Jeg hadde sykkelen på storservice etter jeg kjøpte den...så kjørte jeg den i et par måneder før sesongen var over ifjor...De bytta alt av slitedeler osv... Er oljeskift og eller andre ting nødvendig nå før sesongstart da? (Den har stått kaldt i vinter).
Noen som har en tips el link til en sjekkliste før jeg begynner å bruke sykkeln hver dag.... ? :)
Vårklargjøring? Oljeskift osv
Re: Vårklargjøring? Oljeskift osv
Mangen meiner at olje skift tar en ved slutten av sesongen, det er vist for di en brukt olje står og gasser under lagring.
Eg bytter ved 5000km og/eller ved vinterparkering, då er det tut og kjør ved sesong start
har du kjørt over 2000km i fjor sommer er det sikkert greit å skifte olje og evnt filter vist det er behov.
Lengesiden bremseveska er bytta? Den bør vel skiftast annakvert år.
Sjå etter på bremsene og prøv dei ut før du legger avgårde, er også greit å ta nokre bremsetest/øvinger så en får feelingen for bremsene tilbake
Eg bytter ved 5000km og/eller ved vinterparkering, då er det tut og kjør ved sesong start

har du kjørt over 2000km i fjor sommer er det sikkert greit å skifte olje og evnt filter vist det er behov.
Lengesiden bremseveska er bytta? Den bør vel skiftast annakvert år.
Sjå etter på bremsene og prøv dei ut før du legger avgårde, er også greit å ta nokre bremsetest/øvinger så en får feelingen for bremsene tilbake
Re: Vårklargjøring? Oljeskift osv
Antar du ikke har kjørt så mye de siste to månedene av fjorårs sesongen. Du behøver ikke skifte olje på nytt nå, men det vil være bra for motoren å bli kjørt god og varm på første turen.
Det beste er å skifte olje når sykkelen settes bort etter endt sesong. Grunnen til dette er at oljen da er helt ren og ikke skaper avleiringer i motoren, ikke inneholder vann og ikke inneholder syre. Det siste kommer av at bensin inneholder litt svovel. Oljen er tilsatt basiske tilsettningsstoffer for å kompensere for syredannelsen (svovelsyre), men det beste er altså at oljen er helt ren og fin.
Når du har skiftet oljen på høsten bør motoren kjøres varm for å få dene nye oljen godt fordelt. Altå ikke bare tappe av gammel og helle på ny.
Det beste er å skifte olje når sykkelen settes bort etter endt sesong. Grunnen til dette er at oljen da er helt ren og ikke skaper avleiringer i motoren, ikke inneholder vann og ikke inneholder syre. Det siste kommer av at bensin inneholder litt svovel. Oljen er tilsatt basiske tilsettningsstoffer for å kompensere for syredannelsen (svovelsyre), men det beste er altså at oljen er helt ren og fin.
Når du har skiftet oljen på høsten bør motoren kjøres varm for å få dene nye oljen godt fordelt. Altå ikke bare tappe av gammel og helle på ny.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC