Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Man skal vel også se om strålebildet ser bra/likt ut, husker jeg rett, fra en gang jeg så på dysetest av traktordyser.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Det var litt vanskelig å se gjennom plastkoppen, men jeg syns/tror/innbiller meg at strålebildet var kjegleformet.Kjellrf skrev:Man skal vel også se om strålebildet ser bra/likt ut, husker jeg rett, fra en gang jeg så på dysetest av traktordyser.
Bensina ble ihvertfall godt forstøva, for det kom en god del damp opp gjennom luftehullet i lokket.
Etter at den første dysa var prøvd, var jeg så fornøyd at jeg holdt på å tenne meg en røyk.
Flaksen var heldigvis bedre enn forstanden, for lighteren var søkk borte.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Hehe...
Minner meg om en mopedist som kom på jobben og trengte noen deler etter en aldri så liten brann...
Han skulle vaske luftfilteret, selvfølgelig da i bensin. Så mista han sneipen ned bensinkaret, som sto innunder mopeden....](./images/smilies/grrr.gif)
Minner meg om en mopedist som kom på jobben og trengte noen deler etter en aldri så liten brann...
Han skulle vaske luftfilteret, selvfølgelig da i bensin. Så mista han sneipen ned bensinkaret, som sto innunder mopeden....
](./images/smilies/grrr.gif)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Du kunne ha sett slik utJompa skrev:Det var litt vanskelig å se gjennom plastkoppen, men jeg syns/tror/innbiller meg at strålebildet var kjegleformet.
Bensina ble ihvertfall godt forstøva, for det kom en god del damp opp gjennom luftehullet i lokket.
Etter at den første dysa var prøvd, var jeg så fornøyd at jeg holdt på å tenne meg en røyk.
Flaksen var heldigvis bedre enn forstanden, for lighteren var søkk borte.


- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Æ sitt i Nordkjosbotn og har lovpålagt 3-kvarters pause. Er på tur til Lofoten på arbeidsoppdrag.
Kom til å tenke på da jeg hentet sykkelen hjem i slutten av september 2009. Hadde spist kjøttkaker på Vollan Gjestehus, som har vært kåret til landets beste veikro, og hadde fått igang sykkelen etter mye slit.
Litt opp i dalen ble jeg selvsagt stoppa i fartskontroll. Ikke store overtredelsen, men bot blei det like fullt.
Politibetjenten spurte pent om jeg ikke kunne stoppe motoren, men jeg svarte at det hadde jeg ikke lyst til for sykkelen var ufattelig tungstarta med varm motor.
Han lovte da å skyve meg igang hvis jeg trengte hjelp. Selvsagt trengte jeg hjelp og veien gikk i motbakke så langt øyet rakk.
Til slutt smalt motoren igang, men jeg tror betjenten angret litt på hjelpsomheten sin, for han var søkksvett da sykkelen endelig starta.
Han fikk selvsagt et varmt takk og ønsket meg god tur videre, og husk å kjør forsiktig og ikke for fort osv.
På resten av turen passet jeg på å ta pause øverst på en bakketopp.
Bakketopp, ja...
1 time etter pausen sitter jeg på Heia i midttroms med motorfeil på bilen. Venter på servicemann fra Tromsø
Heia er en fjellknaus med en rasteplass hvor mc-folket fra Tromsø og midttroms bruker å ha vårens første "treff".
Trur gjerne det er 1.mai de bruker å treffes.
Nå vet Æ korfor det heter skjærtorsdag; det er selvfølgelig for at det e den dagen alt skal skjære seg.
Kan jo bare glede meg til langfredag.
Langfredag 2011 var dagen da Æ lærte hvordan det må være å kjøre bobil med 1,2 liters dieselmotor i Norge.
Sprintern gikk over i "safe mode" i går kveld, dvs halv motoreffekt pga feil i styringssystemet. Da får man en overlessa moped på 4 hjul.
Safe betyr i det her tilfellet at man er 100 % trygg for fartsbøter, det gikk i 30-40 oppoverbakke og maks 80 på flatmark.
Sitter for øyeblikket utenfor verkstedet i Harstad og venter på mekaniker som skal komme.
Hvis han ikke får i orden bilen, blir det i sannhet en langfredag som Æ aldri kommer til å glemme, det e 56 mil hjem.
Kom til å tenke på da jeg hentet sykkelen hjem i slutten av september 2009. Hadde spist kjøttkaker på Vollan Gjestehus, som har vært kåret til landets beste veikro, og hadde fått igang sykkelen etter mye slit.
Litt opp i dalen ble jeg selvsagt stoppa i fartskontroll. Ikke store overtredelsen, men bot blei det like fullt.
Politibetjenten spurte pent om jeg ikke kunne stoppe motoren, men jeg svarte at det hadde jeg ikke lyst til for sykkelen var ufattelig tungstarta med varm motor.
Han lovte da å skyve meg igang hvis jeg trengte hjelp. Selvsagt trengte jeg hjelp og veien gikk i motbakke så langt øyet rakk.
Til slutt smalt motoren igang, men jeg tror betjenten angret litt på hjelpsomheten sin, for han var søkksvett da sykkelen endelig starta.
Han fikk selvsagt et varmt takk og ønsket meg god tur videre, og husk å kjør forsiktig og ikke for fort osv.
På resten av turen passet jeg på å ta pause øverst på en bakketopp.
Bakketopp, ja...
1 time etter pausen sitter jeg på Heia i midttroms med motorfeil på bilen. Venter på servicemann fra Tromsø
Heia er en fjellknaus med en rasteplass hvor mc-folket fra Tromsø og midttroms bruker å ha vårens første "treff".
Trur gjerne det er 1.mai de bruker å treffes.
Nå vet Æ korfor det heter skjærtorsdag; det er selvfølgelig for at det e den dagen alt skal skjære seg.
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)
Kan jo bare glede meg til langfredag.
Langfredag 2011 var dagen da Æ lærte hvordan det må være å kjøre bobil med 1,2 liters dieselmotor i Norge.
Sprintern gikk over i "safe mode" i går kveld, dvs halv motoreffekt pga feil i styringssystemet. Da får man en overlessa moped på 4 hjul.
Safe betyr i det her tilfellet at man er 100 % trygg for fartsbøter, det gikk i 30-40 oppoverbakke og maks 80 på flatmark.
Sitter for øyeblikket utenfor verkstedet i Harstad og venter på mekaniker som skal komme.
Hvis han ikke får i orden bilen, blir det i sannhet en langfredag som Æ aldri kommer til å glemme, det e 56 mil hjem.
Sist redigert av Jompa den 23 apr 2011, 12:44, redigert 2 ganger totalt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Langfredagen ser ut te å bli lang,ja.
Er på verkstedet enda, og må tilbake til Vesterålen ( ikke Lofoten) pga feil Æ ikke blei ferdig med i natt.
Det er forresten veldig fine motorsykkelveia utover der. Og hvis bilen fremdeles er i "mopedmodus" etter verkstedbesøket, får Æ
all verdens tid til å studere veiene.
Det er ikke mange syklene å se langs veiene i nord enda, men Æ møtte etpar i går.
Har også oppdaget hvor Nordnorges Strømstad er, Skibotn, 40-50 fulle ungdommer utfor Statoil i går formiddag. Party,party....

Endelig på hjemtur, langfredag blei lang og det blir påskeaften også.
Har kreka meg over Gratangsfjellet i 30- 40 km fart. Så no har Æ også "slost med tyskerten" (sprintern) i Gratangen.

Er på verkstedet enda, og må tilbake til Vesterålen ( ikke Lofoten) pga feil Æ ikke blei ferdig med i natt.
Det er forresten veldig fine motorsykkelveia utover der. Og hvis bilen fremdeles er i "mopedmodus" etter verkstedbesøket, får Æ
all verdens tid til å studere veiene.
Det er ikke mange syklene å se langs veiene i nord enda, men Æ møtte etpar i går.
Har også oppdaget hvor Nordnorges Strømstad er, Skibotn, 40-50 fulle ungdommer utfor Statoil i går formiddag. Party,party....


Endelig på hjemtur, langfredag blei lang og det blir påskeaften også.
Har kreka meg over Gratangsfjellet i 30- 40 km fart. Så no har Æ også "slost med tyskerten" (sprintern) i Gratangen.









De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
26. april
Årets første prøvetur, riktignok bare etter gårdsveien, men uansett.
Har brukt kvelden i går og dagen idag til å skifte ut inj.dysene, lakket generator- og tenningsdeksel, satt på nye "pynteplater" på
nevnte deksler og byttet batteri.
Tilbake i garasjen etter "turen" kom det oljedråper på gulvet og det ene gaffelbeinet virket mistenkelig "svett".
Det er tydeligvis ikke bare gamle engelskmenn som lager svarte flekker, nei.
-
Årets første prøvetur, riktignok bare etter gårdsveien, men uansett.
Har brukt kvelden i går og dagen idag til å skifte ut inj.dysene, lakket generator- og tenningsdeksel, satt på nye "pynteplater" på
nevnte deksler og byttet batteri.
Tilbake i garasjen etter "turen" kom det oljedråper på gulvet og det ene gaffelbeinet virket mistenkelig "svett".
Det er tydeligvis ikke bare gamle engelskmenn som lager svarte flekker, nei.
-
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Gratulere med første turen i år
Og du skal bare være glad den drypper litt olje, det er et godt tegn og betyr at det ER olje igjen! Hvis det slutter å dryppe, DA er det fare på ferde

Og du skal bare være glad den drypper litt olje, det er et godt tegn og betyr at det ER olje igjen! Hvis det slutter å dryppe, DA er det fare på ferde

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Nå har jeg tatt årets første tur, ordentlig tur med asfalt under hjulene. Den første prøveturen teller ikke, den gikk ikke engang ut på hovedveien.
Men nå er det gjort !
Ingen dramatiske hendelser, ingen flotte naturopplvelser, ingen herlige fartsetapper, bare årets første kjøretur, enkelt og greit.
Var omtrent en time ute og hadde tenkt å stoppe ved Statoilbenken, men den er ikke satt frem enda, eller kanskje den er nedsnedd ?
Vel, skit i hele benken. Det er uansett bedre å sitte på sykkelsetet. Hadde nok vært artig og truffet noen andre motorsyklister, men
de kommer vel ut av hiet når de hører at jeg har vært ute ???????
Sykkelen fungerte fint, hørtes ut som en gammel traktor med vann i dieselen da jeg starta hjemmefra, men akkurat da jeg skulle til å snu og kjøre hjem igjen for å begynne å lete etter feil, begynte den å gå rent. Ihvertfall renere.
Forgaffelen svettet på den ene sida, så egentlig var alt som normalt. Det skal liksom være minst en feil hele tida.
Kommer det av at sykkeln har personlighet, eller er den egentlig bare gammel skit ? Æ har bestemt meg for å tru at den har personlighet.
Regner med at det blir mange fine turer i sommer, og mange fine timer i garasjen.
Men nå er det gjort !
Ingen dramatiske hendelser, ingen flotte naturopplvelser, ingen herlige fartsetapper, bare årets første kjøretur, enkelt og greit.
Var omtrent en time ute og hadde tenkt å stoppe ved Statoilbenken, men den er ikke satt frem enda, eller kanskje den er nedsnedd ?
Vel, skit i hele benken. Det er uansett bedre å sitte på sykkelsetet. Hadde nok vært artig og truffet noen andre motorsyklister, men
de kommer vel ut av hiet når de hører at jeg har vært ute ???????
Sykkelen fungerte fint, hørtes ut som en gammel traktor med vann i dieselen da jeg starta hjemmefra, men akkurat da jeg skulle til å snu og kjøre hjem igjen for å begynne å lete etter feil, begynte den å gå rent. Ihvertfall renere.
Forgaffelen svettet på den ene sida, så egentlig var alt som normalt. Det skal liksom være minst en feil hele tida.
Kommer det av at sykkeln har personlighet, eller er den egentlig bare gammel skit ? Æ har bestemt meg for å tru at den har personlighet.
Regner med at det blir mange fine turer i sommer, og mange fine timer i garasjen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
De to første turan i år er unnagjort, og lyset i garasjen står på til langt på kveld.
Nytt bakdekk ble kjøpt og montert i dag. En timelang tur i kveld. Oljelekkasjen fra motoren viste seg å være svetting fra kjeden, som
blei satt på i vinter. Vel, det var enda en erfaring, positiv sådan.
Verre er det at det renner olje fra det ene gaffelbeinet. Hvordan i helvete kan det bli lekkasje på noe som står i ro i et halvt år ?
Litt graving i garasjen, og plutselig stod jeg med en ny tettering i handa. Jeg som var 100% sikker på at begge ble skifta i fjor
Eller kanskje ikke ?
Motoren går heller ikke helt rent, den vil liksom "nyse" av og til når den kjøres på konstant turtall. Trur ikke den tar inn falsk luft, heller ikke at det er noe galt med innsprøytingsdysene, men begynner å mistenke trykkregulator, bensinpumpe eller tenningsanlegg.
Får studere boka i kveld og gruble til jeg sovner.
Nytt bakdekk ble kjøpt og montert i dag. En timelang tur i kveld. Oljelekkasjen fra motoren viste seg å være svetting fra kjeden, som
blei satt på i vinter. Vel, det var enda en erfaring, positiv sådan.
Verre er det at det renner olje fra det ene gaffelbeinet. Hvordan i helvete kan det bli lekkasje på noe som står i ro i et halvt år ?
Litt graving i garasjen, og plutselig stod jeg med en ny tettering i handa. Jeg som var 100% sikker på at begge ble skifta i fjor

