Spørsmål ang oljestand bil
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Spørsmål ang oljestand bil
Var og hentet vår 2005 mod corolla diesel fra service i går, reagerte litt på at jeg var fakturert for 5,3 liter med olje. Sjekket gammel faktura hvor det sto 4,3.
I dag peilet jeg oljen og oljenivået var 7-8 mm over max merket på peilepinnen. bør jeg kreve avtapping og unnskyldning eller går dette greit?
I dag peilet jeg oljen og oljenivået var 7-8 mm over max merket på peilepinnen. bør jeg kreve avtapping og unnskyldning eller går dette greit?
Re: Spørsmål ang oljestand bil
Finn ut hva som er riktig volum for bilene din ( husk oljefiltervolum også)
Har de hatt på 9 dl for mye, så bør de rette dette opp, f .eks suge 9 dl opp eller lign.
Om det er 9 dl for mye, så er det ganske MYE for mye ,,,
På moderne biler er det noen ganger andre hensyn å ta når man peiler osv...sjekk eventuelt i bilens manual.

Har de hatt på 9 dl for mye, så bør de rette dette opp, f .eks suge 9 dl opp eller lign.
Om det er 9 dl for mye, så er det ganske MYE for mye ,,,
På moderne biler er det noen ganger andre hensyn å ta når man peiler osv...sjekk eventuelt i bilens manual.

"Do the right thing"
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Spørsmål ang oljestand bil
snakket med verkstedet. de skal tappe av litt. men jeg rekker ikke innom der før i neste uke
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Spørsmål ang oljestand bil
Å kjøre med for mye olje i motoren kan skape overtrykk, som er langt i fra heldig.bergenser83 skrev:snakket med verkstedet. de skal tappe av litt. men jeg rekker ikke innom der før i neste uke
Er faktisk sunnere for motoren å kjøre med for lite olje enn for mye.
Men utrolig amatør messig av verkstedet å fylle for mye.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Spørsmål ang oljestand bil
En LITER for mye olje? Ville tappet ut litt umiddelbart for å unngå det Crinos påpeker .. Fort gjort og kan veldig fort være verdt det! Bytt olja selv så slipper man sånt 

-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Spørsmål ang oljestand bil
da har jeg vært innom verkstedet hvor de tappet av en liter olje og la seg flat. de hadde blingset i tabellen og lest 5,3 i stedet for 4,3. fikk 200 kr tilbake og en liter olje i tilfelle jeg skulle trenge det. Når jeg googler hva som kan skje så er jeg glad jeg fikk tappet av. har kjørt ca 100 km med en liter for mye...
Re: Spørsmål ang oljestand bil

Hvor høyt oljetrykk er det i en motor ...max / min?
Og når når man max oljetrykk? Ved fullt gass pådrag?

Noe skal man jo lure på,,,

"Do the right thing"
Re: Spørsmål ang oljestand bil
Det er ikke oljetrykket som blir høyere, det er regulert av en ventil. Det som kan bli høyere er "lufttrykket" i motoren som gjør at pakninger kan ryke eller olje bli presset ut.
Ta det helt med ro, det skal litt til for at dette skal skade motoren. Når du nå har fått tappet av litt olje er alt i orden.
Uprofft av verkstedet å ikke peile oljenivået etter påfylling, men bare bruke tabell for hva oljevolumet skal være. Oljenivået skal peiles!
Ta det helt med ro, det skal litt til for at dette skal skade motoren. Når du nå har fått tappet av litt olje er alt i orden.
Uprofft av verkstedet å ikke peile oljenivået etter påfylling, men bare bruke tabell for hva oljevolumet skal være. Oljenivået skal peiles!
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Spørsmål ang oljestand bil
Oljetrykket er det samme men når det blir for mye olje i motoren vil det bli mindre luftvolum inne i motoren og veivakslen vil begynne å plaske i olja-dette gjør at luftingen på motoren ikke fungerer skikkelig og trykket inne i blokka vil øke-spesielt ved høyt turtall dette kan sprenge pakninger og belaste motoren for hardt.
Edit:
hm.. skriver visst sakte..
fyller alltid litt for lite olje-starter opp så filtret fyller seg-venter litt og etterfyller til korrekt nivå..
Edit:
hm.. skriver visst sakte..

fyller alltid litt for lite olje-starter opp så filtret fyller seg-venter litt og etterfyller til korrekt nivå..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Spørsmål ang oljestand bil
Peiles olja ved kald eller varm motor,eller er nivået omtrent det samme ? 

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Spørsmål ang oljestand bil
Kald eller varm olje har lite å si for peilinga da mengden er den samme. Men peiler du på varm motor må du vente til olja har rent ned. Den renner jo også litt lettere når den er varm da. Skal du etterfylle bør du ikke fylle kald olje på helt varm motor (har jeg hørt). Samme med andre vesker egentlig...
Det er det samme for skylda hvem som har den...
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Spørsmål ang oljestand bil
enkelte motorer og stort sett alla automatkasser og servoer har forskellig nivå kald/varm.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Spørsmål ang oljestand bil
På min bil står det klart og tydelig i instruksjonsboka at olja skal peiles mens motoren er på driftstemperatur.
Noe av det verste med for mye olje på motoren er faktisk MANGELEN på smøring...
Høres utrolig feil ut, men veiva kan "piske" olja, som da igjen fører til at oljepumpa tar med seg pisket olje som igjen fører til dårlig smøring. Dårlig smøring på ventilene er ikke noe man har lyst til å prøve seg på... En annen sak er at det økte "lufttrykket" inne i motoren ødelegger pakninger, som krever at hele motoren må ut av bilen og demonteres for å bytte pakninger.
I korte trekk... Å kjøre med for mye olje på motoren er ganske nasty.
En liter formye kan være nok!
Til: bergenser83
Vil anbefale deg å aldri mer bruke det verkstedet igjen... Om de slurver med å lese tall, er det fort gjort at de også slurver med tall når moment skal trekkes til...
Noe av det verste med for mye olje på motoren er faktisk MANGELEN på smøring...
Høres utrolig feil ut, men veiva kan "piske" olja, som da igjen fører til at oljepumpa tar med seg pisket olje som igjen fører til dårlig smøring. Dårlig smøring på ventilene er ikke noe man har lyst til å prøve seg på... En annen sak er at det økte "lufttrykket" inne i motoren ødelegger pakninger, som krever at hele motoren må ut av bilen og demonteres for å bytte pakninger.
I korte trekk... Å kjøre med for mye olje på motoren er ganske nasty.
En liter formye kan være nok!
Til: bergenser83
Vil anbefale deg å aldri mer bruke det verkstedet igjen... Om de slurver med å lese tall, er det fort gjort at de også slurver med tall når moment skal trekkes til...
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom