Rust i lakken...?
Rust i lakken...?
O store mekkeduder... Noen som kan fortelle meg hvordan jeg best kan fjerne...ikke nødvendigvis lakkere om og full pakke...trenger ikke bli strøkent......men fjerne rust og beskytte slik at rusten ikke sprer seg....? :)
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Rust i lakken...?|
Det finnes bare et svar på dette om du ønsker å gjøre det ordentlig.Gliciouz skrev:O store mekkeduder... Noen som kan fortelle meg hvordan jeg best kan fjerne...ikke nødvendigvis lakkere om og full pakke...trenger ikke bli strøkent......men fjerne rust og beskytte slik at rusten ikke sprer seg....? :)
1) Du må slipe ned området der det er rustet, og gjerne med en ekstra cm i diameter rundt rusten for å være helt sikker.
Det finnes produkter ala "rust stopper", men er ikke nødvendig om du har slipt grundig nok ned på stålet.
2) Et tynt lag med sparkel for å dekke over slipemerkene
3) Grunning
4) Lakk
5) Klarlakk
Da er du sikker på at det ikke kommer/sprer seg mer rust i fra området.
Alle andre måter (som jeg kjenner til vel og merke), vil bare få rusten til å spre seg videre.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Rust i lakken...?|
Ingen enkel fiks med andre ord.... takker for info :)
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Rust i lakken...?
Den enkle fixen er jo bare å lakke over det... Men da får du et langt større problem senere...
Om du ønsker å gjøre dette selv, og ikke føler deg helt tilfreds med oppgaven, kan du jo høre med et lakkeringsverksted hvor mye de skal ha.
Min far fikk noen rust punkter rundt nøkkellåsen på bagasjelokket sitt på bilen. For fjerning av lås, ned pussing, sparkling og lakking pluss montering kom det hele på 700,- om jeg ikke tok helt feil. Den største kostnaden er faktisk å blande opp lakken.
På den andre siden... Jeg leverte 2 M3 speil for lakkering (også bil)... Da betalte jeg 900,- for lakkeringa. Men der var alt av forarbeid gjort ferdig for dem, som å dele speilene i to og fjernet speilplatene.
Ønsker du å gjøre det selv, koster det nok ca 100-200,- (kommer litt ann på hva du har fra før av) men resultatet kan fort synes. Fks ikke helt riktig farge og skjollete arbeid.
EDIT:
Nå vet jeg ikke hvor denne rusten er... Men for min egen del, om den ikke hadde vert ekstremt synelig, eller på et sted som det er kjipt med rust. Ville jeg bare ha latt det være frem til vinteren, og bare holdt øye med det under veis. Blir det for aggresiv spredning så må en jo bare få tatt det, om ikke... Vel da er det muligens kjekt med en ny runde i lakkboksen til vinteren. :-)
Om du ønsker å gjøre dette selv, og ikke føler deg helt tilfreds med oppgaven, kan du jo høre med et lakkeringsverksted hvor mye de skal ha.
Min far fikk noen rust punkter rundt nøkkellåsen på bagasjelokket sitt på bilen. For fjerning av lås, ned pussing, sparkling og lakking pluss montering kom det hele på 700,- om jeg ikke tok helt feil. Den største kostnaden er faktisk å blande opp lakken.
På den andre siden... Jeg leverte 2 M3 speil for lakkering (også bil)... Da betalte jeg 900,- for lakkeringa. Men der var alt av forarbeid gjort ferdig for dem, som å dele speilene i to og fjernet speilplatene.
Ønsker du å gjøre det selv, koster det nok ca 100-200,- (kommer litt ann på hva du har fra før av) men resultatet kan fort synes. Fks ikke helt riktig farge og skjollete arbeid.
EDIT:
Nå vet jeg ikke hvor denne rusten er... Men for min egen del, om den ikke hadde vert ekstremt synelig, eller på et sted som det er kjipt med rust. Ville jeg bare ha latt det være frem til vinteren, og bare holdt øye med det under veis. Blir det for aggresiv spredning så må en jo bare få tatt det, om ikke... Vel da er det muligens kjekt med en ny runde i lakkboksen til vinteren. :-)
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Rust i lakken...?
Ok...sounds good...takker for god info igjen 

Re: Rust i lakken...?
Hjelper ikke rubbing og polering at det sprer seg?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Rust i lakken...?
Veldig tilfeldig om det hjelper.
Som regel er rustdannelse i lakken skyldig underlaget, som da fort blir metallet under. Om man ikke tar roten til problemet, så får man veldig fort et nytt et på samme sted.
Som regel er rustdannelse i lakken skyldig underlaget, som da fort blir metallet under. Om man ikke tar roten til problemet, så får man veldig fort et nytt et på samme sted.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Rust i lakken...?
Oki, bare en tanke jeg hadde...
på detailersclub.no sitt forum er masse tips og triks til lakkbehandling ihvertfall.
på detailersclub.no sitt forum er masse tips og triks til lakkbehandling ihvertfall.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Rust i lakken...?
Kun en ting som er sikkert når det gjelder å unngå at rusten kommer igjen, sandblåsing/galssblåsing el.l.
Biltema selger en sånn punktblåser,den er ok på småflekker. Utover det sånn som crinos sier.
Biltema selger en sånn punktblåser,den er ok på småflekker. Utover det sånn som crinos sier.
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Rust i lakken...?
skal sjekke ut punktblåser...men uansett må det vel beandles etter sandblåsing?
Re: Rust i lakken...?
Gliciouz skrev:skal sjekke ut punktblåser...men uansett må det vel beandles etter sandblåsing?
Off course :-) Jeg har god erfaring med sink-primer,et tynt lag. Og så to-tre lag med primer og filler,før du lakker og klarlakker. Sånn som crinos forklarte.
Sliping er forsåvidt bedre enn inngenting,men du får en glatt overflate som ikke gir så godt feste til primer som sand/glass blåsing gir.
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Rust i lakken...?
Har rust på bilen og fant jeg nå ut 
Den har jo fremdeles rust garanti...spurte merkeverkstedet om rustflekkene jeg fant sist men de skyldte bare på steinsprut...men NÅ har jeg dunnet mer ved baklyktene...og dette kan da ikke være steinsprut......Hva skal de skylde på nå tro som ikke går under garanti??? Noen som vil gjette før jeg drar dit til uken?

Den har jo fremdeles rust garanti...spurte merkeverkstedet om rustflekkene jeg fant sist men de skyldte bare på steinsprut...men NÅ har jeg dunnet mer ved baklyktene...og dette kan da ikke være steinsprut......Hva skal de skylde på nå tro som ikke går under garanti??? Noen som vil gjette før jeg drar dit til uken?
Re: Rust i lakken...?
Nå skylder de på salt og dårlig vedlikehold!Gliciouz skrev:Har rust på bilen og fant jeg nå ut
Den har jo fremdeles rust garanti...spurte merkeverkstedet om rustflekkene jeg fant sist men de skyldte bare på steinsprut...men NÅ har jeg dunnet mer ved baklyktene...og dette kan da ikke være steinsprut......Hva skal de skylde på nå tro som ikke går under garanti??? Noen som vil gjette før jeg drar dit til uken?

Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Rust i lakken...?
godt forslag... 

- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Rust i lakken...?
Viktig og merke seg at rustgarantien på bilen din kun gjelder hvis du utfører "jevnlig vedlikehold". Altså, vask, polering osv.. Hvis du ikke holder bilen ren og pen kan verkstedet bruke dette som en grunn til at rusten har kommet.
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- Bubbu
- Innlegg: 898
- Registrert: 20 mar 2010, 20:35
- Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
- Bosted: Trondheim
Re: Rust i lakken...?
Jeg har brukt Brunox med bra virkning. Fjern løs rust smør på Brunox og rusta borte. Tror det er noe kjemisk prosess.
Brunox nøytraliserer og stabiliserer rusten i en operasjon og hindrer videre rustangrep. Det svarte resultatet som BRUNOX® etterlater seg, gir en førsteklasses primer! Resinet som BRUNOX® Epoxy inneholder både på spray og annen emballasje, samt på sin industrikvalitet er også meget motstandsdyktig mot kjemiske angrep.
Info hentet fra.
http://farvehandel.no/no/forsiden/nyhet ... poxyprimer" onclick="window.open(this.href);return false;
Brunox nøytraliserer og stabiliserer rusten i en operasjon og hindrer videre rustangrep. Det svarte resultatet som BRUNOX® etterlater seg, gir en førsteklasses primer! Resinet som BRUNOX® Epoxy inneholder både på spray og annen emballasje, samt på sin industrikvalitet er også meget motstandsdyktig mot kjemiske angrep.
Info hentet fra.
http://farvehandel.no/no/forsiden/nyhet ... poxyprimer" onclick="window.open(this.href);return false;
(The Beast )
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Rust i lakken...?
Sliper/sandblåser man vekk nok av metallet skal det ikke være behov for noe rust stopper. Dog, skader sikkert ikke med zink behandling men det er noe jeg aldri har gjort på de flekkene jeg har fikset på, ei heller de gangene jeg har relakkert sykler.
Men det er veldig viktig at det ikke ligger noe brunt/rust igjen i metallet i bunnen før man legger på litt sparkel, så grunning så lakk og så avslutte med dugelig mengder klarlakk :)
Jeg lakket just begge tankene mine i denne rekkefølgen: (en ultra kjapp how-to).
1) Slipt ned til bart metall
2) Sparklet opp på nytt for å ta ugjevnheter
3) Grunnet med ca 4 lag
4) pusset grunninga med ca 180 grit papir
5) tynt lag med lakk
6) ca 4-5 lag med lakk
7) pusset med vått 2000 grit papir
8 pusset med vått 2500 grit papir
9) Pollert med polleringsmasking (Denne er optional)
10) 4-5 lag med klar lakk
11) pusset med vått 2000 grit papir
12) pusset med vått 2500 grit papir
13) pollert med polleringsmaskin
Denne måten jeg har gjort saker og ting på før, og har aldri hatt problemer med rust på det jeg har lakkert
Men det er veldig viktig at det ikke ligger noe brunt/rust igjen i metallet i bunnen før man legger på litt sparkel, så grunning så lakk og så avslutte med dugelig mengder klarlakk :)
Jeg lakket just begge tankene mine i denne rekkefølgen: (en ultra kjapp how-to).
1) Slipt ned til bart metall
2) Sparklet opp på nytt for å ta ugjevnheter
3) Grunnet med ca 4 lag
4) pusset grunninga med ca 180 grit papir
5) tynt lag med lakk
6) ca 4-5 lag med lakk
7) pusset med vått 2000 grit papir
8 pusset med vått 2500 grit papir
9) Pollert med polleringsmasking (Denne er optional)
10) 4-5 lag med klar lakk
11) pusset med vått 2000 grit papir
12) pusset med vått 2500 grit papir
13) pollert med polleringsmaskin
Denne måten jeg har gjort saker og ting på før, og har aldri hatt problemer med rust på det jeg har lakkert

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Rust i lakken...?
brukte du lakksprøyte og 2k lakk ?Crinos skrev:Sliper/sandblåser man vekk nok av metallet skal det ikke være behov for noe rust stopper. Dog, skader sikkert ikke med zink behandling men det er noe jeg aldri har gjort på de flekkene jeg har fikset på, ei heller de gangene jeg har relakkert sykler.
Men det er veldig viktig at det ikke ligger noe brunt/rust igjen i metallet i bunnen før man legger på litt sparkel, så grunning så lakk og så avslutte med dugelig mengder klarlakk :)
Jeg lakket just begge tankene mine i denne rekkefølgen: (en ultra kjapp how-to).
1) Slipt ned til bart metall
2) Sparklet opp på nytt for å ta ugjevnheter
3) Grunnet med ca 4 lag
4) pusset grunninga med ca 180 grit papir
5) tynt lag med lakk
6) ca 4-5 lag med lakk
7) pusset med vått 2000 grit papir
8 pusset med vått 2500 grit papir
9) Pollert med polleringsmasking (Denne er optional)
10) 4-5 lag med klar lakk
11) pusset med vått 2000 grit papir
12) pusset med vått 2500 grit papir
13) pollert med polleringsmaskin
Denne måten jeg har gjort saker og ting på før, og har aldri hatt problemer med rust på det jeg har lakkert
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Rust i lakken...?
Blåse med aluminiumsilikat-aluminium/epoxygrunning-slipe slett-grunning(eventuellt sprøytesparkel)-slipe-grunning-basefarge-2K klarlakk i antall ønskede lag minus 1,slettslipe og siste glanslag m klarlakk..da ruster det ikke selv etter flere år på havbunnen...(lakken blir stygg da
)
Hvis det er "flekk" så må det bygges til riktig høyde og slipes/rubbes i overgang til øvrig lakk.
Dette er værsting primer:
http://www.star.no/datablad/pdf/deko/5116.pdf

Hvis det er "flekk" så må det bygges til riktig høyde og slipes/rubbes i overgang til øvrig lakk.
Dette er værsting primer:
http://www.star.no/datablad/pdf/deko/5116.pdf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后