Hva med roadtrippen ? Jeg har selv tenkt meg på Harstadtreffet.Intruder skrev: ...kanskje jeg kommer alt i sommer..
Hæhæ..![]()
Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
På GP er HV-17, Alliert Treningssenter, Forsvarsbygg, Flo/F og Hæren (verksted) rett skal være rett!Jompa skrev:Det er fremdeles full vinter, vi har ikke hatt så mye sne på mange år. I går hadde vi snestorm, så jeg fikk kjørt John Deere hele kvelden.Intruder skrev:Tror nok at mange slike MCtester ofte er ei tidtrøyte for selvutnevnte glupinger,men dette
skal jeg ikke skrive i bladet..![]()
Men i disse Gyllene Tider,lurer jeg litt på åssen det står til nordpå,er stadig litt opptatt
av slikt selv om jeg ikke har vært oppi der på snart 40 år...![]()
Men trivdes faktisk på Porsangmoen,jeg ama ! Og så godt forhåndsbestilt øl hos
trelasthandleren i Lakselv..![]()
Porsangmoen er knapt et minne, garnisonen er lagt ned. Idag er HV 17 de eneste som har fast tilhold i leiren.
I tillegg brukes leiren til trening av Nato-soldater fra Europa som skal lære seg å fryse på fingrene.
Jeg var selv på GP i 85, i MFABtt. Hvilken avd var du i ? Og hvilket år ?
Trelasthandleren har nok sluttet med både øl og sterkere varer, det er omsider kommet pol i Lakselv også.

Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
På GP er HV-17, Alliert Treningssenter, Forsvarsbygg, Flo/F og Hæren (verksted) rett skal være rett!Dexter skrev:.

Ok, Æ dimma fra HV for 4 år siden og er ikke helt oppdatert.
De hadde forresten noen ordonnannsykler på GP da jeg var inne til førstegangstjeneste. Tempo 125 eller 150.
Håper jeg ikke røper noen forsvarshemmeligheter hvis jeg forteller at det hendte at streiffvakta tok seg en crosstur i skogen om natta, helst på sommeren da.
Det var ikke tenningslås på syklene, og de stod med full tank i en carport.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Hehe, ingen forsvarshemmeligheter det vel. Nå er det ingen sykler igjen noe sted nesten...
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
... bortsett fra noen Husaberg 450 sykler her og der. Morstad Motor har levert et knippe slike sykler til Forsvaret...Dexter skrev:Hehe, ingen forsvarshemmeligheter det vel. Nå er det ingen sykler igjen noe sted nesten...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Tråden din lever ja, fordi mange er interessert i de GYLLENE TIDER, vil æ tru. Og at mange innpå her opplevde den tida, enten med at de kjøpte sin første sykkel da, eller var for unge eller blakke, og måtte nøye seg med å drømme....
..Men hva er egentlig "MaxTroneffekten"??? Kan den defineres..?
..Men hva er egentlig "MaxTroneffekten"??? Kan den defineres..?
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Jeg har lagt merke til at når du har siste innlegg i en tråd, spretter lesertallene i været. Nå kunne jeg kommet med en sammenligning medMaxTron skrev:Tråden din lever ja, fordi mange er interessert i de GYLLENE TIDER, vil æ tru. Og at mange innpå her opplevde den tida, enten med at de kjøpte sin første sykkel da, eller var for unge eller blakke, og måtte nøye seg med å drømme....
..Men hva er egentlig "MaxTroneffekten"??? Kan den defineres..?
f eks Mærtha L og englene hennes, men sånt gjør man ikke i et seriøst forum som dette.
MaxTroneffekten kommer av at mange er nysgjerrige på hva du skriver, jeg er selv en av dem og syns at det er kjempepositivt.
Det er også noen av de andre på forumet jeg bare er nødt til å lese innleggene fra.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Hva har disse to 80-tallsheltene i et mc-forum å gjøre ?
Som ganske mange supersportsykler fra sent 70 og tidlig 80-tall, endte herrene Ulvang og Dæhlie opp med å
dra på tur.
Honda CBX, CB 900, Suzuki GS 1000, Kawasaki GPZ 1000, Yamaha XS 1100 m.fl ble alle lansert som supersportsmodeller. Etterhvert som
årene gikk, ble de til sportsykler, og til slutt tursykler.
Unntaket var XS 1100 som vel aldri er blitt markedsført som noen sportsykkel. Den var størst av japsene da den kom i 78, og det holdt
i massevis til at salget var sikret. Senere kom den i customverson og i en touringutgave med helkåpe og kofferter. Kawasaki 1300 ble
heller aldri markedsført som "supersport", merkelig nok (?)
Det samme skjedde med Kawasaki GPZ 1100. Da den kom i 81, og klarte kvartmila på under 11 sek som den første standardsykkelen, var
den "the KIng of superbikes" iflg Cycle.
I 83 kom den i ny verson, Unitrac. Men da hadde Kawa allerede lansert GPZ 900 som sin beste sportsykkel, så da måtte 1100en få en annen rolle, og ble til en sportstourer.
GPz,en fungerer bra selv idag, skal jeg sammenligne med en skiløper må det bli Thomas Alsgård. NM-bronse i år.
Mot dagens sykler må nok GPz,en min nøye seg med bronsemedalje.
Jeg vil uansett ikke gå med på at "dinosaurene" fra 80-tallet har dårlige kjøreegenskaper, som Bike påsto i marsnummeret.
De er bare mye tyngre og tregere i bevegelsen enn mange nyere sykler. Pluss svakere bremser, mykere ramme og endel andre små
ulemper som nye modeller mangler.
Det var kanskje noe av dette tråden om motorsyklers sjel handlet om ?
Som ganske mange supersportsykler fra sent 70 og tidlig 80-tall, endte herrene Ulvang og Dæhlie opp med å
dra på tur.
Honda CBX, CB 900, Suzuki GS 1000, Kawasaki GPZ 1000, Yamaha XS 1100 m.fl ble alle lansert som supersportsmodeller. Etterhvert som
årene gikk, ble de til sportsykler, og til slutt tursykler.
Unntaket var XS 1100 som vel aldri er blitt markedsført som noen sportsykkel. Den var størst av japsene da den kom i 78, og det holdt
i massevis til at salget var sikret. Senere kom den i customverson og i en touringutgave med helkåpe og kofferter. Kawasaki 1300 ble
heller aldri markedsført som "supersport", merkelig nok (?)
Det samme skjedde med Kawasaki GPZ 1100. Da den kom i 81, og klarte kvartmila på under 11 sek som den første standardsykkelen, var
den "the KIng of superbikes" iflg Cycle.
I 83 kom den i ny verson, Unitrac. Men da hadde Kawa allerede lansert GPZ 900 som sin beste sportsykkel, så da måtte 1100en få en annen rolle, og ble til en sportstourer.
GPz,en fungerer bra selv idag, skal jeg sammenligne med en skiløper må det bli Thomas Alsgård. NM-bronse i år.
Mot dagens sykler må nok GPz,en min nøye seg med bronsemedalje.
Jeg vil uansett ikke gå med på at "dinosaurene" fra 80-tallet har dårlige kjøreegenskaper, som Bike påsto i marsnummeret.
De er bare mye tyngre og tregere i bevegelsen enn mange nyere sykler. Pluss svakere bremser, mykere ramme og endel andre små
ulemper som nye modeller mangler.
Det var kanskje noe av dette tråden om motorsyklers sjel handlet om ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Jompa den 08 apr 2011, 00:16, redigert 1 gang totalt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Jompa skrev:
Jeg vil uansett ikke gå med på at "dinosaurene" fra 80-tallet har dårlige kjøreegenskaper, som Bike påsto i marsnummeret.
De er bare mye tyngre og tregere i bevegelsen enn mange nyere sykler. Pluss svakere bremser, mykere ramme og endel andre små
ulemper som nye modeller mangler.

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Det krever sin MANN å kjøre fort med de gamle syklene.
Desto mer overrasket blir eierne av de moderne "mopedene" når du kjører fra de...
Desto mer overrasket blir eierne av de moderne "mopedene" når du kjører fra de...

Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Har gammel sykkel,kjører som ei gammel TANTE.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Så du mener det er mange som er nysjerrige på hva slags svada æ har vasa ut på verdensveven "no igjen" ja..
Har ikke tenkt over det...
Veit ikke hvordan det er med Ullvang, men bjørn Dælie kjørte ivertfall en del motorsykkel rundt 2000-tallet, veit ikke om han fortsatt gjør det..
Her med DAG-STEINAR SUNDBY som innstruktør i 2001

Mange Superbike's som ble "nedgradert" til sportstouring etter hvert ja. FJ var vel en av de som kanskje ikke ble noen storsuksess so msuperbike, men den hadde jo en laaang karriere som sportstourer, er jo fortsatt en del av de å treffe
Trur testkjørerene fra Bike er ganske bortskjemte med det siste og råeste i alle kategorier, så kanskje ikke så rart de syns gammelsykklan er dårlige, det de IKKE forstår er at de IKKE SKAL samenligne dette direkte, blir jo feil det, er jo snart 30 år med utvikling imellom de i den reportasjen og det de er vant til å kjøre..
Forøvrig har æ en misstanke om at de sykklan de "testet" med fordel kunne vært gått over og bytta litt lager her og der, og synkronisert forgassere og sånt... De testet de jo "rett fra billigste selger"..

Har ikke tenkt over det...
Veit ikke hvordan det er med Ullvang, men bjørn Dælie kjørte ivertfall en del motorsykkel rundt 2000-tallet, veit ikke om han fortsatt gjør det..
Her med DAG-STEINAR SUNDBY som innstruktør i 2001
Mange Superbike's som ble "nedgradert" til sportstouring etter hvert ja. FJ var vel en av de som kanskje ikke ble noen storsuksess so msuperbike, men den hadde jo en laaang karriere som sportstourer, er jo fortsatt en del av de å treffe

Trur testkjørerene fra Bike er ganske bortskjemte med det siste og råeste i alle kategorier, så kanskje ikke så rart de syns gammelsykklan er dårlige, det de IKKE forstår er at de IKKE SKAL samenligne dette direkte, blir jo feil det, er jo snart 30 år med utvikling imellom de i den reportasjen og det de er vant til å kjøre..
Forøvrig har æ en misstanke om at de sykklan de "testet" med fordel kunne vært gått over og bytta litt lager her og der, og synkronisert forgassere og sånt... De testet de jo "rett fra billigste selger"..
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Det du skriv e som oftest både humoristisk og til dels fakta, så Æ syns ihvertfall de e kjempeartig å lese innleggan dine.MaxTron skrev:Så du mener det er mange som er nysjerrige på hva slags svada æ har vasa ut på verdensveven "no igjen" ja..![]()
Mange Superbike's som ble "nedgradert" til sportstouring etter hvert ja. FJ var vel en av de som kanskje ikke ble noen storsuksess so msuperbike, men den hadde jo en laaang karriere som sportstourer, er jo fortsatt en del av de å treffe![]()
Kossen i helvete kunne Æ glemme FJen ?
Utilgivelig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
I superbike i Norge i 84 var det Fritz Jacob og EF'en som var de skarpeste jerna, husker jeg. Men jeg husker ikke hvem som vant.
Den banebrytende GPZ900R (som vant stort på bane i utlandet i 84) kom ikke til Norge før i 85, da var GSXR og FZ750 blitt de skarpeste.
Utviklinga gikk fryktelig fort på 80 tallet. I 1980 var vel GSX1100 det råeste, I 1990 ZZR1100 (og i 1970 CB750). Må vel si at GSX'en ligna mer på CB750, enn ZZR...


Den banebrytende GPZ900R (som vant stort på bane i utlandet i 84) kom ikke til Norge før i 85, da var GSXR og FZ750 blitt de skarpeste.
Utviklinga gikk fryktelig fort på 80 tallet. I 1980 var vel GSX1100 det råeste, I 1990 ZZR1100 (og i 1970 CB750). Må vel si at GSX'en ligna mer på CB750, enn ZZR...

Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Plutselig blei det vår. Gårdsveien e et gjørmehav og isen e borte fra verandaen.
Det begynne etterhvert å klø i tenningsnøkkelen, men Æ ska enda drøye te over påske med å ta første turen.
Æ har lenge hadd kyst te å sjekke tilstanden på injektordysene på GPz,en. Har fundert lenge på hvordan Æ skulle få laga til et testverktøy
og e kveld va det endelig klart for testing.
Dysene står med et ganske konstant matetrykk på ca 2,5 bar, litt høyere med gasspådrag. De er elektrisk styrt og det er åpningstida på
hver "dush" som bestemmer hvor mye bensin motorn får. Det bestemmes igjen av motortemp, lufttemp, turtall og åpninga på gasspjeldene.
Enkelt ?
Æ måtte mao lage til et "måleinstrument" som kunne sette bensin (inn på dysa) under trykk, samle opp og måle det som kom gjennom dysa,
og sette strøm på dysa i ei gitt tid.
Helst uten å sette fyr på huset.
Løsninga ble som på bildet
Colaflaska fungerer som bensinbeholder og trykktank. Det er plassert en vanlig dekkventil i bunnen av flaska sånn at den kan pumpes opp
med ei bilpumpe m/ manometer. Tok for sikkerhets skyld en trykktest opp til 5 bar uten bensin i flaska. Turte ikke å pumpe den lenger opp.
Fant tak i et målebeger med ganske fin gradering. Lokket er fra en Statoilkopp og dysa står i en original holder fra Japan.
Laget strømforsyning av ei plasteske med et lommelyktbatteri og en bryter. Måtte ofre en dysekontakt fra et ledninsnett jeg hadde liggende.
Så var det bare tut og kjør.
Brukte 30 sek åpningstid for å få litt mengde i målekoppen og litt tid til å studere om det var forskjell på
"dushen" i de forskjellige dysene. Og pumpa "trykktanken" til 3 bar.
Resultatet ble 95ml, 100ml, 95ml og 100ml på 30 sek.
Anser det som godkjent, bare 5% avvik. Nå var det ikke disse dysene som står på sykkelen, dem skal testes når Æ bare får ut fingern
og får løfta av tanken.
Ka va egentlig hensikten med hele greia ?
Mest å finne på noe artig, vel. Og litt for at Æ va nyskjerrig på om 28 år gamle dyser enda fungere noenlunde jevnt og bra. PS "testutstyret" e ikke CE-merka og kommer ikke i produksjon.
Det begynne etterhvert å klø i tenningsnøkkelen, men Æ ska enda drøye te over påske med å ta første turen.
Æ har lenge hadd kyst te å sjekke tilstanden på injektordysene på GPz,en. Har fundert lenge på hvordan Æ skulle få laga til et testverktøy
og e kveld va det endelig klart for testing.
Dysene står med et ganske konstant matetrykk på ca 2,5 bar, litt høyere med gasspådrag. De er elektrisk styrt og det er åpningstida på
hver "dush" som bestemmer hvor mye bensin motorn får. Det bestemmes igjen av motortemp, lufttemp, turtall og åpninga på gasspjeldene.
Enkelt ?
Æ måtte mao lage til et "måleinstrument" som kunne sette bensin (inn på dysa) under trykk, samle opp og måle det som kom gjennom dysa,
og sette strøm på dysa i ei gitt tid.
Helst uten å sette fyr på huset.
Løsninga ble som på bildet
Colaflaska fungerer som bensinbeholder og trykktank. Det er plassert en vanlig dekkventil i bunnen av flaska sånn at den kan pumpes opp
med ei bilpumpe m/ manometer. Tok for sikkerhets skyld en trykktest opp til 5 bar uten bensin i flaska. Turte ikke å pumpe den lenger opp.
Fant tak i et målebeger med ganske fin gradering. Lokket er fra en Statoilkopp og dysa står i en original holder fra Japan.
Laget strømforsyning av ei plasteske med et lommelyktbatteri og en bryter. Måtte ofre en dysekontakt fra et ledninsnett jeg hadde liggende.
Så var det bare tut og kjør.
Brukte 30 sek åpningstid for å få litt mengde i målekoppen og litt tid til å studere om det var forskjell på
"dushen" i de forskjellige dysene. Og pumpa "trykktanken" til 3 bar.
Resultatet ble 95ml, 100ml, 95ml og 100ml på 30 sek.
Anser det som godkjent, bare 5% avvik. Nå var det ikke disse dysene som står på sykkelen, dem skal testes når Æ bare får ut fingern
og får løfta av tanken.
Ka va egentlig hensikten med hele greia ?

Mest å finne på noe artig, vel. Og litt for at Æ va nyskjerrig på om 28 år gamle dyser enda fungere noenlunde jevnt og bra. PS "testutstyret" e ikke CE-merka og kommer ikke i produksjon.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.