Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Jeg tillater meg å lage egen tråd på dette presseklippet, da det må kunne sies og være MC-relatert...

Les artikkel i Aftenposten:

Hva tenker MC-folket om dette?

Brukeravatar
Onsløv
Motorsykkelen din: F800ST

Re: Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv

Legg inn av Onsløv »

Synes det er helt sløkket.
Istedenfor å utbedre veiene, setter de (politikere, veimyndigheter) heller ned fartgrensen på de etterhvert som veiene blir dårligere, for å spare penger.

Snart blir det vel 10 km fartgrense over alt... Men forhåpentligvis er jeg i besittelse av en motorisert rullator eller er "six feet under" når den tid kommer.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Jeg tenker at det blir om mulig enda flere "sovende" bilister ihvertfall, 70 på en vei som tåler 80 eller mer blir ekstremt søvndyssende og sløvende i lengden.

At det noen steder kan være på sin plass med 70 pga smal/dårlig veg er greit nok, mens f.eks. 70 i Østerdalen og lignende blir i strid med hva folk synes.

Savner også at skiltingen gjøres mer "intelligent" - dvs f.eks. nedsatt fart i i visse tdisrom (rushtiden/skoletiden) og ellers (i lavt trafikkerte tidsrom) 80-100. Så skaper ikke reglene så mange lovbrytere.

Hvis det er bedre trafikksikkerhet man egentlig vil ha (og ikke bøte-inntekter som man kan få bestemt inntrykk av med dagens fartsboks-plasseringer...) så hadde det også vært lurt å idømme folk et antall timer på kjøreskole istedenfor bot. Der kunne man f.eks. fokusert på dette med å kjøre ut fra en busslomme og nødvendigheten av å se både i speil og dødvinkel først... vil sikkert spare livet til en og annen motorsyklist bare slike gode vaner.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Cbr
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate

Legg inn av Cbr »

Men ka komme vi te å gjør me det? Regne me ingen her skifte parti av den grunn, av de så stemte de inn. Ergo ingenting forandres på. Forvent ytterligere nedgang, då det er en fin måte for politikere å vise at de bryr seg. 10-15 år å me kjøre 50 der det hva 80 før.

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

Cbr skrev:Men ka komme vi te å gjør me det? Regne me ingen her skifte parti av den grunn, av de så stemte de inn. Ergo ingenting forandres på. Forvent ytterligere nedgang, då det er en fin måte for politikere å vise at de bryr seg. 10-15 år å me kjøre 50 der det hva 80 før.
Du har nok ett påeng her ja, de som har vært med å stemt inn de som sitter nå har vel ikke egentlig noen som helst rett til å klage? De har jo fått det de stemte på!!
Er ganske forundret over at denne gjengen med avgiftskåte detaljestyrende sovjetstatforkjempere fikk sitte en periode til.

Er IKKE forundret over at de heller setter ned fartsgrensen enn å utbedre livsfarlige trafikkfeller.
Det at samferdselsministeren satt igjen med en Milliard hun ikke klarte å bruke av sitt tildelte budsjett i fjor taler jo sitt tydelige språk om hvor kompetente disse folka er, og ikke minst om hvor LITE de faktisk bryr seg om at folk dør i trafikken!!
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Cbr

Legg inn av Cbr »

Hu fikk garantert skryt oppad. Holde de på slikt lenge nok får de tilslutt bare bevilga lommerusk til vei til motsetning til idags lommerusk. Hu seie jo noge korrekt at det er en dugnads felles ansvar for veiene. Alså stem ikke på de eller start sjau då.

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Det er "nullvisjonen" som er problemet. Han man først akseptert den, da finnes det ingen nedre
grense for fartsgrenser, og ingen øvre grenser for mengden av samfunnets ressurser som kan
settes inn.

Betal din skatt med glede, kjør i 70 i Lavangsdalen hvor det ikke finnet et hus i mils avstand, og fundér på
konsekvensene av noe som i ser bra ut på papiret (og som det derfor er lett å være enig i).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Dette er en vinn-vinn situasjon for staten :skilte ned i steden for å utbedre/utbygge-folk føler at fartsgrensen er unaturlig og dermed mere bøter/inntekter..

En annen pussig sak :de søker ikke om å overføre mer enn 400mill av milliarden til årets budsjett.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Jeg må ærlig se på at jeg ser på fartsgrenser som veiledere, og ikke som lovpålagt høyeste tillatt hastighet på gitt strekning. (spesielt når jeg kjører bil).

Det eneste reduserte fartsgrenser vil gjøre i mitt tilfelle er å gi meg enda mindre respekt for de lover å regler jeg har å forholde meg til, og faktisk det at jeg kommer til å bli mer kriminell.

Jeg holder den fartsgrensen JEG føler er fornuftig og FORSVARLIG. Kan nesten ikke understreke forsvarlig tydelig nok, for det er absolutt viktigere for meg enn å komme litt fortere frem.

Jeg synes hele dette "sette ned fartsgrense her" og "sette opp midtdelere her" er en total fraskrivelse av ansvar, og klapper seg selv på skulderen og nikker til seg selv i speilet annerkjennende i at de har gjort noe bra for å trygge trafikken.

It's not the speed that kills you, it's the sudden stop! Veldig vag sammenligning, men hvor mange dør i MotoGP der veien er optimal og avkjørsel ikke ender i 100 meter stup, eller eventuelt rett i en skarp og spiss fjellvegg.

Om veinettet i Norge ble fikset på, ville automatisk ulykkestatestikken droppe.

Det hele her beviser bare en ting... Blir man politikker i Norge, tar man også på seg en usynlig hjelm som stopper ALT av tankeganger og gjør enn totalt evneveik!!!

Dog, lett å legge skylden på politikkere, når det er vi som velger dem frem, og ikke gjør en dritt med alle valgløftene dem bryter. Litt mer sivil ulydighet, litt flere politikkere som må trekke seg pga press fra befolkningen, så begynner muligens de små grå å fungere for de som styrer landet her....
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

tagesk skrev:Det er "nullvisjonen" som er problemet. Han man først akseptert den, da finnes det ingen nedre
grense for fartsgrenser, og ingen øvre grenser for mengden av samfunnets ressurser som kan
settes inn.

Betal din skatt med glede, kjør i 70 i Lavangsdalen hvor det ikke finnet et hus i mils avstand, og fundér på
konsekvensene av noe som i ser bra ut på papiret (og som det derfor er lett å være enig i).

[TaSK]
Kanskje det, men er jo en merkelig måte å tolke nullvisjonen på å IKKE bygge så mange km med nye, sikrere veier som over hode mulig :scratch
karosseri er for biler!

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Jeg har mer enn en gang tenkt at å sitte i en bil i 80 km i timen....og rett mot deg, dvs med en klaring på 50 cm ?...kommer en annen bil...i 80 km/ t.. Egentlig er det jo galskap!!!

Selvsagt så skulle alle veier vært bygget ut, flere felt, midtdeler, egne kjørebaner osv osv...men hvor realistisk er det??? Uansett hvilken regjering som sitter der,,, Tror noen , med hånden på hjertet, at det vil bli en "revolusjon" i veiene våre om den ene eller andre er statminister??!!
Er det liksom bare de siste 7-8 årene at veiene har blitt smale og færre felter?
Tror noen at i løpet av 2-3-5 år så var alle veier toppers om vi bytter regjering????

Hvis man i mellomtiden kan redde 10 liv pr år...med at vi roer oss litt....er et ikke verdt det?
De har statistikken på sin side ...
Om så ikke 10 liv....men bare 3-4-5...kanskje til og med bare 1 liv.....er det ikke verdt det?

Jeg kan godt kjøre i 70 i stedet for 80 for å redde et menneske....... :-)
"Do the right thing"

Brukeravatar
MaxTron

Legg inn av MaxTron »

Crinos skrev:Jeg må ærlig se på at jeg ser på fartsgrenser som veiledere, og ikke som lovpålagt høyeste tillatt hastighet på gitt strekning. (spesielt når jeg kjører bil).

Det eneste reduserte fartsgrenser vil gjøre i mitt tilfelle er å gi meg enda mindre respekt for de lover å regler jeg har å forholde meg til, og faktisk det at jeg kommer til å bli mer kriminell.

Jeg holder den fartsgrensen JEG føler er fornuftig og FORSVARLIG. Kan nesten ikke understreke forsvarlig tydelig nok, for det er absolutt viktigere for meg enn å komme litt fortere frem.

Jeg synes hele dette "sette ned fartsgrense her" og "sette opp midtdelere her" er en total fraskrivelse av ansvar, og klapper seg selv på skulderen og nikker til seg selv i speilet annerkjennende i at de har gjort noe bra for å trygge trafikken.

It's not the speed that kills you, it's the sudden stop! Veldig vag sammenligning, men hvor mange dør i MotoGP der veien er optimal og avkjørsel ikke ender i 100 meter stup, eller eventuelt rett i en skarp og spiss fjellvegg.

Om veinettet i Norge ble fikset på, ville automatisk ulykkestatestikken droppe.

Det hele her beviser bare en ting... Blir man politikker i Norge, tar man også på seg en usynlig hjelm som stopper ALT av tankeganger og gjør enn totalt evneveik!!!

Dog, lett å legge skylden på politikkere, når det er vi som velger dem frem, og ikke gjør en dritt med alle valgløftene dem bryter. Litt mer sivil ulydighet, litt flere politikkere som må trekke seg pga press fra befolkningen, så begynner muligens de små grå å fungere for de som styrer landet her....
Helt ENIG!!
Det er ALT for mye snillisme og alt for lite sivil ulydighet, og ikke minst ALT for lite SAMHOLD blant folk i dette landet
karosseri er for biler!

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg er enig med Mekkern, poenget med dette er at unaturlig lave fartsgrenser brytes lettere, og dermed høyere potensiale for skatteinngang til staten.
Jeg regner med at neste utspill i denne saken er... selvfølgelig: Mer resurser til politiet, og mere kontroller for å "følge opp" vedtaket.

Hvis intensjonen var høyere trafikksikkerhet, så er det kun en løsning: Å bygge bedre veier.

Cbr

Legg inn av Cbr »

Hvis andre roe seg å kjøre saktere blir de farligt forbikjørt oftere. Å sette ner fartsgrensene lure jeg på svært om har noen god statistikk bak seg da politikere som regel ikke lar slikt sinke dem. Å ha politi på kontroll koste flesk, derfor bokser. Uannsett en avskrekkende effekt for noen få. Svært mange ulykker skjer pga kriminelle og dop. Er rundt 50% tror jeg så dør pga manglende beltebruk i bil. Å hvem har ikke kjørt med noge tungt i baksete eller på siden av seg... Hvor går handleposene...

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

nedsettingen av hastigheten skal ikke minske antall ulykker men at omfanget blir mindre eg. færre drepte...
Skadebegrensende og ikke skadforebyggende..

Vil heller unngå en ulykke enn å få litt mindre vondt..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar