Ja enten vi vil det eller ikke, så nermer vintern seg med stormskritt. Tengte da vi kunne starte et tema som ommhandler dette med vinterlagring.
Jeg har sykkelen min stående på klubbhuset. Der har vi gjevn temeratur hele vinteren. Før hadde jeg den faktisk stående i stua. Fineste og dyreste møbelet jeg noen gang har hatt..
Det som jeg har som en liten hovedregel, er å bytte olje(ne) før vinteren, slik at den står med ny olje. Så husker jeg på å vedlikeholdslade batteriet. Har gele batteri, så syre slipper jeg å sjekke. Ellers så går jeg over hele sykkelen iløpet av vinteren. Hyggelig når gutta sammler seg og vi tar oss en kopp kaffe (gjerne med noe attåt) , mens vi holder på..
Hvordan gjør dere det? Dere har sikkert mange gode tips å komme med.. :
Akk ja,... det lakker og lir mot den mørke fæle vinteren da jeg ikke kan kjøre MC'n lenger,.. snufs. Må vel snart vurdere en offroader, slik at jeg kan spenne på piggdekk og frese rundt i snøkavet hele vinteren??
Vel vel, det er jo litt artig å bruke vinteren til å sjekke over sykkelen også da. Jeg lagrer den innendørs i gode varme lokaler, og da har jeg bra med tid til å "pusle" litt med sykkelen. Ikke minst er det hyggelig å møtes flere stykker til "mekking" av og til.
************************************************
Her er mine tips:
1. Begynn med å vaske grundig.
- Ta av eventuelle kåpedeler slik at du får vasket motoren skikkelig ren.
- Sjekk samtidig etter oljelekkasjer og andre ting som tilsier ekstra tilsyn.
- Rengjør og smør opp kjede og drev, se etter skader og slitasje (jamfør instruksjonsbok, verkstedhåndbok).
- Ta så frem voksen og poler alle lakkerte deler.
2. Skift olje i motor og eventuelt drivverk (kardang).
- Det samler seg mye avfallsstoffer i brukt olje som kan skade motoren, og så slipper du å skifte når sesongen begynner.
3. Sjekk så resten av sykkelen.
- Se etter slakk i hjullager, svingarm og styrelager.
- Sjekk kjøleveske og bremseveskenivå, (bør skiftes annet hvert år).
- Sjekk slitasje på bremseklosser og bremseskiver, og at de er hele og uten synlige feil.
- Sjekk dekk og felger for skader.
- Se etter oljelekkasje på gaffelben og støtdempere.
- Smør opp alle wire slik at de går lett. Da vil du bevare dem lengre og du slipper problemer langs veien til sommeren.
- Gå over det elektriske anlegget. Se etter slitasje på ledningsisolasjon, rens og smør alle kontakter med 5-56.
- Sjekk at alle lyspærer virker.
- Smør så opp tenningslåsen og eventuelt andre låser.
4. Tøm forgasserene for bensin
(det sitter som regel en tappeskrue i bunnen på flottørhusene).
- Hvis dette ikke er mulig, steng bensinkranen og kjør motoren til den stopper.
- Skal sykkelen lagres utendørs i varierende temperaturer, bør bensintanken fylles opp eller tømmes helt.
- Hvis du velger å ha tom tank, bør du fylle litt olje opp i den og fordele oljen rundt i tanken. Dette gjøres for å forhindre rust, forårsaket av kondens.
5. Koble fra og ta ut batteriet.
- Sjekk væskenivå og etterfyll eventuelt med destillert vann.
- Lagre batteriet på et egnet sted (gjerne kaldt, men frostfritt), og gi det en vedlikeholdsladning en gang i måneden.
- Bruk ikke bil-lader, men en egen type lader for MC-batterier. Du vil da ha et batteri i topp stand, når våren kommer.
6. Det ideelle er å lagre sykkelen innendørs i romtemperatur.
- Hvis den må lagres på et sted med både varme og kuldegrader, bør deler av stål få en dusj med 5-56. Dette for å forhindre rustdannelse ved kondensering.
- Sykkelen bør helst lagres slik at forhjul og bakhjul ikke berører gulvet, enten ved bruk av hovedstøtte eller spesielle racingstøtter foran og bak.
- Hvis dette ikke er mulig, kan du fylle litt ekstra luft i dekkene og flytte sykkelen litt frem og tilbake i løpet av lagringsperioden. Dette gjør du for å forhindre flate partier på dekkene, som kan være ubehagelig å kjøre med.