Eller kanskje ikke ?
Motoren går heller ikke helt rent, den vil liksom "nyse" av og til når den kjøres på konstant turtall. Trur ikke den tar inn falsk luft, heller ikke at det er noe galt med innsprøytingsdysene, men begynner å mistenke trykkregulator, bensinpumpe eller tenningsanlegg.
Får studere boka i kveld og gruble til jeg sovner.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Simmerringer i gaffelbeina pleier å ryke hvis du vaska sykkelen veldig godt da du satte inn sykkelen i fjor høst, uten å kjøre en liten tur etterpå*
* gammel erfaring
Jeg kjøpte min Z1000 i 92, og det siste jeg gjør om høsten, er ikke å vaske den.
Har tilgode å bytte simmerringer på den gaffelen.
* gammel erfaring
Jeg kjøpte min Z1000 i 92, og det siste jeg gjør om høsten, er ikke å vaske den.

Har tilgode å bytte simmerringer på den gaffelen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Det ser ut til at du har rett, Alt stemmer ihvertfall, sykkelen ble skikkelig vasket og parkert i fjor høst.Kjellrf skrev:Simmerringer i gaffelbeina pleier å ryke hvis du vaska sykkelen veldig godt da du satte inn sykkelen i fjor høst, uten å kjøre en liten tur etterpå*
* gammel erfaring
Jeg kjøpte min Z1000 i 92, og det siste jeg gjør om høsten, er ikke å vaske den.![]()
Har tilgode å bytte simmerringer på den gaffelen.
Og dermed har simmeringene tørket ??
Det rare er at jeg har en ny simmering liggende, vel kanskje jeg kjøpte 3 ifjor. Skal begynne å demontere i kveld, heldigvis kan
innerrørene stå igjen, så slipper jeg å lage lekkasje i koblingene for luftrørene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
Gaffelen ble demontert i går ettermiddag. Etter å ha sølt ut halve garasjegulvet med olje og bremsevæske, rengjort delene og studert tetteringen grundig, var jeg enda like (lite) glup.
Hvis ingenting annet går, så får man vel krype til korset og studere boka. Med ett øye på Farmen og det andre i handboka, skjønte jeg
etterhvert at det skulle vært ei skive under tetteringen. Den manglet. Så den øverste styringa i gaffelrøret har trykt direkte på tetteleppa.
Selv om ringen så fin ut, kan det ha vært årsaken til at den "pumpet" ut olje.
Etter å ha tenkt meg om, med etpar pils, kom jeg på at jeg hadde sett en stålring ilag med noen andre deler i ei eske.
En rask sjekk, å ja, det var den rette ringen. :=D>
I formiddag har jeg fått på plass gaffelbeinet, må kjøpe ny olje i morra, og få på plass fjærer, skjerm, bremsekalipere og hjulet.
Ny kjøredress er bestilt, fruen skal bort noen dager, det er meldt litt varmere.
Så til uka blir det kjøring!
Hvis ingenting annet går, så får man vel krype til korset og studere boka. Med ett øye på Farmen og det andre i handboka, skjønte jeg
etterhvert at det skulle vært ei skive under tetteringen. Den manglet. Så den øverste styringa i gaffelrøret har trykt direkte på tetteleppa.
Selv om ringen så fin ut, kan det ha vært årsaken til at den "pumpet" ut olje.
Etter å ha tenkt meg om, med etpar pils, kom jeg på at jeg hadde sett en stålring ilag med noen andre deler i ei eske.

