Nye dekk- forvirret....

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Nye dekk- forvirret....

Legg inn av XRing »

Gjenoppliver denne tråden...

Jeg regner med å skifte dekk midt på sommeren en gang (siste skifte var i fjor høst), og vil da vekk fra Metzeler Lasertec. Jeg har fått anbefalt Bridgestone BT45, som visstnok skal være en stor forbedring. Men hvorfor ikke ta dette et skritt lengre?

Sykkelen er en Yamaha XJ 600 Diversion og er (som de våkne nok har fått med seg) satt opp med diagonaldekk i utgangspunktet. Har noen av dere erfaring med å bytte fra diagonal- til radialdekk på denne typen sykler?
Jeg vet at styre/rammegeometri setter begrensninger, men klarer ikke å google meg frem til en entydig anbefaling hvorvidt dette er lurt eller ikke. Kunne ha lyst til å teste nye Michelin Pilot Road III...
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Nye dekk- forvirret....

Legg inn av Dexter »

Hva angår dekk så synes jeg det er utrolig enkelt: Michelin Road Pilot 3 :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Nye dekk- forvirret....

Legg inn av XRing »

Dexter skrev:Hva angår dekk så synes jeg det er utrolig enkelt: Michelin Road Pilot 3 :thumleft
Nettopp de jeg har lyst til å prøve. Men hvis sykkelen blir ukjørbar pga helt feil geometri og demping er det ikke mye vits :sorry
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Nye dekk- forvirret....

Legg inn av Dexter »

XRing skrev:
Dexter skrev:Hva angår dekk så synes jeg det er utrolig enkelt: Michelin Road Pilot 3 :thumleft
Nettopp de jeg har lyst til å prøve. Men hvis sykkelen blir ukjørbar pga helt feil geometri og demping er det ikke mye vits :sorry
Det tror jeg ikke du kommer til å få noe problem med, men jeg kan ikke være talsmann for en slik påstand, for dette har jeg ikke faglig bakgrunn for...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38116
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nye dekk- forvirret....

Legg inn av AJ »

God erfaring med Michelin PilotRoad 2 på Tiger'n bidrar helt klart til sterk tro på PilotRoad 3.
Blir nok helt sikkert å bytte til 3'ern i løpet av sesongen, ja!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Nye dekk- forvirret....

Legg inn av XRing »

Elolz skrev:Ring og hør med din lokale Michelin forhandler da :thumleft
Will do. Men jeg er redd jeg får standardsvaret: "Bruk dekktypen som sykkelen er konstruert for". Og det betyr diagonaldekk. Tviler på at dekkgaukeren tar risken på å anbefale noe som ikke støttes av sykkelprodusenten. Riktignok er ikke dette USA, men de vil uansett kunne sitte med noe av ansvaret dersom sykkelen skulle bli ustabil og jeg gå alvorlig på trynet.

Men som nevnt av dere her, tror jeg også det vil kunne gå helt fint. Ihvertfall så lenge jeg finner rette dimensjonene. Gammel sykkel = smale dekk.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Svar