Det har kommet nye regler for bruk av lys på dagtid. Alle som har sett en ny Audi vet hva jeg snakker om. Det er de (svært) kraftige lysene som ikke er dimmet, men som man likevel bare ser på dagtid. Bamsefar er moderne, og velutstyrt på mange måter. Dette bildet Viser Bamsefar på cairca 50 meters avstand, uten lys.

Det grunnleggende problemet er at lysene blir kraftigere. Det vil si at de blender mer. Derfor blir lyskasterne også bedre og bedre. En god lysklaster, det er en som fokuserer lyset dit det skal og ikke gir “strølys”. Til å være mer enn 10 år gammel har Bamsefar veldiog gode lyskastere. De gamle H4-pærene er forferdelige (i denne forstand), og den pingle-avskjermingen som finnes inne i selve pæren fungerer bare når du har dårlige pærer. Bamsefar bruker H1, har en linse som fokuserer lyset, og en skjerm inne i lyskasteren som sikrer en sylskarp avslutning av lyset. Men, derfor, han synes ikke så godt selv med nærlyset på. Det er ikke tilstrekkelig med strølys til å gjøre ham synlig. Det hjelper ikke at han kaster mye lys ned på veien.
Legg ellers merke til at den LED'en som er montert på yttersiden av hver sidekofftert, den er i praksis usynlig på dagtid. De to LEd'ene står forresten 978 mm fra hverandre.

Det tradisjonelle svaret på dette er å kjøre med parklys + tåkelys. Fungerer, men særlig i land med sterkt press om konformitet, som Norge, der har man vært mer opptatt av at det teknisk sett ikke er tillatt å kjøre med tåkelys uten at det er tåke, enn at det faktisk er viktig at kjøretøy blir sett på dagtid. Dette er ikke på noen måte bare et MC-problem. Biler med Xenon (HID) har ekstremt sterke lamper, og svært gode lyskastere. Derfor synes de dårligere enn biler fra 80-tallet til tross for at lampene er bedre!
FN og EU kommer Norge til unnsetning. Som vanlig. Det er et faktum at når solen skinner og det er dag, da blendes man ikke av en moderat lampe selv om den ikke er blendet. Solskinn er omlag 10.000 LUX. De 1.000 – 1.500 LUX som kommer fra en 55W halogen blender ingen. I det minste ikke på noen måte som er trafikkfarlig (medmindre den som ser lampen får panikk og ringer 112 for å få stoppet forbryteren).
Uansett – de nye reglene ECE 87 aksepterer dette, og tillater lamper på inntil 400 LUX rettet mot øynene på motkommende trafikk. Kravene er at de ikke kan brukes sammen med noe annet lys. I mørket vil de blande uhemmet. Derfor: Om du skrur på parklyset for å få lys på instrumentene i bilen, da slukker lampene! Denne typen lys heter Daytime Running Lights.

Kravene til DRL er altså at de skal være kraftike (400 LUX), lyse rett i øynene på motkommende trafikk, være montert der man tidligere hadde tåkelys (min 250 max 1500 mm fra bakken, max 250 mm fra ytterkant og min 400 mm fra hverandre), være koblet slik at de slukker når noe annet lys tennes. Til nød kan man tillate at de dempes til “markeringslys” når noe annet lys tennes. Det er den løsningen jeg har valg på Bamsefar.
[TaSK]