motorsykkelen din: Kawasaki zx-10r 2011

Re: Støymåling på bane

Legg inn av StigRune »

Crinos skrev: Nydelig sykkel!

Jeg har selv brummet rundt på Vålerbanen, riktignok i bil, og hadde problemer med db da vi brukte lystgass, men uten så var vi akkurat innenfor de 90db (mener å si det var 90db) som restriksjonen var da.

Det var en del Ducati gutter som ble hanket inn med forbud om å kjøre pga støy. De hadde laget seg en "kurv" av ståltråd, som de fylte opp med glava, denne ble montert på endestykekt av eksosen. Til kruven var det festet lange ståtråder, som ble brukt til å binde fast kurven i andre enden av potta.

En provesorisk løsning, men fungerte bra nok til å komme seg ut på banen igjen. Var en og annen av dem som spyttet løs dempingen, men det var bare til å starte på'n på ny, og alt var godt som nytt! :D
du kødder?! 90db?! sykkelen min er mer bråkete enn det med orginal potte, jo! :(
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)

Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Støymåling på bane

Legg inn av Crinos »

StigRune skrev:
Crinos skrev: Nydelig sykkel!

Jeg har selv brummet rundt på Vålerbanen, riktignok i bil, og hadde problemer med db da vi brukte lystgass, men uten så var vi akkurat innenfor de 90db (mener å si det var 90db) som restriksjonen var da.

Det var en del Ducati gutter som ble hanket inn med forbud om å kjøre pga støy. De hadde laget seg en "kurv" av ståltråd, som de fylte opp med glava, denne ble montert på endestykekt av eksosen. Til kruven var det festet lange ståtråder, som ble brukt til å binde fast kurven i andre enden av potta.

En provesorisk løsning, men fungerte bra nok til å komme seg ut på banen igjen. Var en og annen av dem som spyttet løs dempingen, men det var bare til å starte på'n på ny, og alt var godt som nytt! :D
du kødder?! 90db?! sykkelen min er mer bråkete enn det med orginal potte, jo! :(
Nope... 90db er grensen og når det er i klubb regi får klubben som avholder stevne 5.000,- i bot per overtredelse.

Rudskogen mener jeg å si har 102db... husker ikke helt.

Det som er synonymt for begge banene er at selv om man har godkjent anlegg og godkjent støynivå er over banegrense, så må man enten montere db-killers eller la være å kjøre!
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Støymåling på bane

Legg inn av MrErling »

Jeg har skaffet (lånt) meg proff støymåler, men ble konfrontert(!) med om det var db a, b eller c.

Jeg ble svar skyldig.
Noen som vet forskjellen?

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Støymåling på bane

Legg inn av mekkern »

mener det er (A)...dette er hastigheten på responsen i måleren.


Husk riktig turtall og åpen plass uten refleksjoner.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Støymåling på bane

Legg inn av Duville »

MrErling skrev:Jeg har skaffet (lånt) meg proff støymåler, men ble konfrontert(!) med om det var db a, b eller c.

Jeg ble svar skyldig.
Noen som vet forskjellen?
Lyd:
Lydtrykket måles i visse frekvenser 63 125 250 500 1000 2000 og så videre oppover. Når lyden måles med instrument vil lyden bli målt med den effekten den gir til omgivelsene. Denne lyden er også det lydtrykket øret blir utsatt for, men på veien inn til trommehinnene blir effekten dempet sannsynligvis for at ikke øret skal bli skadet ved høye lyder...?

Fra den verdien som måles trekkes det derfor fra ett viss antall db for å tilpasse talene til den normale hørselen. I de lave frekvensene trekkes det relativt mye i forhold til i de høye frekvensene. Man får da ett "A-veiet" lydtrykk som alltid vil være en lavere verdi enn ren db. Derfor er det viktig å vite om målingen er beregnet etterpå....

Med grenser på 90 - 100 db må det være db(A) veiet som skal brukes. Hvis ikke vil det kun bli ett støynivå på høyde med dagligtale igjen - ca 60 dB(A) - OK?

hjc
Innlegg: 44
Registrert: 17 okt 2010, 21:26
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Re: Støymåling på bane

Legg inn av hjc »

Min Viper-potte har helt nydelig lyd - men er redd umusikalske ører fra Biltilsynet ikke er enige. Jeg kjøpte dB-killer for ca 200,- på eBay. Bare husk å sjekke at den passer før bestilling. Monterte den ved å bore et hull under enden på røret. Enkel å sette på ved behov. Riktignok står det "Competition use only" på potta og E-merkingen er fraværende... - men den lille rørstumpen demper lyden ganske bra. :-J Jeg har den liggende under salen :8-[

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Støymåling på bane

Legg inn av MrErling »

Ok, dere lurer sikkert (?) på om hvordan det gikk, eller?

Jeg mener på generelt grunnalg, at trådstarter som ber om hjelp eller har ett spørsmål her på Forumet, bør for skam skyld gi en liten tilbakemelding om resultatet. :mk

Well,... jeg kjøpte en orginal Yoshimura støydemper til stive 700 kroner (skulle nestentru det var gull og ikke titan)fra merkeforhandler http://www.non-stop.no/Eksos-MC/YOSHIMURA-JP-Eksos, siden biken har fått ettermontert Yoshimura Cyclon Japan ( titan) eksosanlegg.
Bilde

Var så heldig å få kyndig hjelp av Mekkern til å tilpasse den, og den fungerte topp. Takk! :D
Støydemper'n (dbKiller'n) reduserte desibelen fra 98 til 88, uten og med demper på 5000 omdreininger målt 45 grader, 0,5 meter bak, i høyde med utblåsningen.

Ble ørlitelitt skuffa da dem ikke brydde seg å måle støyen på biken min, der jeg kjørte rundt uten støydemping......
Jeg som hadde gjort så mye strev for å få det fikset.... :notlistening

Svar