Borte blei de i alle fall...:)Dortmunder skrev:,
Hva har skjedd med smiliene ???
Helhjelm vs halvhjelm
- Bimma
- Innlegg: 713
- Registrert: 03 nov 2008, 15:11
- Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Ragnhild....jeg savner den blå tommelen opp... :ceybaby2:Ragnhild skrev:Bra med litt utskifting av smileybestanden :)
Men kanskje vi skal fortsette med helhjelm vs halvhjelm i denne tråden?:
Bare sånn for artighet?
Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Finnes det en studie som viser forskjellen på skader når man har helhjelm/Halvhjelm? Tenker som så: hjelmen er i utgangspunktet bare forskjellig i fronten, dvs skadene kan bare være ulik når man treffer bakken/gjennstander med ansiktet, hva er sannsynligheten? Bare dumt å tenke sånn? Enig, men det er sikker mange som er villig å ta en kalkulert risiko (alle vi er, ellers hadde vi ikke kjørt MC men biler med maaange kollisjonsputer). Men den risikoen bør ikke overskride en viss grense.
Ikke glem at vi har en hjelm til, klapphjelm, som ligger sikkerhetsmessig imellom halv og hel...
Dortmunder
Ikke glem at vi har en hjelm til, klapphjelm, som ligger sikkerhetsmessig imellom halv og hel...
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
- Raul Toujourd
- Innlegg: 18
- Registrert: 05 nov 2008, 22:16
I følge en studie av Dietmar Otte ved avdelingen for trafikkskadeforskning ved medisinsk fakultet på universitetet i Hannover treffer man asfalten med "helhjelmdelen" i 35% av tilfellene.
Her er skissen hans som viser fordeling av "nedslagspunkter:

Benytter man en hjelm uten ansiktsbeskyttelse, har man bare 65% av den beskyttelsen en helhjelm har.
Benytter man en "shorty"/liten halvhjelm - slik som mange "bikere" gjør, er man fort nede i 31% av beskyttelsen en helhjelm gir...
Mulig det ikke ser fullt så kult ut med helhjem, men det er jaggu ikke kult å drikke suppe gjennom kjeve og tenner surra sammen med ståltråd heller...
Det absolutt teiteste jeg ser, er forøvrig folk med "baugporthjelmer" som kjører med luka åpen - ikke bare gir man bort 35% av beskyttelsen, man øker i tillegg risikoen for å brekke nakken med en sånn ca 5-600%...
PS
I min private forsøksserie har jeg hittil bare klart å få treffer i "19.4%"-området nede til høyre. Det har kostet meg et par gode hjelmer, men jeg har kun spist suppe av egen fri vilje hittil...
Her er skissen hans som viser fordeling av "nedslagspunkter:

Benytter man en hjelm uten ansiktsbeskyttelse, har man bare 65% av den beskyttelsen en helhjelm har.
Benytter man en "shorty"/liten halvhjelm - slik som mange "bikere" gjør, er man fort nede i 31% av beskyttelsen en helhjelm gir...
Mulig det ikke ser fullt så kult ut med helhjem, men det er jaggu ikke kult å drikke suppe gjennom kjeve og tenner surra sammen med ståltråd heller...
Det absolutt teiteste jeg ser, er forøvrig folk med "baugporthjelmer" som kjører med luka åpen - ikke bare gir man bort 35% av beskyttelsen, man øker i tillegg risikoen for å brekke nakken med en sånn ca 5-600%...
PS
I min private forsøksserie har jeg hittil bare klart å få treffer i "19.4%"-området nede til høyre. Det har kostet meg et par gode hjelmer, men jeg har kun spist suppe av egen fri vilje hittil...
- Dortmunder
- Innlegg: 336
- Registrert: 11 apr 2006, 09:15
- Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
- Bosted: Kristiansand
Dette innlegget var svært interessant, takk for det.
Tja, da kan alle regne seg fram om de er villig å ta risikoen (35%) med å kjøre halvhjelm. Tror nok ikke det finnes en standard svar, vi er for forskjellige for det. noen ønsker den friheten å ha vinden rund nesa, og aksepterer risikoen som medfører dette.
Bare et lite tipp: Schubert har en halv/helhjelm (tror det var J1 den heter). Det er en halvhjelm med en carbonbøyle isteden for det en helhjelm har. En venn av meg kjører den og er svært fornøyd...
Dortmunder
Tja, da kan alle regne seg fram om de er villig å ta risikoen (35%) med å kjøre halvhjelm. Tror nok ikke det finnes en standard svar, vi er for forskjellige for det. noen ønsker den friheten å ha vinden rund nesa, og aksepterer risikoen som medfører dette.
Bare et lite tipp: Schubert har en halv/helhjelm (tror det var J1 den heter). Det er en halvhjelm med en carbonbøyle isteden for det en helhjelm har. En venn av meg kjører den og er svært fornøyd...
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Har snakken med noen som kjører med slik hjelm, og de fullroser den. Det kan komme av at den gir mere luft inn. Brukes gjærne på de med stor skjerm på sykkelen...Gullvinge og BMW's LTDortmunder skrev:
Bare et lite tipp: Schubert har en halv/helhjelm (tror det var J1 den heter). Det er en halvhjelm med en carbonbøyle isteden for det en helhjelm har. En venn av meg kjører den og er svært fornøyd...
Dortmunder

- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Har noen et tips om hvor mye en hjelm tåler avRagnhild skrev:Rent umiddelbart jvil jeg tro at det blir mindre skader i ansiktet med en helhjelm, men har ikke vært borti noen studier som bekrefter/avkrefter trua mi.
fall fra styret e.l. før en bør vurdere å bytte ? :ed (dekk vart skræmt no)...
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Helhjelm vs halvhjelm
Jeg har vært to ganger i grøfta, rimelig hardt begge gangene og hjelmen
hadde store skader på hakepartiet og jeg kan bare forestille meg hvordan
trynet hadde sett ut hvis jeg hadde brukt halvhjelm.
Første gang jeg kjørte ut var også første gang på et par år jeg brukte
helhjelm.Aldrig mer halvhjelm på meg
hadde store skader på hakepartiet og jeg kan bare forestille meg hvordan
trynet hadde sett ut hvis jeg hadde brukt halvhjelm.
Første gang jeg kjørte ut var også første gang på et par år jeg brukte
helhjelm.Aldrig mer halvhjelm på meg