Dexter skrev:Banditmannen skrev:Går det an å håpe at denne saken kan få innvirkning på arbeidsmetoder, prosedyrer og ikke minst bedre veistandard?
Men det er vel kanskje for mye å håpe på...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10091233" onclick="window.open(this.href);return false;
Har denne saken fått noen avslutning? Konklusjon?
Nei, saken har vel akkurat starta.
Utdrag fra VG-artikkelen:
13. mai 2008 blir Statens Vegvesen varslet om en utglidning i veien like før inngangen til Husersvingen i retning Ask på fylkesvei 428.
Naboer karakteriserer forholdene som trafikkfarlige.
14. mai bestiller vegvesenet utbedringsarbeider av Mesta, men tross purringer dukker de ikke opp på stedet før 29. mai.
De setter da opp lyssignal og skilter med veiarbeid mens hullet ble fylt med pukk og grus.
Til tross for at hullet ikke blir asfaltert beslutter den ansvarlige basen å ta ned igjen skiltingen idet man forlater stedet.
I retten begrunnet Mesta manglende asfalt med at massene først måtte få «sette seg».
I mangel av asfalt sliter imidlertid trafikken på det tre meter lange og 1,2 meter brede grusfeltet i veien.
Massen blir kastet opp på veibanen. Basen løste problemet med å koste veibanen når
Mesta i henhold til rutinene følger opp stedet med jevne mellomrom de nærmeste dagene.
31. mai holder en MC-fører på å miste kontrollen over sykkelen på stedet.
Til Romerikes Blad forklarer han senere at hjulene glir på den løse grusen på asfalten.
3. juni passerer Statens Vegvesens lokalt ansvarlige og Mesta-basen stedet sammen.
Vegvesenets mann konstaterer da at det fortsatt mangler asfalt,
og skal da ha fått forklart dette med at asfaltlappebilen sto på verksted.
Dagen etter, 4. juni mellom klokka 11 og kl 12 ringer en nabo på nytt til Statens Vegvesen
og varsler om at veien ennå ikke er ferdig utbedret av Mesta.
Innen klokken 15 har Mesta reist til stedet, men uten å asfaltere.
Man vurderer heller ikke forholdene som så trafikkfarlige at det er nødvendig med fareskilt.
Kl. 15.47 omkommer motorsyklist Cato Paulsen på stedet. Da valgte veimyndighetene å fareskilte veien.
Dagen etter blir hullet asfaltert. Jobben tar 10-15 minutter.
Er ikke så kjent med rettsprosedyrer, eller hvor mange ankeinstanser man risikerer å måtte gjennom, håper bare at det kan komme en dom i favør av saksøker!
En dom som kan skape presedens, slik at noen kan stilles til ansvar for manglende utbedring av en trafikkfarlig veier.
Eller faller jo alt ansvar ene og alene på oss trafikanter!
Uten en dom i favør av saksøker, kan jo veimyndighetene bare lene seg tilbake å si "Dette er veldig beklagelig, men vi har gjort alt vi kunne!
Det et trafikantenes plikt å kjøre etter forholdene, sånn er det bare."
