Stempelringer og andre finurligheter
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Stempelringer og andre finurligheter
I fjor byttet jeg stempelringer og stempler på GPz 1100en min fra 83.
Jeg satte inn brukte stempel i nyhonede sylindre. Både stempeler og sylindre er innenfor målene for maks slitasje.
Overhalte samtidig toppen, freste ventilsetene og byttet ut innsugsventilene. Ventilklaringen er ok på alle.
Sykkelen er kjørt ca 1500 km etter dette.
I dag målte jeg kompresjonen, etter å ha kjørt sykkelen på tomgang i ca 10 minutter. Motoren var varm, men ikke verre enn at jeg kunne
skru løs pluggene uten å brenne fingrene.
Fikk 8 - 8,5 bar på samtlige sylindre. De burde ligge på ca 10+ iflg boka.
Er det noen mulighet for at ringene trenger mer enn 1500 km kjøring før det tetter skikkelig ?
Jeg håper og tror at ventilene er tette, har testet toppen med bensin før den ble montert.
Jeg satte inn brukte stempel i nyhonede sylindre. Både stempeler og sylindre er innenfor målene for maks slitasje.
Overhalte samtidig toppen, freste ventilsetene og byttet ut innsugsventilene. Ventilklaringen er ok på alle.
Sykkelen er kjørt ca 1500 km etter dette.
I dag målte jeg kompresjonen, etter å ha kjørt sykkelen på tomgang i ca 10 minutter. Motoren var varm, men ikke verre enn at jeg kunne
skru løs pluggene uten å brenne fingrene.
Fikk 8 - 8,5 bar på samtlige sylindre. De burde ligge på ca 10+ iflg boka.
Er det noen mulighet for at ringene trenger mer enn 1500 km kjøring før det tetter skikkelig ?
Jeg håper og tror at ventilene er tette, har testet toppen med bensin før den ble montert.
Sist redigert av Jompa den 03 apr 2011, 15:05, redigert 1 gang totalt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Innkjøring av nye stempelringer
Nei, heller null gass. Stengte spjell.mekkern skrev:hadde du full gass under målingen?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Innkjøring av nye stempelringer

Måles med full åpning på spjeld.....




If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Innkjøring av nye stempelringer
Venter spent på resultatet , tenker det kom seg med mere luft i sylindrene . Gammelt triks er å helle litt olje i sylinder rett før komp måling , viss trykket da øker... ja da er det mest sannsyneleg att ringene ikkje tetter nok .
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Innkjøring av nye stempelringer
Stempel ringer bør være tette etter 1.500 km. Ble det pusset og gnikket i gamle spor, kan det ha ligget noe rusk igjen som sørfer for litt lekasje, men fra 10:1 til 8:1 er et stort dropp.
Hvordan er det med andre pakninger og lister, kan de være lekasje i topppakninga?
Hvordan er det med andre pakninger og lister, kan de være lekasje i topppakninga?
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Innkjøring av nye stempelringer
Ja, jeg tok en ny måling i går kveld, varmkjørte motoren i 10 min, av med plugghettene og full gass, fikk i overkant av 9 bar.Tysnes skrev:Venter spent på resultatet , tenker det kom seg med mere luft i sylindrene . Gammelt triks er å helle litt olje i sylinder rett før komp måling , viss trykket da øker... ja da er det mest sannsyneleg att ringene ikkje tetter nok .
Men pga dårlig batteri ble det bare til at jeg målte 1 sylinder. Men siden jeg tidligere har fått ganske jevne målinger, har jeg foreløpig friskmeldt motorn.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Innkjøring av nye stempelringer
Ny toppakning i fjor, motorn går pent og jevnt, så det er ingen grunn til å tro at det er lekkasje der.Crinos skrev:Stempel ringer bør være tette etter 1.500 km. Ble det pusset og gnikket i gamle spor, kan det ha ligget noe rusk igjen som sørfer for litt lekasje, men fra 10:1 til 8:1 er et stort dropp.
Hvordan er det med andre pakninger og lister, kan de være lekasje i topppakninga?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Innkjøring av nye stempelringer
Dårlig med strøm på batteriet gir også lavere hastighet på starteren, så med friskt batteri er nok kompen bra den.. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Innkjøring av nye stempelringer
Problemet på GPZ1100 var for stor klaring mellom stempel og sylindre (mange var borret for romslig fra fabrikk, spesielt 81/82). Målte du hvilken diameter stempel og sylindre hadde, og at de ikke var over limit'en, sammen?
Tror også du bør vente til våren og ta en lang tur før du måler kompen.
Og hvis spjella sto stengt, er det en grunn til å få feil kompresjon. Du skal også ta ut luftfilteret før komp.test. Opplevde en gang på en Z650 rundt 6,5 kg komp, men da vi tok ut luftfilteret, blei det som det skulle være.
Personlig liker jeg mye bedre en sylinderlekkasjetest. Den forteller hvor stor sylinderlekkasjen er, og også hvor problemet er, fordi lufta fiser ut der det er utett. Fattigmannstesten er å hogge en tennplugg, sveise på en luftnippel og bare kjøre trykk i sylinderen. Da hører du hvor det lekker (stempelet på topp).
Ellers er det ikke bra å kjøre lenge på jevnt turtall ved innkjøring. Du kan glassere sylinderveggene ( den feilen har jeg gjort på XL100S'en jeg kjøpte en gang, den gikk jo bare i 78 km/t i toppfart, hele tida...).
Tror også du bør vente til våren og ta en lang tur før du måler kompen.
Og hvis spjella sto stengt, er det en grunn til å få feil kompresjon. Du skal også ta ut luftfilteret før komp.test. Opplevde en gang på en Z650 rundt 6,5 kg komp, men da vi tok ut luftfilteret, blei det som det skulle være.
Personlig liker jeg mye bedre en sylinderlekkasjetest. Den forteller hvor stor sylinderlekkasjen er, og også hvor problemet er, fordi lufta fiser ut der det er utett. Fattigmannstesten er å hogge en tennplugg, sveise på en luftnippel og bare kjøre trykk i sylinderen. Da hører du hvor det lekker (stempelet på topp).
Ellers er det ikke bra å kjøre lenge på jevnt turtall ved innkjøring. Du kan glassere sylinderveggene ( den feilen har jeg gjort på XL100S'en jeg kjøpte en gang, den gikk jo bare i 78 km/t i toppfart, hele tida...).

Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Innkjøring av nye stempelringer
Takk for mange gode råd,og ja Kjellrf, stemplene og sylindrene var innenfor målene alle sammen.
Men luftfilteret kan da umulig gi så stor motstand at det påvirker komptesten? Hvis det ikke er svært skittent da.
Men luftfilteret kan da umulig gi så stor motstand at det påvirker komptesten? Hvis det ikke er svært skittent da.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Innkjøring av nye stempelringer
Vet ikke hva kompresjonen skal være på 1100 gpz..Jompa skrev:Ja, jeg tok en ny måling i går kveld, varmkjørte motoren i 10 min, av med plugghettene og full gass, fikk i overkant av 9 bar.Tysnes skrev:Venter spent på resultatet , tenker det kom seg med mere luft i sylindrene . Gammelt triks er å helle litt olje i sylinder rett før komp måling , viss trykket da øker... ja da er det mest sannsyneleg att ringene ikkje tetter nok .
Men pga dårlig batteri ble det bare til at jeg målte 1 sylinder. Men siden jeg tidligere har fått ganske jevne målinger, har jeg foreløpig friskmeldt motorn.
På 1983 mod. 750 gpz er service limit minimum 8,7kg og max 1kg forskjell mellom sylindere.
If it ain't broke, I'll break it.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Innkjøring av nye stempelringer
Min 8,2 kg/cm2 eller 115 psi. Max 10% avvik mellom sylindrene.ejs skrev:Vet ikke hva kompresjonen skal være på 1100 gpz..Jompa skrev:Ja, jeg tok en ny måling i går kveld, varmkjørte motoren i 10 min, av med plugghettene og full gass, fikk i overkant av 9 bar.Tysnes skrev:Venter spent på resultatet , tenker det kom seg med mere luft i sylindrene . Gammelt triks er å helle litt olje i sylinder rett før komp måling , viss trykket da øker... ja da er det mest sannsyneleg att ringene ikkje tetter nok .
