Gullkorn fra Ruter#

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av Baron von Waffel »

Ja, når det gjelder store kjøretøyer og blindsoner må vi ha to tanker i hodet samtidig. Den ene er at det er tungstransportføreren som har ansvaret i svært stor grad. Den andre er at det viktigsgte er å¨unngå ulykker uansett hvem som har ansvaret.

På sjøen er det praksis for at man omtrent alltid får skylddeling etter sammenstøt. Fordelingsbrøken kan variere, men det trekkes også inn hva begge parter gjorde eller kunne gjort for å unngå sammenstøtet.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av SveinT »

Hei igjen
Poenget med denne filmen ser for meg ut til å være å informere andre i trafikken
om farene de kan utsette seg for, om de ønsker å kjøre eller oppholde seg i nærheten
av store kjøretøy. Og ikke hvem som har skylda for hva. Det er jo alltid best
å tenke et par trekk frem, det hjelper jo lite hvem som har skylda når det smeller,
for den "lille" i ulykken. Det er jo slike filmsnutter som burde vært sendt jevnlig
på tv, i stedet for kun på de ytterst få reklamefrie tv-dagene i året.
Ekstra speil og kameraer er jo bra det, men ingen grunn til å stole 100% på
slikt utstyr heller. For det er vel ikke alltid linser og speil er tilstrekkelig rengjort
for skitt, is eller snø hos yrkessjafører heller. Så finnes det jo gode og mindre gode
førere her også, som det jo også gjør blant bilister og motorsyklister...

Gammelgutt

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av Gammelgutt »

Tidligere UPsjef nå leder av kjøreskolenes landsforbund (tror jeg de heter) Leif N Olsen utalte for noen år siden at det burde være obligatorisk for alle som skal ta førerkort å være med i store kjøretøy. Da ville de kunne forstå hva det er å kjøre store doninger.

Jeg har aldri kjørt leddbuss men "vanlge" på tolv meter og langbusser på over femten meter. Mange steder i Oslo må en bruke begge filene i egen kjøreretning for å komme rundt gatehjørner. Da var det å bruke blinklys og legge seg på midtstreken for at det ikke skulle oppstå farlige situasjoner. Opplevde mer enn en gang privatbilister på yttersiden med halve bilen over dobbel heltrukken gul linje. Eller bilister som fosøkte å kjøre på høyre side av bussen før høyresving. =;

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av ZZR-Tom »

Prøv å kjør oppover en glat og smal bakke for så å møte billister som skal fan meg presse seg forbi, er ikkje mykje morro å stope opp med 50t i en bakke på glatta :ills
No har eg lagt lastebil kjøringa fra meg så eg slipper å irritere meg over slikt meir ;e

Gammelgutt

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har også gitt meg med storbil, kjører bare sykkel. :8-[

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av ZZR-Tom »

Kjører fremdeles store maskiner men det er på lukket område :b_c:

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av RuneMC »

Vel, har som sagt forståelse for at fysikkens lover krever at vogntog og busser noen steder trenger mye mer plass en personbil, men "kjøper" ikke denne forklaringen for alt. Noe skyldes rett og slett litt "ego" kjøring.

Her er forresten et lite sitat fra lokalnyhetene
http://rha.no/nyheter/ner-meid-ned-i-fo ... -1.6047801
De har begge kjørt bak mange tømmertrailere på Hurumveiene og har sett at de stadig kutter svingene på uoversiktlige steder
Ikke så bra for oss på MC, men neppe unikt hverken fra trailere eller personbiler... Fra ifjor har vi jo også sett at vogntog kan blokkere hele veiens bredde ved utkjøring fra rasteplass på uoversiktlig sted. (Dødelig for han som kom på MC)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av Intruder »

Vi må alle ta ansvar for at trafikken skal gli greit,og som innfødt hemmeltitting er
jeg ihvertfall av de som synes det er høl i hue inni byene..
Men de som kjører der daglig er jo kjent der og da glir alt selvsagt så mye greiere..
Husker før da Oslobilistene tutet til de fleste,unntatt oss bønda med D eller E som
startbokstav på skiltet...hæhæ.. :lol
Og er det noen jeg beundrer så er det yrkessjåfører. :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
KaffeLars
Innlegg: 17
Registrert: 08 mar 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Yamaha fz1s 2008, Honda GL 1800 2005
Sted: Ålesund

Re: Gullkorn fra Ruter#

Legg inn av KaffeLars »

SveinT skrev:
Blitt fortalt av lastebilsjåfør at blindsonene er enorme på lastebil å forbikjøring i rundkjøring av slike dumt.
Her er en film som viser hvor farlig det er å bevege seg i en lastebil sin blindsone.
Bremselengder osv.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=drScRI37ZrU[/video]
Synes dette er en bra film som burde vært vist til alle..
Utrolig mange som overhodet ikke tenker når de ferdes i området rundt storbiler. Det er nok av historier om sjåfører som mister førerkort og jobb pga. andres uvitenhet.
(Min oppfatning er at tungbil-sjåfører mister førerkortet "rutinemessig" etter en ulykke/uhell mens etterforskning/sak foregår.)

Eks.: http://www.rbnett.no/lokal/molde/article301293.ece" onclick="window.open(this.href);return false;


Men.. det er også altfor mange storbil-sjåfører som kjører som om de skulle ha stjålet både bil,gods og diesel.. -OG som prøver å lese det med liten skrift på bilen foran.. =;
Nåværende sykkel: Yamaha fz1s `08 & Honda GL 1800 Goldwing `05

Svar