Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
VÅRFORBEREDELSER
Skulle vel egentlig lagt inn dette i en annen tråd, men siden jeg har min "egen", bruker jeg den.
Kjerringa er bortreist hele uka, så nå er Saaben kastet ut av varmgarasjen og sykkelen hentet inn fra den andre.
Jeg hadde tenkt å bytte kjede og drev i kveld, men det ble selvsagt mere omfattende enn først planlagt.
Vel, man kan ikke la seg vippe av pinnen, av med kjeden og bakhjulet. Så bort med det bakre drevet. Navet var fullt av gørr ( gammelt kjedefett ) så det ble til at "delevaskeren måtte hentes frem. Selvsagt var jeg fri for Whitesprit, men heldigvis hadde fruen kjøpt inn lampeolje etter teorien om at jula varer helt til påske, så det var plenty igjen av den.
Hvis noen lurer: Lampeparafin egner seg ikke til å fjerne kjedefett av fin gammel årgang!
Vel, man tager hva man haver.
I mitt tilfelle ble det rødsprit, og etter en times gnikking og skrubbing var jeg blitt ganske heftig og begeistret. Men navet var rent !
Endelig klart for montering. Trodde jeg.
Lageret i navet var ferdig, så i morgen blir det tur innom en verktøybutikk for å se etter lager og tetningstring.
Det var årets første kveld i garasjen, jeg brukte bare tre timer, ikke verst. Det blir enda mange flotte kvelder før våren kommer, helt sikkert med nye overraskelser.
p.s. Æ blir gørrsur hver gang Æ oppdage en ny feil, men desto mer fornøyd når den e reparert, det e det som e det fine med gammel sykkel.
Skulle vel egentlig lagt inn dette i en annen tråd, men siden jeg har min "egen", bruker jeg den.
Kjerringa er bortreist hele uka, så nå er Saaben kastet ut av varmgarasjen og sykkelen hentet inn fra den andre.
Jeg hadde tenkt å bytte kjede og drev i kveld, men det ble selvsagt mere omfattende enn først planlagt.
Vel, man kan ikke la seg vippe av pinnen, av med kjeden og bakhjulet. Så bort med det bakre drevet. Navet var fullt av gørr ( gammelt kjedefett ) så det ble til at "delevaskeren måtte hentes frem. Selvsagt var jeg fri for Whitesprit, men heldigvis hadde fruen kjøpt inn lampeolje etter teorien om at jula varer helt til påske, så det var plenty igjen av den.
Hvis noen lurer: Lampeparafin egner seg ikke til å fjerne kjedefett av fin gammel årgang!
Vel, man tager hva man haver.
I mitt tilfelle ble det rødsprit, og etter en times gnikking og skrubbing var jeg blitt ganske heftig og begeistret. Men navet var rent !
Endelig klart for montering. Trodde jeg.
Lageret i navet var ferdig, så i morgen blir det tur innom en verktøybutikk for å se etter lager og tetningstring.
Det var årets første kveld i garasjen, jeg brukte bare tre timer, ikke verst. Det blir enda mange flotte kvelder før våren kommer, helt sikkert med nye overraskelser.
p.s. Æ blir gørrsur hver gang Æ oppdage en ny feil, men desto mer fornøyd når den e reparert, det e det som e det fine med gammel sykkel.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Steinkastar
- Innlegg: 315
- Registrert: 15 feb 2011, 20:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
- Bosted: Oslo
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
p.s. Æ blir gørrsur hver gang Æ oppdage en ny feil, men desto mer fornøyd når den e reparert, det e det som e det fine med gammel sykkel.[/quote]





Veritas Aequitas
LUHG
LUHG
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Der var begge drevene og bakhjulet på plass. Kjeden får vente til i morra.
Jeg har begynt å gruble litt på om jeg skal lage meg et testverktøy for å sjekke injektorene.
Trenger en beholder som tåler 4-5 bar, 1,5 volts batteri, bryter og måleglass med fin gradering.
Tanken er å sette bensintrykk på ei og ei dyse, koble på strøm i x antall sekunder og la bensina sprute ned i måleglasset.
Så vil jeg tro at man får en brukbar sammenligning, både av kapasiteten og i tillegg ser jeg om dysene holder tett når de er stengt.
Blir vel rene brannbomba, det må ihvertfall være "no smoking" så lenge testinga pågår.
Jeg har begynt å gruble litt på om jeg skal lage meg et testverktøy for å sjekke injektorene.
Trenger en beholder som tåler 4-5 bar, 1,5 volts batteri, bryter og måleglass med fin gradering.
Tanken er å sette bensintrykk på ei og ei dyse, koble på strøm i x antall sekunder og la bensina sprute ned i måleglasset.
Så vil jeg tro at man får en brukbar sammenligning, både av kapasiteten og i tillegg ser jeg om dysene holder tett når de er stengt.
Blir vel rene brannbomba, det må ihvertfall være "no smoking" så lenge testinga pågår.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Har jo en dysetester her, men kanskje ikke helt det du er ute etter?? Og koster jo litt og da.. :http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... sindiesel/Jompa skrev:Der var begge drevene og bakhjulet på plass. Kjeden får vente til i morra.
Jeg har begynt å gruble litt på om jeg skal lage meg et testverktøy for å sjekke injektorene.
Trenger en beholder som tåler 4-5 bar, 1,5 volts batteri, bryter og måleglass med fin gradering.
Tanken er å sette bensintrykk på ei og ei dyse, koble på strøm i x antall sekunder og la bensina sprute ned i måleglasset.
Så vil jeg tro at man får en brukbar sammenligning, både av kapasiteten og i tillegg ser jeg om dysene holder tett når de er stengt.
Blir vel rene brannbomba, det må ihvertfall være "no smoking" så lenge testinga pågår.

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
MaxTron skrev:
Har jo en dysetester her, men kanskje ikke helt det du er ute etter?? Og koster jo litt og da.. :http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... sindiesel/
Testern ser fin ut, men jeg trenger ikke skruekopling mot dysene, og trykket på mine er ikke mer enn 2,5 bar.
Så jeg "jobber" videre med min egen ide`.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Er nok mere tiltenkt høytrykksdyser til direkteinnsprøytning den der ja..
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27447985" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er en flott en fra ei gyllen tid, -30tallet! En skikkelig Gammel-Dansk
Og Jompa, det er kanskje noe for deg, det er Luftkjølt Rekke-Firer
Her er en flott en fra ei gyllen tid, -30tallet! En skikkelig Gammel-Dansk

Og Jompa, det er kanskje noe for deg, det er Luftkjølt Rekke-Firer

Sist redigert av ArcticTiger den 18 mar 2011, 19:15, redigert 1 gang totalt.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Nimbusen virker servicevennlig med tanke på ventiljustering 

- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Snakka litt med han ene som skulle på tur http://www.kccd.no/" onclick="window.open(this.href);return false; på messa for 2 år siden, æ spurte om de ikke var vinglete og ustabile sideveis med den flattjerns-ramma. Han sa at jo de var ganske ustabile ja, men når en fikk stiva de opp med sidevogna så ble der riktig så bra
Har forøvrig ikke fått med mæ navna Fisker & Nielsen før, man det forklarer jo navnevalget på det de fortsatte å produsere da de la ned motorsykkelproduksjonen, nemlig støvsugere..

Har forøvrig ikke fått med mæ navna Fisker & Nielsen før, man det forklarer jo navnevalget på det de fortsatte å produsere da de la ned motorsykkelproduksjonen, nemlig støvsugere..
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Joda, sykkelen er fin. Trur nesten Yamaha har hentet inspirasjon fra denne, ramma ligner til forveksling på ei FZR 1000 ramme.ArcticTiger skrev:http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=27447985
Her er en flott en fra ei gyllen tid, -30tallet! En skikkelig Gammel-Dansk![]()
Og Jompa, det er kanskje noe for deg, det er Luftkjølt Rekke-Firer
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Det er gått noen dager siden sist jeg skrev, ser allikevel av tråden "lever". Etter å ha surfet på "MaxTroneffekten" en stund, er det vel på tide å skrive noen linjer igjen.
Sist mandag var jeg å kjøpte marsnummeret av Bike for at jeg så et interresant bilde på forsida. GSX 1100E, 82 mod.
En lynrask smuglesing gjorde at jeg oppdaget Old Bastards- artikkelen, vel, jeg måtte selvsagt ha bladet.
Bike kjøpte 4 gamle sykler for ca 20`pr stk, GPz 900, CB 900, GSX 1100 og XJ 900 og kjørte dem direkte på testbanen.
Test av 30 års gamle sykler høres jo spennende ut, jeg har lest igjennom testen flere ganger. Den gir nok et riktig bilde av hva man kan få for 20 000.
Men...........
Skal en test bli noenlunde riktig, må man vel kunne vente at journalistene ihvertfall sørger for at støtdemperne er i orden, og at gaffelolje og bremseklosser er byttet ?
Jeg har ingen tro på at Hondaen har 10 meter lengre bremselengde enn de tre andre, med nye klosser og ny bremsevæske.
Og hva var bremselengdene da syklene var nye ?
Sist mandag var jeg å kjøpte marsnummeret av Bike for at jeg så et interresant bilde på forsida. GSX 1100E, 82 mod.
En lynrask smuglesing gjorde at jeg oppdaget Old Bastards- artikkelen, vel, jeg måtte selvsagt ha bladet.
Bike kjøpte 4 gamle sykler for ca 20`pr stk, GPz 900, CB 900, GSX 1100 og XJ 900 og kjørte dem direkte på testbanen.
Test av 30 års gamle sykler høres jo spennende ut, jeg har lest igjennom testen flere ganger. Den gir nok et riktig bilde av hva man kan få for 20 000.
Men...........
Skal en test bli noenlunde riktig, må man vel kunne vente at journalistene ihvertfall sørger for at støtdemperne er i orden, og at gaffelolje og bremseklosser er byttet ?
Jeg har ingen tro på at Hondaen har 10 meter lengre bremselengde enn de tre andre, med nye klosser og ny bremsevæske.
Og hva var bremselengdene da syklene var nye ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Tror nok at mange slike MCtester ofte er ei tidtrøyte for selvutnevnte glupinger,men dette
skal jeg ikke skrive i bladet..
Men i disse Gyllene Tider,lurer jeg litt på åssen det står til nordpå,er stadig litt opptatt
av slikt selv om jeg ikke har vært oppi der på snart 40 år...
Men trivdes faktisk på Porsangmoen,jeg ama ! Og så godt forhåndsbestilt øl hos
trelasthandleren i Lakselv..

skal jeg ikke skrive i bladet..

Men i disse Gyllene Tider,lurer jeg litt på åssen det står til nordpå,er stadig litt opptatt
av slikt selv om jeg ikke har vært oppi der på snart 40 år...

Men trivdes faktisk på Porsangmoen,jeg ama ! Og så godt forhåndsbestilt øl hos
trelasthandleren i Lakselv..


Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Det er fremdeles full vinter, vi har ikke hatt så mye sne på mange år. I går hadde vi snestorm, så jeg fikk kjørt John Deere hele kvelden.Intruder skrev:Tror nok at mange slike MCtester ofte er ei tidtrøyte for selvutnevnte glupinger,men dette
skal jeg ikke skrive i bladet..![]()
Men i disse Gyllene Tider,lurer jeg litt på åssen det står til nordpå,er stadig litt opptatt
av slikt selv om jeg ikke har vært oppi der på snart 40 år...![]()
Men trivdes faktisk på Porsangmoen,jeg ama ! Og så godt forhåndsbestilt øl hos
trelasthandleren i Lakselv..![]()
Porsangmoen er knapt et minne, garnisonen er lagt ned. Idag er HV 17 de eneste som har fast tilhold i leiren.
I tillegg brukes leiren til trening av Nato-soldater fra Europa som skal lære seg å fryse på fingrene.
Jeg var selv på GP i 85, i MFABtt. Hvilken avd var du i ? Og hvilket år ?
Trelasthandleren har nok sluttet med både øl og sterkere varer, det er omsider kommet pol i Lakselv også.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Jeg var infanterist,i pi-tropp hvor jeg gjorde et rekordraskt avertissement fra menig til visekorporal det året jeg var der.
Kom opp i januar,og opplevde vinteren og mørketida,gjorde ikke meg så mye.
Myggen
var verre....
Hadde mange fine opplevelser,satane perkele,pol også? ...kanskje jeg kommer alt i sommer..
Hæhæ..


Kom opp i januar,og opplevde vinteren og mørketida,gjorde ikke meg så mye.

var verre....

Hadde mange fine opplevelser,satane perkele,pol også? ...kanskje jeg kommer alt i sommer..
Hæhæ..


Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;