"Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
Erling
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Erling »

mekkern skrev:bomullsfiltre har egne rensevesker og oljer.
som jeg viser til i ett svar noen plasser ovenfor mekkern :mk

forøvrig har jeg funnet denne linken om hva og hvordan BMC lager sine filtere. http://www.linkauto.com.au/history.php?id_company=11" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er ikke så stødig i engelsk , men der står det bl.a.:
..filter must be very light, must be made of the best raw materials and must improve performance. For this reason we use only alloy mesh with epoxy coating to ensure protection from petrol fumes and from oxidization due to the humidity of the air. The filtering material is composed of a special cotton gauze soaked with low-viscosity oil to give you the best air permeability
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Brukeravatar
Erling
Motorsykkelen din: GT750j og GSX 1400K2
Kontakt:

Legg inn av Erling »

[/quote]
Vasker man BMC med parafin også og settes de inn med motorolje?.[/quote]

motorolje?
tror du bør sjekke ut de linken jeg har lagt ut på denne tråden.
Forøvrig har jeg renset og oljet mitt BMC filter med orginalt rense/ojlekit, og den oljen var svært tynn og lettflytende..
Garasje status:
1972 model, Suzuki GT750j i fargen Candy Lavendel
2002 model, Suzuki GSX1400 K2 i fargen hvit og blå.
Anbefalte linker; http://classicsuzuki.no, http://nmcu.org/ og http://www.mctc.cc/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Har kjørt bortimot 10000 km. (tror jeg...) etter at jeg satte inn et Pipercross luftfilter i TDM'en.

I dag hadde jeg tid til å demontere omtrent halversykker'n for å ta det ut, sjekke og eventuelt vaske det og olje det inn på nytt.
Pipercross er litt annerledes enn andre ettermarkedsfiltre og det kan de som er interessert i lese mer om her.

Jeg fulgte bruksanvisningen; sprayet på rensevæske, børstet det pent og pyntelig inn i det svamplignende luftfiltermaterialet, renset med varm vann etter noen minutter med forsiktig trykk og lot det lufttørke, noe som tok noen timer i det kjølige sommerværet vi hadde her i dag på Østlandet.

Da det var tørt sprayet jeg på et tynt lag med spesialoljen fra Pipercross og satte filteret på plass igjen.
Så var det klar for en testkjøring.
Og du verden! :oh
Jeg fikk nesten et lite sjokk!! Gassresponsen var merkbart bedre og sykker'n gikk mye bedre!

Eller... :scratch

Er dette bare innbildning?

Har noen andre merket forskjell etter første rens av slike filtre, være seg BMC, K&N eller andre?

Tysnes
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83

Legg inn av Tysnes »

Satt KN filter på gpz,en i vår. Virket som om den gikk litt magert(men så var det kun +5 grader)så satt gamle filteret til bake igjenn. Nå star KN-filteret på hylla. Såg veldikt åpent ut(kunne nesten se igjennom) burde kanskje vert dyset om ved bruk av åpnere filter.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

er vel ikke så pussig at den går bedre med riktig forhold mellom luft og bensin?
selv om filtret ikke SER veldig møkkete etter en del mil. bør det være mye bøss i de ellers virker de ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

hjc
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 S -02 mod.

Legg inn av hjc »

Kjøpte et DNA-filter fra England. Monterte det på Bandit'en og satte av gårde. Det ble bare tull, filteret var for åpent og ga for mye luft slik at blandingen ble helt feil. De prøvde å justere forgasserne på merkeverksted uten å lykkes. Må nok dyse om gasserne for å bruke filteret - NOT! Det står nå i eske på hyllen og samler støv. Bare tull å rote med noe som fungerer perfekt. Kjøpte heller et 14 t. framdrev og et 47 t. bakdrev for å prøve meg fram med div. utvekslinger og få mer futt på den måten - som om det trengs :redface

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Disse effektluftfiltrene passer vel egentlig best til sykler med innsprøytning hvor blandingsforholdet justeres selv automatisk etter en vis tid, om jeg har forstått 'teorien' rett... :8-[

Hadde både KN og Pipercross filter i luftfilterboksen til TDM'en, dog ikke begge samtidig... ;e
Synes Pipercross'en funket bedre; bla. bedre gassrespons og muligens litt mer effekt... :-J

Triumph Tiger 1050, som jeg har nå, leveres med Pipercross produsert originalt papirfilter, som jeg har byttet ut med Pipercross 'effektfilter'.
Skal bli interessant å se hvordan dette fungerer... :jada:

Brukeravatar
MrErling
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes

Legg inn av MrErling »