Men pga dårlig batteri ble det bare til at jeg målte 1 sylinder. Men siden jeg tidligere har fått ganske jevne målinger, har jeg foreløpig friskmeldt motorn.
På 1983 mod. 750 gpz er service limit minimum 8,7kg og max 1kg forskjell mellom sylindere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Innkjøring av nye stempelringer
Har du husket å gå over topplokksboltene en ekstra gang , etter pakningskifte ( fort å glemme) . Tenker motoren er god som gull 

- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Innkjøring av nye stempelringer
Siden det er en stempelringstråd, vil jeg ta med ett råd (etter erfaring med en Z1000J).
Husk å måle endegapet på stempelringene. På ovenfornevnte sykkel blei gapet for stort med std stempelringer, selv med std borring i sylinderen, og ingen slitasje (unntagen honinga). Så det var bare å kjøpe 0,5 overdim ringer og file til riktig endegap.
Dette fører i praksis til forhøyet oljeforbruk og dårligere komp hvis det ikke stemmer.
Endegapet måles ved å sette stempelringene (uten stempel) ned i sylinderen, og måle endegapet med bladsøker. Riktig mål står i verkstedhåndboka.
Husk å måle endegapet på stempelringene. På ovenfornevnte sykkel blei gapet for stort med std stempelringer, selv med std borring i sylinderen, og ingen slitasje (unntagen honinga). Så det var bare å kjøpe 0,5 overdim ringer og file til riktig endegap.
Dette fører i praksis til forhøyet oljeforbruk og dårligere komp hvis det ikke stemmer.
Endegapet måles ved å sette stempelringene (uten stempel) ned i sylinderen, og måle endegapet med bladsøker. Riktig mål står i verkstedhåndboka.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Innkjøring av nye stempelringer
Såvidt jeg husker, målte jeg ringene og fant ut at de var innenfor toleransen. Jeg skal ta en ny kompresjonstest til våren, må kjøpe nyttKjellrf skrev:Siden det er en stempelringstråd, vil jeg ta med ett råd (etter erfaring med en Z1000J).
Husk å måle endegapet på stempelringene. På ovenfornevnte sykkel blei gapet for stort med std stempelringer, selv med std borring i sylinderen, og ingen slitasje (unntagen honinga). Så det var bare å kjøpe 0,5 overdim ringer og file til riktig endegap.
Dette fører i praksis til forhøyet oljeforbruk og dårligere komp hvis det ikke stemmer.
Endegapet måles ved å sette stempelringene (uten stempel) ned i sylinderen, og måle endegapet med bladsøker. Riktig mål står i verkstedhåndboka.
batteri først. Hvis sneen forsvinner i år, skal jeg kjøre noen km på veien, så motorn har arbeidstemp før jeg måler.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Innkjøring av nye stempelringer
Noen som vet hva som er riktig kompresjon, på GPZ 1100 83-85 ?
Clymer-boka mi sier 10.7 :1.
Jeg har søkt på nett, og funnet flere forskjellige, fra 8,9 til 9,6.
Når jeg sammenligner med andre Kawaer fra samme periode, virker 10.7 helt usansynlig.
Takknemlig for RETT svar.
Clymer-boka mi sier 10.7 :1.
Jeg har søkt på nett, og funnet flere forskjellige, fra 8,9 til 9,6.
Når jeg sammenligner med andre Kawaer fra samme periode, virker 10.7 helt usansynlig.
Takknemlig for RETT svar.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Stempelringer og andre finurligheter
Ring og spør gutta på MC Partner. De spesialister på gamle Kawasaki og vet dette.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- Hjernen
- Innlegg: 802
- Registrert: 14 des 2010, 11:07
- Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
- Bosted: Porsgrunn
Re: Stempelringer og andre finurligheter
Eller Kawa-Bjørn; http://www.finnalle.no/kawa-spesialiste ... 84663.htmlKwak skrev:Ring og spør gutta på MC Partner. De spesialister på gamle Kawasaki og vet dette.
Hvis en gjør slik, funker det da tru??
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen