MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Madman 1963
Innlegg: 16
Registrert: 09 apr 2011, 18:55
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan 1500 1993
Sted: Sund i Lofoten

Re: MC-ulykker

Legg inn av Madman 1963 »

I min jobb står vi nesten alltid på veien og enten helt eller delvis må sperre veien, og da skal det skiltes og merkes. Vi driv med fjellsikring og hver dag renske vi fjellskjæringe. Det e kjempestrenge krav om skiltplan som e godkjent, har vi det ikke så kan vi ikke kjøre ut på veien. Tragisk og uansvarlig direkte tankelaust av entrprenøra som ikke fjerne laus grus fra veibanen og kan det ikke fjernes så må det kjegles og skiltes. Vi i Betongrenovering e mange mc folk og forstår kor viktig det e å ordne skikkelig opp etter en jobb, all grus skal kostes bort, jobben e ikke gjort før veien e fri for grus og stein :thumleft
Ingenting e enkelt hvis det e dobbelt ...

-------------------------------------
Km 2011 - vi får se når regnskapet skal gjøres opp til høsten :)


Mc historie
Suzuki 650GR 87mod kjøpt 2000 solgt 2004

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MC-ulykker

Legg inn av Intruder »

Madman 1963 skrev:I min jobb står vi nesten alltid på veien og enten helt eller delvis må sperre veien, og da skal det skiltes og merkes. Vi driv med fjellsikring og hver dag renske vi fjellskjæringe. Det e kjempestrenge krav om skiltplan som e godkjent, har vi det ikke så kan vi ikke kjøre ut på veien. Tragisk og uansvarlig direkte tankelaust av entrprenøra som ikke fjerne laus grus fra veibanen og kan det ikke fjernes så må det kjegles og skiltes. Vi i Betongrenovering e mange mc folk og forstår kor viktig det e å ordne skikkelig opp etter en jobb, all grus skal kostes bort, jobben e ikke gjort før veien e fri for grus og stein :thumleft
Selvsagt er det stort sett mange som jobber etter veiene som gjør en kjempejobb også hva
angår skilting og avstengning ved farlige punkter !! :thumleft
Dessverre er det mest unntakene vi hører om...Ha en god påske !! :rose :yeahright
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

MC mot bil - høy fart på "R-Sykkel" nevnes som mulig faktor
http://dt.no/nyheter/to-skadet-i-mc-ulykke-1.6184072

Utifra det som står i teksten har både bil og MC kommet på samme vei i hver sin retning,, og personbilen har krysset veien til en avkjørsel og fått MC'en i høyre bakhjul - dvs bilen har ikke sett MC'en (som kan være naturlig om MC'n har kommet i høy fart). 50-sone akkurat der, ellers mye 40-sone langs den veien m.a.o. ikke en vei man bør kjøre fort uansett.
Alternativt (for ikke å trekke forhastede konklusjoner) så kan det være at MC sjåfør fikk panikk idet han så bil svinge foran seg og ruset motor istedenfor å bremse... mange muligheter...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av Dexter »

RuneMC skrev:MC mot bil - høy fart på "R-Sykkel" nevnes som mulig faktor
http://dt.no/nyheter/to-skadet-i-mc-ulykke-1.6184072

Utifra det som står i teksten har både bil og MC kommet på samme vei i hver sin retning,, og personbilen har krysset veien til en avkjørsel og fått MC'en i høyre bakhjul - dvs bilen har ikke sett MC'en (som kan være naturlig om MC'n har kommet i høy fart). 50-sone akkurat der, ellers mye 40-sone langs den veien m.a.o. ikke en vei man bør kjøre fort uansett.
Alternativt (for ikke å trekke forhastede konklusjoner) så kan det være at MC sjåfør fikk panikk idet han så bil svinge foran seg og ruset motor istedenfor å bremse... mange muligheter...
Man skal være forsiktig med å spekulere i slike saker, men så vidt jeg kunne se så er det relativt god sikt begge veier, så skulle motorsykkelen hatt så stor fart at bilisten ikke ville hatt mulighet til å se sykkelen før han svingte så burde vitner også hørt noe før smellet. Hva er forøvrig stor fart på et slikt sted - 60 - 70? kan hende det er både litt høy fart kombinert med at bilen ikke overholt vikeplikten. Håper det går bra med alle uansett.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Godtvoksen

Re: MC-ulykker

Legg inn av Godtvoksen »

Denne tråden her liker jeg ikke. Når endelig den etterlengtede sesongen er i gang og en klikker på denne tråden, hagler det inn linker til skremmende ulykker fra hele landet - så en kan undre seg på om MC-kjøring i det hele tatt er verd den store risikoen. En ting er statistikk som egentlig forteller meg at risikoen er ikke så fryktelig høy, en annen ting er når en leser denne tråden så virker det så nært og overveldende mye. Kort sagt den legger en liten demper på sesongstarten. Samtidig syntes jeg påminnelsene vi får ved hver ulykke er viktig og helt nødvendig. Her var det en liten utblåsing for en del motstridende og ambivalente følelser.... :skriver :~|

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: MC-ulykker

Legg inn av TrondA »

Godtvoksen har tanker og følelser jeg har veldig stor respekt for. Det er temmelig overveldende å innse at vår store lidenskap er en livsfarlig aktivitet. Vi er mange som har mistet venner i sykkelulykke. Jeg tenker ofte på en god speiderkamerat som kjørte seg i hjel før han ble 25 år.
Jeg kjører sykkel året rundt. Vet at jeg utsetter meg for "unødvendig fare" - i alle fall med tanke på at jeg i tillegg har bil til samme bruk. Velger to hjul likevel. Kjørt en ny vinter uten uhell. Kanskje jeg burde lagt inn en takk i en sjelden kveldsbønn av den grunn...
Jeg har lest alle innlegg i denne tråden. Den får meg til å kjøre forsiktig.
Ønsker både "Godtvoksen" og andre i forumet god tur i en skadefri sesong!

Vi er dyrebare og umistelige alle sammen!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38174
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Bare lyst til å kort nevne at jeg synes de to siste innleggene er spesielt gode og reflekterende. :drg
En ulykkestråd er ikke spesielt lystelig lesning, men er grei å ha som en påminnelse om at vi tross alt er en utsatt trafikkgruppe...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: MC-ulykker

Legg inn av d.strand »

AJ skrev:Bare lyst til å kort nevne at jeg synes de to siste innleggene er spesielt gode og reflekterende. :drg
En ulykkestråd er ikke spesielt lystelig lesning, men er grei å ha som en påminnelse om at vi tross alt er en utsatt trafikkgruppe...
Enig! :thumleft
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: MC-ulykker

Legg inn av Svolp »

Jeg er også veldig enig i Godtvoksen sine synspunkt! Trur også at det kan være litt "sunt" og ha en slik tråd, forstå meg rett. Viktig og være reflektert over alt som skjer og prøve og ta forhåndsreglene slik at det ikke hender oss. Selv om lidenskapen vår kan være såpass farlig så er det jaggu farlig og bare være i livet også. I min jobb ser jeg mange forskjellige triste skjebner som kunne ha skjedd hvem som helst her inne uten forvarsel. Helt vanlige mennesker som rett og slett har skikkelig uflaks! Trur alikavel "det skjer ikke meg" holdninger er en farlig kombinasjon når man kjører to hjul. Jeg elsker og kjøre motorsykkel, virkelig.. Det er en så stor lidenskap at jeg kommer aldri til og legge det fra meg! Jeg har venner som ikke "får" lov til og kjøre sykkel av koner/samboer. Grunnen er hvis noe skal skje såklart, tenk på kona, barna, familie! Skjer det noe så skjer det. Syntes ikke det er riktig jeg.

Kanskje litt morbid og si, eller svart humor om du vil men hvis jeg fyker når jeg er og kjører motorsykkel. Fyker jeg nok med en lite smil om munnen :redface
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

Svolp skrev: Kanskje litt morbid og si, eller svart humor om du vil men hvis jeg fyker når jeg er og kjører motorsykkel. Fyker jeg nok med en lite smil om munnen :redface
Æ har hatt et par uhell, å æ kan garantere at æ ikke smilte det siste sekundet før det smallt. Man når å forandre ansiktsuttrykk mange ganger fra man får mistanke om at det kan gå galt til det faktisk smeller. Men det va jo bare det siste sekundet, æ smilte bredt i alle de andre sekundene :D

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: MC-ulykker

Legg inn av d.strand »

Altså, jeg har mange synspunkter på denne saken om at mc er såå mye mer farlig enn bil.. Så klart, vi er mer sårbar i trafikken og lettere utsatt for store og mindre skader. Men vi er klar over dette, og vi er derfor mer oppmerksom på faremomentene i trafikken, noe som gjør at vi ferdes på en tryggere måte enn mange som kjører bil. Og som en kjørelærer sa en gang, en ulykke skjer ikke, den forårsakes.. Og vi mc-fører forårsaker mye færre ulykker enn billister (jada, jada, vet vi er mange færre også, men dere skjønner hva jeg sikter til). Men så klart, det vil alltid være noe mc-fører som forårsaker ulykker av forskjellig grunner, men det er opp til føreren av en mc og bestemme hvilken opptreden i trafikken han/hun skal ha.. Husk det! Så derfor mener jeg at det ikke er så mye mer farlig å ferdes på 2 hjul i forhold til 4..

Men en ting skal sies: Det er farlige å leve, for ingen og jeg gjentar; ingen som har overlevd enda!
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: MC-ulykker

Legg inn av Intruder »

Som jeg også har skrevet på annen plass,er en avhengig av samarbeid mellom vegmyndigheter
og trafikanter.
Våre tre rundkjøringer her i Brumunddal skal nå forskjønnes med kunstverker med en høyde
opptil fire meter.I min enfoldighet mente jeg rundkjøringene var ment å gi bedre sikt og derav
tryggere trafikkavvikling...?
Denne foreløpig anslåtte "investeringen" til en million kunne garantert gjort bedre nytte for
seg andre steder,men de stormannsgalskapstendenser som viste seg først i forbindelse med
byetableringene i kommunen ser ikke ut til å ta noen ende...
Og å påpeke dette er som "å rope i skogen får man svar ".... :sorry
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

d.strand skrev:
..Men en ting skal sies: Det er farlige å leve, for ingen og jeg gjentar; ingen som har overlevd enda!
Men en må jo være den første

Ellers så har du mye rett i det du sier.

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: MC-ulykker

Legg inn av d.strand »

jhn skrev:
d.strand skrev:
..Men en ting skal sies: Det er farlige å leve, for ingen og jeg gjentar; ingen som har overlevd enda!
Men en må jo være den første
Ja, det har du jammen rett i :knegg
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Intruder skrev:I min enfoldighet mente jeg rundkjøringene var ment å gi bedre sikt og derav
tryggere trafikkavvikling...?
Nei, nei, nei... overhodet ikke hensikten med rundkjøringer. Hensikten er å få farten ned - helst til gangfart, fordi da blir det jo automatisk sikrere.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar