Vindskjerm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Vindskjerm

Legg inn av tagesk »

Det er kanskje for sterkt å si at vindskjermen jeg har satt på Bamsefar er
som en låvedør. Men stor, det er den.
Problemet med den er at den til tross for størrelsen, er litt for kort. Jeg får
en del turbulent vind mot hjelmen. Derfor kjører jeg med propper når jeg skal
kjøre mer enn en times tid.

I forbindelse med litt mekking tok jeg av vindskjermen. Passende anledning til
å forsøke å kjøre "naked". Jeg har aldri kjørt en sykkel utenskikkelig vindskjerm.

La meg ta det positive først: Fint med "ren" fartsvind mot hjelmen. Sunden suser, men
fordi den ikke er turbulent kunne jeg godt kjøre uten propper.

Men hvordan noen kan kjøre fast uten vindskjerm, det kan jeg ikke forstå. I gangfart
rundt i byen, OK. Kanskje en sprint opp til 50 km/t. Men i 100 km/t, for ikke å snakke om
i 150 km/t, da var det et mareritt. Jeg måtte klamre meg fast der en orkan (eller ti) forsøkte
å blåse meg av sykkelen.

Efter noen km hadde jeg krampe i armene efter å ha klamret meg fast, musklene i mage
og rykk helt utslitt av å kjempe mot vinden, og jeg var iskald av vinden som hade blåst
tvers igjennom jakken.

Nei, i morgen kommer låvedøren på igjen!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av AJ »

Har en liten mistanke om at italienske sykler er gode på dette med vindskjermer. Kanskje ikke alle italienske MC'er, men to som jeg har prøvekjørt virket å ha veldig god vindbeskyttelse uten særlig merkbar turbulens. Disse to, Aprilia 750 og Moto Guzzi 1200 Sport har ikke skjermer av noe større omfang å snakke om, men du verden! hvor effektive de var!
Kommer helt sikkert an på overkropphøyden til føreren, men i mitt tilfelle var disse to syklene bortimot perfekte i så måte.
Men det alene var ikke avgjørende som kjent, når det endelig valget av sykkel ble gjort...

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Vindskjerm

Legg inn av ZZR-Tom »

Det må vel seiast at det er og forskjell på nakne sykkler, noken gir overaskandes lite vindmotstand mens andre er slik som du beskreiv.
Enkelte sykkler så er speedo`n og turtelleren formet for å føre vekk vinden.
På Dragstaren eg hadde så var den magiske grensa 110kmt, men det eg sleit med var ikkje armer og rygg, men nakken. Det har muligens med hjelmen å gjere Shoei xr1000, men eg måtte kjempe for å holde haudet i riktig stilling, men så er jo ikkje sånne sykkler lagd for høgfarts kjøring heller då ;e (chopper/cruser/custom el ka farsken en skal kalle det)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av tagesk »

Bilde

Nå er jo ikke en GS helt uten vindbeskyttelse, selv uten skjerm.
Instrumentene og greier "stikker opp" ganske høyt.
Fra setet op "opp" til toppen av instrumentene må det da være nesten en halvmeter.

Vinden traff meg midt på brystet.
Nedenfor var det vindstille.
Så vindstille som det er på en motorsykkel i 150 km/t i det minste 8)

Jeg tittet på en Ducati Monster som sto parkert der jeg stoppet for å kjøpe (nok en) LED.
Den har jo omlag 1/10 av vindbeskyttelsen, selv når jeg har tatt av skjermen.

Kanskje er det hele et resultat av at jeg snart blir 50 år.

Sukk.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Vindskjerm

Legg inn av jhn »

Har det samme turbulensproblemet på V-Stromen, løsninga der va å tilte vindskjermen litt bakover slik at vinden ikke går over hodet, men heller ikke nedenfor haka. Når vinden treffer bare hjelmen blir det ikke kaldt eller for mye vindpress på kroppen. Litt mere jevn vindstøy, men ikke så mye at æ har vurdert ørepropper.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Vindskjerm

Legg inn av ZZR-Tom »

tagesk skrev:Jeg tittet på en Ducati Monster som sto parkert der jeg stoppet for å kjøpe (nok en) LED.
Den har jo omlag 1/10 av vindbeskyttelsen, selv når jeg har tatt av skjermen.