7. Tid for service?
- Hvis sykkelen din trenger service, så er vinteren beste tiden å gjøre dette på. Verkstedene har som regel god kapasitet i denne årstiden. Hvis du venter til våren, kan du risikere å vente i flere uker på både service og eventuelle deler, når du har som mest lyst til å være ute og kjøre.
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.
For meg, ingen klargjøring for vinteren.....da jeg kjører hele vinteren når været er snill med meg. Jeg byttet oljen for 2000 km siden og regner med å bytte oljen rundt våren. Foretrekker å kjøre når jeg vil men helst uten Erna Solberg sittende bakpå da jeg hater dårlig stabilitet... og en sykkel som 'skvulper' her og der.
Selv så bruker jeg å levere inn sykkelen til vinterlagring rundt slutten av november om føret tillater det . Tar da full service, + skifter alt av slitte deler. I år må det i tillegg til full service, skiftes både bakhjulslager, kjede og drev, og for ikke å nevne det, etter min hårreisende tur på bakhjulet for ikke lenge siden, må det også skiftes pedal for bakbremsen, den knakk da jeg gikk på ryggen .
Håy..
Min vinterlagring blir i garasjen hjemme. Har ikke varme der, så jeg må smøre inn sykkelen med et eller annet stoff. C-RC eller 5-56 er et greit middel.
Det kan også være greit å ta på litt totaktsolje i den siste tanken med bensin. La den gå en liten stund, så motoren får en god oljefilm innomhus. Dette legger seg også i forgasseren og hindrer uttørring.
Kjører enda...så lenge det er over 0gr. kjører jeg. Håper på enda en par uker...
Håy..
Da er sykkelen vasket og jeg er i gang med å klargjøre den for vinteren. Det er enda kjørevær, men en uke vakt og vi er kommet oss langt ut i oktoberen. Har også noen timer med Daelimen til min datter før jeg kan si meg helt vinterklar.
Skulle det bli en ekstrem fin dag etter vaktuka min, blir det nok en liten tur tenker jeg.
Sykklene blir i år også lagret i garasjen her hjemme. Lett å komme til hvis man skulle finne på noe lurt.
For mitt vedkommende er det slik. Jeg bodde i et hus med garasje tidligere, men da jeg solgte det ble det vanskelig å plassere sykkelen. Jeg har ikke plass i boden og jeg vil ikke la den stå ute i bakgården en hel vinter.
Jeg kan sette den gratis hos en kunde av firmaet jeg jobber for, men biken trengte service og vask - og da tenkte jeg at jeg like greit kunne parkere hos mc-butikken der jeg kjøpte den. 1.500,- er en del penger, men ikke så mye i forhold til at jeg vet at biken blir tatt godt vare på og at den står trygt.
I vinter skal jeg lagre sykkelen inne i fyrromet, dette blir nok helt topp da jeg forventer en levelig temperatur. Det blir nok mange kose stunder med vedlikehold og utforsking av sykkelen i løpet av vinteren.
Før om årene har den stått inne i en kald kjeller, dette er nok best for sykkelen, men ikke for meg som ønsker å stelle litt med sykkelen i påvente av bedre tider........
Kaster meg på her med et lite spørsmål. Dette er forøvrig min første post her, glad for å finne et forum for MC!
Sykkelen min ble kjøpt nå i høst, men sesongen ble desverre altfor kort. For i dag ble sykkelen parkert for vinteren, og batteriet tatt ut.
Men jeg er litt usikker på dette med motoroljen. Min kunnskap fra tidligere tilsier at brukt motorolje inneholder rimelig aggressive avfallstoffer, og burde ikke stå på en motor gjennom vinteren. Men da jeg tilfeldigvis snakket med en av fyrene på Motorspeed på Lillehammer om dette, sa han at "de" (tydeligvis hele gjengen utpå der) lagret syklene med gammel olje på, og byttet den først til våren. De tappet heller ikke forgasserene, slik jeg ville trodd, og slik som det anbefales her.
Men angående oljen, så heller jeg egentlig til at den burde byttes nå. Er det i så fall en spesiell grunn til at man IKKE bytter oljen nå men venter til vårs, eller er dette litt som smaken og baken?
Sveigdalen, jag har samma uppfattning som du. Byter olja innan vinterlagring. Hojen står med ny olja hela vintern, och den oljan kör jag vidare med på våren.
