Jeg bodde tidligere på Justvik i Kristiansand og jobbet i Lillesand, så jeg måtte selvsagt kjøre mye til og fra da den nye E18 ble bygget.
På den tiden hadde jeg en BMW Z3 som jeg brukte flittig. Jeg holdt nok litt for nære avstand bilen fremfor meg som var en SUV type. For plutselig ser jeg en stor stein midt i veibanen som SUV'en går klar av, rett i hekken har jeg en annen bil så en nødbrems kunne fort ha blitt synonym med nakkesleng.
Det uungåelige skjer.. Steinen treffer (heldigvis) x-brace'n som tar av mesteparten av støtet. Men det er fremdeles kraftig nok til å løfte hele fronten på bilen slik at forhjulene mister grepet for et lite sekkund, og slå et digert hull i bunnpanna på motoren.
Long story short... Statens vegvesen avkrefter ansvar fordi jeg "burde vite at det kan ligge objekter i veibanen når de jobber".
Det er sant, men mine påstander var at de arbeidene har en viss overhengende ansvar i å holde en traffikert veistrekning ren for skadelige objekter. Totalt avslag og kostnadene måtte jeg stå for selv.
X-brace er en slik sak:

Som stiver opp bilen.
Som kuleberg sier.. Her i Kristiansand er det ALT for trege med å skilte farlig vei.
En veistrekning jeg kjører mye er Justvik til Ålefjær, og de som er kjent kan garantert stemme i med at veien fra butikken og frem til Ryenkrysset burde vert fornyet. Her snakker vi ikke om telehiv, vi snakker om teleSØKK.
Her for leden en dag så jeg reter av et eksosanlegg ligge igjen fra en eller annen uheldig bil som hadde slått nedi et av søkkene.
Men det finnes ingen skiltning what so ever.....
](./images/smilies/grrr.gif)
Og det har vert slik i mange år nå...