Kanskje er det hele et resultat av at jeg snart blir 50 år.

Sukk.

[TaSK]
Må huske på at det er ikkje altid det er størelsen det kjem ann på :knegg
En vindaviser kan vere liten og effektiv vist den er forma riktig.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1602
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Vindskjerm

Legg inn av Kjellrf »

jhn skrev:Har det samme turbulensproblemet på V-Stromen, løsninga der va å tilte vindskjermen litt bakover slik at vinden ikke går over hodet, men heller ikke nedenfor haka. Når vinden treffer bare hjelmen blir det ikke kaldt eller for mye vindpress på kroppen. Litt mere jevn vindstøy, men ikke så mye at æ har vurdert ørepropper.
Ganske enig her. :-)

Vindskjermen må enten være så stor at vinden går over /treffer akkurat toppen av hodet.
Eller så må vinden treffe under hjelmen, over skuldrene. Det å kjøre naken er nok også en treningssak, men skal du kjøre fort over lengre tid, trenger man en STOR tankveske.
Den tar av for vind og turbulens. Min pers er 220 på meteret med naken sykkel (og tankveske+ bag bak), med jevn kjøring i 180-210 der det var mulig. Men gjorde ikke det rett ut fra Kiel...
Og sykkelen var min Z1000A2 fra 78 :prop:

Ellers hadde jeg en Guzzi California EV med den store originalskjermen. Kompisen min kunne fortelle at han kunne ligge i 130-140 med sigaretten i munn, og aska datt nærmest rett ned på tanken... ;e

På mange sykler med et lite kåpeglass, blir det mindre støy/turbulens når man tar av glasset.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Vindskjerm

Legg inn av jhn »

Kjellrf skrev:
Ellers hadde jeg en Guzzi California EV med den store originalskjermen. Kompisen min kunne fortelle at han kunne ligge i 130-140 med sigaretten i munn, og aska datt nærmest rett ned på tanken... ;e
.
Sånn var det også på min Shadow 1100. Det e vel den beste mc æ har hatt mtp vind

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Vindskjerm

Legg inn av MrErling »

National Cycle har til og med lagd noe som de kaller Windshield Bible!

http://www.nationalcycle.com/whybuy.html" onclick="window.open(this.href);return false;
For de som berhersker engelsk, er det mye vettug info.
Men for de som ikke behersker engelsk, har de lagd denne: Bilde

Her er ett lite tips, til den som vil ha det, på en fin liten sak ( vindskjerm) som jeg bruker til min GSX, og som er svært effektiv, og ikke minst stilig.
Det er selvsagt National Cycle's sin F-Series™ F-18
Jeg merker ikke noe til kjørevind, annet enn at det blir litt raskere nedkjølt på brystet i kjølig vær, der hvor fartsvinden treffer.
Jeg har aldri blitt sliten av fartsvinden!, men nå "cruiser" ikke jeg over 140 kmt. :prop:

Her er GSX'n med National Cycles skjerm
BildeBilde


:prop:
Og her er link: http://www.nationalcycle.com/catalogue/FSeries.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av MaxTron »

På begge Vmaxene er det en "magisk" grense en plass mellom 120 og 130 hvor det går ifra å ha følelsen av "å sitte ute og kjenne at du lever og kjører sykkel", til å bli "det her suser for mye og blir for tungt i lengden".

Det synes æ i og for seg er helt greit.

Trur at når det først er nakent er det bedre desto mere nakent, vinden blir mere jevnt fordelt.
Noe av det verste æ har kjørt med tanke på vind er diversion 900 med orginal skjerm, følte at æ hadde mere vindsus på den i 70 enn på gammelMax'n i 140!! :oh Virka som den samla opp all vinden og den traff fra midt i hjertehøyde og opp med fokuspunkt midt på visiret.

Kanskje BMW'n med bare høye instrumenter virker på en lignende måte..?
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Svar