B. Sveigdalen: I følge det jeg har lært, så dannes det etsende væsker i gammel olje, og det er derfor helt naturlig å bytte oljen før man vinterlagrer. Uansett; hvorfor ta sjansen på noe annet
Håy..
Hei og velkommen hit til forumet B. Sveigdalen. Ja du bør nok bytte olje før du vinterlagrer. Det kommer selvfølgelig ann på hvor langt sykkelen er gått. Er sykkelen gått bare et par tusen km, er det ikke noe problem å la den stå med oljen på.
Jeg bytter olje en gang i året, det vil si når jeg vinterlagrer. Kjører mellom 8 - 10 000 km i året. Kjører custum så det går ikke i de høye turtallene så jeg kan kjøre litt lengre på intervalene en en turtallsmaskin.
Gammel olje (slitt olje) vil renne lettere av en hva en ny olje gjør. Ny olje er seigere og legger seg som en beskyttende film i motoren.
Å selv ta servicen på doningen syntes jeg er en del av det å ha motorsykkel. Alle kan lære å ta deler av servicen selv. Og alle de som i dag kan en del, har begynt en gang. Med litt hjelp av andre eller fra en instruksjonsbok kan man finne ut hvordan man bytter olje på motor, gear og kardang. Å bytte plugger, gaffelolje og kjølevæske burde også gå med litt veiledning i starten. Å justere ventiler og forgassere er ikke så enkelt. Motorer med 1 eller 2 forgassere kan man klare med en del trening.
Men på en del doninger må man jo demontere halve sykkelen for å komme til. Sytti- og åttitallsdoninger er stort sett enklere å mekke med selv, og da som sagt spesielt de med få sylindere.
Alt i alt er det en urskog av modeller. Og de fleste er ulikt bygd opp. Men der er jo det som gjør dette så fasinerend.
Vinterlagring i år går ut på full demontering, lakkering av ramme og tank samt montering av ny kåpe. Overhaling av gaffel med progressive fjærer og bremser samt montering av Scottoiler. Kommer også en ny Corbinsal som skal på. Gleder meg sykt til våren. Hver gang jeg ser på kvitteringene fra Tyskland og USA ler jeg lenge og tar meg en cognac. :
Fj'en har ikke gitt annet enn positive opplevelser og blir ikke byttet ut de første årene.
Et tips...jeg fikk noen riper i plexiglasset. En kompis i akvariebransjen ga et tips om rubbing og polering. Knallbra resultat...sparte 650.- dersom jeg hadde kjøpt ny i Australia ...mot 1170.- pluss frakt i Norge......ny cognac.
Joppe skrev:Vinterlagring i år går ut på full demontering, lakkering av ramme og tank samt montering av ny kåpe. Overhaling av gaffel med progressive fjærer og bremser samt montering av Scottoiler. Kommer også en ny Corbinsal som skal på. Gleder meg sykt til våren. Hver gang jeg ser på kvitteringene fra Tyskland og USA ler jeg lenge og tar meg en cognac. :
Fj'en har ikke gitt annet enn positive opplevelser og blir ikke byttet ut de første årene.
Et tips...jeg fikk noen riper i plexiglasset. En kompis i akvariebransjen ga et tips om rubbing og polering. Knallbra resultat...sparte 650.- dersom jeg hadde kjøpt ny i Australia ...mot 1170.- pluss frakt i Norge......ny cognac.
Kan forklare nærmere hva du brukte og hvordan du gjorde det da du fikk "knallbra resultat". Jeg har også fått noen riper i et av kåpglassene mine da jeg modifiserte det litt. Ripene er på innsiden, men jeg skulle likevel gjerne fått de fjernet...
Det jeg har erfart gjennom noen år, er at det er ikke alltid det dyreste som er best.
Mange ganger klarer man seg med en vask, med litt lampeolje i vannet. Sykkelen/bilen blir ren og blank. Plasten får et skinn som nytt, ja hvis det ikke er alt for mye oppripet.
Dette produktet har jeg prøvd og det funker veldig bra, også på ganske markante riper. Men man må bruke en del tid for å få de bort.
Så er man tålmodig går det bra å fjerne små og store riper med dette produktet.
Jeg har brukt det på en vindskjerm. Hvordan det egner seg på f.eks. såkalte ripesikre visir vet jeg ikke. På disse er det vel et slags herdingsbelegg eller noe lignende, som kanskje egner seg dårlig til å bli påført flytende kjemikalier...