Hjelmer ??

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Hjelmer ??

Legg inn av 2000Touring »

Jeg har Nolan åpningshjelm, og er fornøyd med den. Men man må jo være klar over at åpningshjelm er jo et kompremiss. Jeg bruker åpningshjelm fordi jeg bruker briller, hadde helt klart heller kjøpt meg vanlig helhjelm dersom jeg ikke gjorde det.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hjelmer ??

Legg inn av ejs »

:thumleft
Hadde åpninghjelm før. (Caberg justissimo)
De siste årene har jeg brukt helhjelm (Caberg 104 og V2X) mindre støy.
Jeg bruker briller ,ikke noe problem ,er god plass.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Madman 1963
Innlegg: 16
Registrert: 09 apr 2011, 18:55
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan 1500 1993
Sted: Sund i Lofoten

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Madman 1963 »

Kan dokk erfarne bikere komme med noen betraktninger/synspunkter på følgende
- Farget visir, og i tilfelle hvilken farger/soting :jada:
- ser det finnes hjelmer med oppblåsbare kinnputer, hvordan fungere dem e det behagelig :-k
-UVEX har kommet med en nyhet, et visir som skifte mellom sot/klar og omvendt på brøkdelen av et sekund. Sensor innebygd, fungere det like bra i virkeligheten? :thumleft
Ingenting e enkelt hvis det e dobbelt ...

-------------------------------------
Km 2011 - vi får se når regnskapet skal gjøres opp til høsten :)


Mc historie
Suzuki 650GR 87mod kjøpt 2000 solgt 2004

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hjelmer ??

Legg inn av RuneMC »

Farget visir: Gikk for speil-typen selv. Tenkte som så at mørkt sotet fort blir for mørkt i tunneller og på kvelden. Men kjører du bare dagtid er det smak og behag og mote...

Visir med elektronisk dimming/soting: Tror det var en her inne som testet slikt patent og fant ut at det vanlige med nedvippbar sol-visir var bedre. Noen finner også løsninger med taperemse som skygge øverst på visiret. På min hjelm holder det at jeg vipper den litt lenger ned enn vanlig så har jeg stort sett skygge om ikke sola er veldig lav og rett imot...

Pinlock-patent - dvs dobbelt glass for å unngå dugg er nesten viktigere vil jeg hevde. Ikke noe er så irriterende som at det dugger igjen når du står og venter på trafikklys, kjører i regnvær osv. Bruker Fogtech på mitt enkle visir, det funker bra men må påføres ofte - tar det omtrent foran hver tur. Alternativt finnes det Fog City film til å klistre på innsiden av visiret, som visstnok gir omtrent samme effekt som dobbelt glass, men sannsynligvis mer følsomt for slitasje.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hjelmer ??

Legg inn av ZZR-Tom »

Her i sogn og fjordane er det endel tunneler og eg skal aldri ha meg farga visir.
Bruker solbriller av smal type siden dei får en vippa godt ned på nasa og er ikkje i veien for synet. Prøvde med et par pilot brille liknades men det kom ikkje langt nok ned og eg måtte tilte hode litt fram for å sjå mellom brilla og toppen av hjelmen.

Det UVEX visiret du snakker om virker bra, men har enda ikkje hørt med noken som har erfaring med det.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Snikkeren »

I dag fikk jeg testet det integrerte solvisiret skikkelig for første gang, og jeg må bare si at jeg skal aldri ha meg hjelm uten igjen. Funket som bare det. Det å kjøre med solen imot, og kjøre inn i skyggeparti rett før en sving har aldri føltes tryggere. Ingen sekunder hvor man ikke ser noe. Samme gjelder det å kjøre inn i en tunnell. Bare å vippe opp solvisiret igjen, og man ser helt fint. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Hjelmer ??

Legg inn av rogg »

Snikkeren skrev:I dag fikk jeg testet det integrerte solvisiret skikkelig for første gang, og jeg må bare si at jeg skal aldri ha meg hjelm uten igjen. Funket som bare det. Det å kjøre med solen imot, og kjøre inn i skyggeparti rett før en sving har aldri føltes tryggere. Ingen sekunder hvor man ikke ser noe. Samme gjelder det å kjøre inn i en tunnell. Bare å vippe opp solvisiret igjen, og man ser helt fint. :thumleft
Har kjørt med innebygd solvisir i noen år nå, og jeg vil heller ikke kjøre uten igjen. Jeg bruker briller, og synes det funker veldig bra. Slipper å tenke på om solbrillene er med.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Cbr »

Men hjelmen med innebygd visir er mindre sikker, derfor Shoei ikke har i sine. Men det er jo bare de dårlige uforsiktige så har ulykker.

Uvex hjelmen med elektronisk visir har jeg ikke prøvd. E-tint som er for montering selv er noe annet og ikke så bra. Den Uvex hjelmen kan være bra da det ser ut til at hele visiret er elektronisk og ikke bare en liten del som på e-tint. Aberet med e-tint er at en må montere selv og at en får en svart kant så stjele noe av sikten si det ikke er like stort så visiret.

Kanskje hvor gode hjelmene er til å beskytte eier i krasj burde vært viktigste ting en så etter i en hjelm??

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Snikkeren »

Det er jo veldig bastant påstand at hjelmer med integrert solvisir er mindre sikker enn en uten. Greit nok at det ikke gikk så bra for den Nolan? hjelmen som ble testet mot Biltema sin hjelm for noen år siden, men det vil ikke si at alle hjelmer med integrert solvisir er dårlige.
Hvis du ser på denne siden hvor de tester hjelmer, så ser du at flere hjelmer med integrert solvisir gjør det bra: http://sharp.direct.gov.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Og det å ikke kunne se i 1-2-3 sekunder pga lys er jo også ganske risikofylt. Greit å kunne forebygge det istedenfor å satse på at hjelmen redder deg.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Snikkeren »

Her kan du se hvordan de tester hjelmene i Sharp sin test:
http://sharp.direct.gov.uk/content/animation" onclick="window.open(this.href);return false;

Som du ser, så er et av treffpunktene akkurat hvor solvisiret er inni hjelmen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Hjelmer ??

Legg inn av XRing »

Jeg bruker et visir (Shoei CX-1V) til min Multitec som har en fargegradient. Gjennomsiktig nederst og middels grå/blåtonet øverst. Gir utmerket solskjerming, og når en kjører inn i tunnell er det bare å vippe hodet litt opp slik at en ser gjennom den nederste, klare delen.
Bilde
Dessverre ser det ut til at visir av denne typen kun leveres til Multitec (åpningshjelm). Jeg tenker på å bytte til Shoei Qwest eller XR1100 på grunn av vindstøy, og sliter med å finne tilsvarende visir til disse. Snodig.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Cbr »

Schubert C3, nedfellbart solvisir 3 stjerner. Beskyttelse mot hode gul farge.
Shoei xr-1000, helhjelm uten solvisir, 3 stjerner. Beskyttelse mot hode grønn farge.

Grønn er topp score og gul er under grønn men og høy score.

Shoei xr-1100, flere skall hjelm , helhjelm: 5 stjerner topp score.

Schuberth r1 og s1 pro: 2 stjerner

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Snikkeren »

Det blir jo litt feil å plukke ut vilkårlige hjelmer og skylde på solvisiret for at de ikke har fått bra testresultater.

Shark S900 4 stjerner. Grønt i testpunktet hvor solvisiret er, så at den ikke får 5 stjerner trenger ikke å skyldes solvisiret.
Schubert C2 4 stjerner, Grønt i testpunktet hvor solvisiret er.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Cbr »

Shoei har antidugg visir til pin-lock visiret så blir mørkt når det får sollys på seg og blir klart når det blir mørkere uten strøm. Sånn så har vært lenge på noen solbriller, vet ikke hvor godt dette fungere selv. Er det samme for meg hvilke hjelmer folk velger. Poenget mitt er at folk velger hjelm primært på andre ting en hvilken hjelm så gir mest beskyttelse. Design/farge, behagelighet, duppetitter osv hehe meg inkludert.

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Cbr »

Friste med en 5 stjerners for meg selv. Den S1 Pro fikk jo elendigt resultat med bare 2 stjerner. Får se kor jeg lande.

Svar