En rask sjekk, å ja, det var den rette ringen. :=D>
I formiddag har jeg fått på plass gaffelbeinet, må kjøpe ny olje i morra, og få på plass fjærer, skjerm, bremsekalipere og hjulet.
Ny kjøredress er bestilt, fruen skal bort noen dager, det er meldt litt varmere.
Så til uka blir det kjøring!
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
En gang for lenge siden, på 70-tallet, fantes det store 2-takts gatesykler. Alle de japanske fabrikkene, unntatt Honda, hadde 2-taktere opptil 750 ccm. Men på slutten av 70-årene ble de store 2-takterne erklært døde og begravet, de både bråkte for mye og slukte bensin.
Dessuten hadde 4-takterne bedre ytelse.
Alle regnet med at store 2-taktere var borte for godt, helt til Yamha lanserte RD 500 LC i 1984.
Sykkelen var ganske sensasjonell, "V4" med to veivakslinger, 88 hk ved 9500 omdr/min, 216 kg fulltanket, aluminimramme, toppfart over 200. Nok til å kjøre ræva av de fleste 750ene.
Sykkelen hadde selvsagt det beste som japsene kunne hoste opp av fjæring/demping, monodemper bak var ganske selvsagt.
Legg merke til at de ikke hadde snudd forgaffelen "på hodet" enda.
Den ble lansert som en "street legal GP racer" med det aller nyeste av racingteknologi. Det siste var nok ikke helt sant, man kan vel anta at det aller nyeste var forbeholdt Yamahas fabrikkteam.
Året etter kom Suzuki og Honda med sine racere.
Suzuki RG 500 Gamma hadde 95 hk/9500 omdr og veide 156 kg tørr. Bedre prestasjoner på papiret, men i tester kom de to ganske jevnt ut.
Suzukimotoren var en "kvadratmotor", 4 cylindre fordelt på 2 veivakslinger. Forgasserne er plassert på endene av veivhusene og innsuget styres av dreieskiver på hver sin veivakselende.
[Honda NS400 R hadde nok den mest spesielle motoren, en V3 med to cylindre pekende skrått bakover og ett cylinder pekende framover.
Den hadde "bare" 72 kh, men var endel lettere enn de to andre.
I dag kan vi riste på hodet over det "lave" turtallet disse syklene opererte med. Toppeffekten lå på 9500 omdreininger på alle tre.
Det er etterhvert kommet mange 4-taktere med langt høyere maksturtall enn dette.
Etterhvert kom syklene med "riktig" dekor, Yamaha med Marlborodekaler og Honda med Rothman.
Syklene ble produsert til og med 88, og så var det slutt, men hvem vet ?
Idag finnes det ikke mange igjen av disse, og de som enda eksisterer er som oftest i dårlig forfatning. De ble laget for å kjøre fort, og ble kjørt deretter.
Skal man kjøpe en sykkel i god stand, koster den en god slump
Dessuten hadde 4-takterne bedre ytelse.
Alle regnet med at store 2-taktere var borte for godt, helt til Yamha lanserte RD 500 LC i 1984.
Sykkelen var ganske sensasjonell, "V4" med to veivakslinger, 88 hk ved 9500 omdr/min, 216 kg fulltanket, aluminimramme, toppfart over 200. Nok til å kjøre ræva av de fleste 750ene.
Sykkelen hadde selvsagt det beste som japsene kunne hoste opp av fjæring/demping, monodemper bak var ganske selvsagt.
Legg merke til at de ikke hadde snudd forgaffelen "på hodet" enda.
Den ble lansert som en "street legal GP racer" med det aller nyeste av racingteknologi. Det siste var nok ikke helt sant, man kan vel anta at det aller nyeste var forbeholdt Yamahas fabrikkteam.
Året etter kom Suzuki og Honda med sine racere.
Suzuki RG 500 Gamma hadde 95 hk/9500 omdr og veide 156 kg tørr. Bedre prestasjoner på papiret, men i tester kom de to ganske jevnt ut.
Suzukimotoren var en "kvadratmotor", 4 cylindre fordelt på 2 veivakslinger. Forgasserne er plassert på endene av veivhusene og innsuget styres av dreieskiver på hver sin veivakselende.
[Honda NS400 R hadde nok den mest spesielle motoren, en V3 med to cylindre pekende skrått bakover og ett cylinder pekende framover.
Den hadde "bare" 72 kh, men var endel lettere enn de to andre.
I dag kan vi riste på hodet over det "lave" turtallet disse syklene opererte med. Toppeffekten lå på 9500 omdreininger på alle tre.
Det er etterhvert kommet mange 4-taktere med langt høyere maksturtall enn dette.
Etterhvert kom syklene med "riktig" dekor, Yamaha med Marlborodekaler og Honda med Rothman.
Syklene ble produsert til og med 88, og så var det slutt, men hvem vet ?
Idag finnes det ikke mange igjen av disse, og de som enda eksisterer er som oftest i dårlig forfatning. De ble laget for å kjøre fort, og ble kjørt deretter.
Skal man kjøpe en sykkel i god stand, koster den en god slump
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, fremdeles
SNART KLAR FOR LANGTUR.
Sykkelen er snart klar, bare en liten oljelekkasje (som det egentlig går an å leve med) fra generatordekslet.
Nytt kostyme er handlet inn og prøvekjørt, Halvarsson tekstildress som til og med er bedre ( varmere) enn selgeren påstod !
Ikke verst !
Kjøpte samtidig en Jofama-bag som jeg hadde sett omtalt på forumet. Idag har jeg prøvepakket. Tok bare soveposen sånn passelig sammenrulla for å se hvor mye plass det var, og hvordan bagen passet på sykkelsetet.
Det er rikelig med plass til det jeg trenger til en helgetur, både ekstra genser, grilldress, telt tannbørst m.m.
Nå er jeg 100% sikker på at det blir minst en tur i sommer, til Harstadtreffet. Gleder med som en unge
Sykkelen er snart klar, bare en liten oljelekkasje (som det egentlig går an å leve med) fra generatordekslet.
Nytt kostyme er handlet inn og prøvekjørt, Halvarsson tekstildress som til og med er bedre ( varmere) enn selgeren påstod !
Ikke verst !

Kjøpte samtidig en Jofama-bag som jeg hadde sett omtalt på forumet. Idag har jeg prøvepakket. Tok bare soveposen sånn passelig sammenrulla for å se hvor mye plass det var, og hvordan bagen passet på sykkelsetet.
Det er rikelig med plass til det jeg trenger til en helgetur, både ekstra genser, grilldress, telt tannbørst m.m.
Nå er jeg 100% sikker på at det blir minst en tur i sommer, til Harstadtreffet. Gleder med som en unge

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.