:vs

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Noen lurer kanskje på hvor ofte vaskbare filtre son K&N, BMC og Pipercross skal sjekkes og rengjøres.
Siden jeg har Pipercross og ikke funnet noe om dette i svært kortfattede infomaterialet som fulgte med, skrev jeg likesågodt en e-post til produsenten og spurte og fikk dette svaret tilbake:
Pipercross quiestion.PNG
Har hørt at K&N anbefaler filterreingjøring hver 50K, noe jeg synes virker i lengste laget...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Det stemmer at K&N anbefaler rengjøring og re-olje hver 50k km. Var ihvertfall det som sto på mitt filter. Men det sto også at man måtte rengjøre det oftere hvis man kjørte i fuktige og støvete omgivelser.
Jeg kommer nok til å ta det hver 10k km.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Jeg har hatt konisk KN filter på alle mine bensin BMWer (bil) og har rengjort/renset filter hver vår, eller ved 20k km. Hva enn som kom først.
På Z3'en gadd jeg ikke å rense, der byttet jeg til nytt, men hadde også en ganske kvass motor i den.

MC luftfilter renser/bytter jeg hver vår, uansett kjørestand... De står mer utsatt og trekker mer rusk inn enn på biler (stort sett). Så et hyppig bytte/rens gjør absolutt ingen skade.

EDIT:
Angående pollen... Vanskelig... KN er ofte veldig bra, men alle aftermarked er ofte "bedre" enn orginalen fordi den slipper til mer luft. Og da også mer rusk... Så alt er en vurderingsak.

På bil, er det veldig ofte en DOWN-TUNING å bare bytte til åpent konisk luftfilter. Bilprodusentene legger inn mye tid og budsjet for å få ting til å virke optimalt for motoren. Men lydmessig er det minst 30 ekstra hk.. hehe...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

For mitt K&N filter i bilen (TVRen) merket jeg meg at det skulle renses og oljes hvert andre år og det kunne renses 25 ganger. Så jeg har filter i noen år framover :D Antal km husker jeg ikke, men det var langt over det jeg kjører med den på to år.
At det er "downtuning" å bytte til åpnere luftfilter er bare tull, men det krever at man endrer injectionmappet, eller bytter dyser på en forgassermotor,

Ellers har jeg siden mitt forrige innlegg i tråden åpnet motoren som har gått uten luftfilter. Ikke noe spor etter stein eller store partikler som er sugd inn, men slitasjen på sylinderne er betydelig. Men det er ikke plass til luftfilter så Triumphen går fremdeles uten. :jada:

Brukeravatar
Blackbird
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Legg inn av Blackbird »

Ser mange har prøvd K&N filter med forskjellige resultat.I april satte jeg på et selv på en Cbr 1100 XX,og d virket bra første tiden (inj.motor) I slutten av mai/juni begynte den å rykke/uvevn gange ved krypkjøring,og ved 2500-3500 omd.på høygear.Forhørte meg på diverse nettsteder o.l.og d viste seg at mange hadde samme problemet.Ringte da en XX spesialist fra Oslo,og han kunne fortelle at disse motorene var i utgangspunktet satt opp på mager blanding for å klare avgasskravene og ved et så åpent filter som gir mye mer luft enn d orginale ble blandinga så mager at motorn ikke klarte å omstille seg,den fikk rett å slett for lite bensin.Og d igjen gir for høy temp. i forbrenningskammer.Skal dette fungere må motor dyses om med et åpnere ek.anlegg.OG det måtte rengjøres hver 600mil sa han fordi den store luftmengden tar med seg mere dritt(org.18000km) Dette var mer enn nok av opplysninger for meg til å sette på d vanlige orginale filteret.Etter 14 daga/3uker var rykking og ujevn gange borte.

GLOBUZZ
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS-07

Legg inn av GLOBUZZ »

satte på KN filter på min 07 gs... kul lyd fra innspruten, litt mer bass i påtta og litt rappere svar på gassen.... i vinter monteres zard potte tror dte blir "gøy" til våren

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

GLOBUZZ skrev:satte på KN filter på min 07 gs... kul lyd fra innspruten, litt mer bass i påtta og litt rappere svar på gassen.... i vinter monteres zard potte tror dte blir "gøy" til våren
Hey GLOBUZZ :vs
Og velkommen til oss her på MCsiden.no :thumleft

Har, som du sikkert har lest siden du er innom denne tråden, Pipercross-filter på min Triumph Tiger og mener å merke forskjell etter at jeg satte inn dette, ja!

Når det gjelder Zard slip-on vet jeg at flere Tiger-eiere er veldig godt fornøyd med sine Zard'er ;-)
Selv kjører jeg på Arrow Race på Trumpen :P :p og er godt fornøyd med det :knegg

Svar